Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Nej i högspänningskablar har du 3 faser och en skärm. Skärmen leder ström vid jordfel, annars är högspänningsnätet ett balanserat nät och kräver ingen nolla. Så skärmen kan kallas jord på högspänningskabel antar jag, men den är lindad utanför alla faser innanför kabelns yttersta hölje.
Om du läser första inlägget, och tittar på bilden som länkas där, så ser du vad det är för högspänningkablar frågan gäller.

Tvivlar på att dessa kablar ens är isolerade.
Citera
2024-06-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du läser första inlägget, och tittar på bilden som länkas där, så ser du vad det är för högspänningkablar frågan gäller.

Tvivlar på att dessa kablar ens är isolerade.

Det där är inte en kabel. Det är en luftledning. Det är stor skillnad. Dom har samma funktion, men en luftledning använder luften som isolation mellan faserna. Ska du pressa in alla 3 faser på ett väldigt litet avstånd utan att du får överslag mellan faserna isolerar du varje fas och lägger dom samman sen isolerar du även runt alla faser och vips så har du en kabel.
Citera
2024-06-25, 19:47
Medlem
Citat:
Därför att en neutralledare leder ström när mottagare av nolla inte lastar alla faser lika mycket, vilket en typisk (villa/lgh)kund aldrig gör. Så det går alltid ström i nollan till en enskild kund. Det är bara på högre spänningsnivåer som ingen nolla krävs då alöa tre faser är lika (i princip) belastade.
Hos kunden är jordledaren enbart för att transportera felström. Dvs du ska kunna hålla i jordledare medan glödlampan lyser utan att få ström i dig. Men du ska såklart inte pröva.
Ja det är riktigt men eftersom spänningen är hög blir strömmarna inte försumbara i återledningen i ett högspänningsanläggning. Under snabba förändringar uppstår obalanser mellan faserna.

Man kulle kunna jorda bort dessa ganska små strömmar men det ger en viss effektförlust.
Citera
2024-06-25, 19:47
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Så det är för att få jordbrytare att fungera?

Spelar effektfaktorn på lasten nån roll?
Nån roll för vad?
Citera
2024-06-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Nån roll för vad?
För strömmen i återledningen.
Citera
2024-06-25, 19:48
Medlem
Citat:
Det där är inte en kabel. Det är en luftledning. Det är stor skillnad. Dom har samma funktion, men en luftledning använder luften som isolation mellan faserna. Ska du pressa in alla 3 faser på ett väldigt litet avstånd utan att du får överslag mellan faserna isolerar du varje fas och lägger dom samman sen isolerar du även runt alla faser och vips så har du en kabel.
Om du hade läst trådstarten och tittat på bilden, så hade du inte behövt bekymra dig om att berätta att en trefaskabel behöver isoleras.
Citera
2024-06-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ja det är riktigt men eftersom spänningen är hög blir strömmarna inte försumbara i återledningen i ett högspänningsanläggning. Under snabba förändringar uppstår obalanser mellan faserna.

Man kulle kunna jorda bort dessa ganska små strömmar men det ger en viss effektförlust.

Ok. Ja, det vet jag inget om. Jag gissar att du pratar om en industrianläggning eller liknande på 6 eller 10 kV. Jag kan bara direktjordade och impedansjordade distributionsnät, och där är inte obalanserade nät ett problem i alla fall ävem om det kan ge lite förluster
Citera
2024-06-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du hade läst trådstarten och tittat på bilden, så hade du inte behövt bekymra dig om att berätta att en trefaskabel behöver isoleras.

Du frågade om det fanns jord och nolla i högspänningskabel och det svarade jag på. Hur luftledningen är jordad svarade nån annan på tidigare i tråden. Vare nån annan fråga du ville ha besvarad eller?
Citera
2024-06-25, 19:58
Medlem
Citat:
Du frågade om det fanns jord och nolla i högspänningskabel och det svarade jag på. Hur luftledningen är jordad svarade nån annan på tidigare i tråden. Vare nån annan fråga du ville ha besvarad eller?
Om du hade läst trådstarten och tittat på bilden, så hade du insett vad det handlar om för kabel, eller ledning.

Och vad för annan typ av kabel drar man kilometerlångt i luften?

Alltså. Titta på bilden igen, och läs frågan i trådstarten. Förbise att jag kanske råkar använda fel vokabulär. Om du en vacker dag tittar in på mitt arbete och behöver hjälp, så lovar jag att inte sätta igång att argumentera med dig om du inte använder samma vokabulär som jag och mina kollegor. Och jag kommer säkert förstå vad du menar ända.

Har man nolla och jord i en luftledning som den på bilden? Varför är det sju ledningspar? Vad är det för kabel i toppen (den åttonde)?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-25 kl. 20:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ok. Ja, det vet jag inget om. Jag gissar att du pratar om en industrianläggning eller liknande på 6 eller 10 kV. Jag kan bara direktjordade och impedansjordade distributionsnät, och där är inte obalanserade nät ett problem i alla fall ävem om det kan ge lite förluster
Nej det är möjligt att jag minns fel från i min utbildning. Det är 45 år sedan jag gick ut de och jobbade bara några år med det här.

Den den springande frågan är att i ett 100 kV trefas system har man bedömt att en neutralledning (eller "nolla" eller återledning) lönar sig av två anledningar; att utjämna obalanser och som åskskydd.
Men visst jag kanske minns fel. Jag orkar inte rota fram mina gamla läroböcker.
Citera
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
För strömmen i återledningen.
Strömmen i återledaren baseras endast på hur pass snebelastat strömmen är över de tre faserna. Är det helt jämnt är strömmen 0.
Den strömmen kan aldrig bli större än vad som går i en fasledare.
Citera
2024-06-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Strömmen i återledaren baseras endast på hur pass snebelastat strömmen är över de tre faserna. Är det helt jämnt är strömmen 0.
Den strömmen kan aldrig bli större än vad som går i en fasledare.
Strömmen där kan alltså inte bli högre än i just en fas? Inte som i 2 faser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in