• 1
  • 2
2006-08-15, 17:05
Bannlyst
Ska läsa tekniskt basår för att kunna komma in på dom den/dom datorinriktade utbildningarna jag är intresserad av. Kan väl erkänna att jag inte är någon matimatiker som har jättelätt för matte men envis och lägger ner mycket energi på det jag gör. Tips på hur jag ska klara mig? Det var någon som sa "matte är inte något man lär sig, det är något man vänjer sig vid", dvs genom mycket arbete.
Citera
2006-08-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Ska läsa tekniskt basår för att kunna komma in på dom den/dom datorinriktade utbildningarna jag är intresserad av. Kan väl erkänna att jag inte är någon matimatiker som har jättelätt för matte men envis och lägger ner mycket energi på det jag gör. Tips på hur jag ska klara mig? Det var någon som sa "matte är inte något man lär sig, det är något man vänjer sig vid", dvs genom mycket arbete.

Se basåret som en försmak på vad din kommande högre utbildning kräver. Många som klarat ett basår är bättre förberedda på högskolans tempo än de som kommer från gymnasiet/lumpen.

Matte kräver mycket jobb men efter ett tag lossnar det för de flesta och det blir roligare, men inte mindre jobbigt...

Lycka till!
Citera
2006-08-15, 20:10
Medlem
a4swes avatar
Tipsen är väl ganska generella för de flesta högskoleutbildningar men här kommer de "tekniker" jag nyttjade under mitt basår och även några jag inte nyttjade men önskar att jag gjorde.
1.Fasta tider, kom till skolan kl 8 och gå därifrån kl 18.00 (eller hur du vill ha det) oavsett hur mycket föreläsningar du har och nyttja dessa tider till att studera givetvis.
2.Avsätt hela veckan inför tentan till plugg, planera inget annat och se till att du då har tid att repetera alla avsnitt ni gått igenom.
3.Skaffa en eller två studiekamrater som har lust att följa ungefär samma schema som du tänker köra på.
4.Se till att kunna alla bevis som gåtts igenom, det är lätta poäng på tentan.
5.Missa inga föreläsningar eller övningar, gå på allt allt allt och märker du att det trots allt är meningslöst slöseri av tid när du väl är där är det bara att avvika och pyssla med annat, men gå dit iaf.
6.Var lagom förberedd, läs igenom kapitlet ni skall ha på föreläsningen och räkna några uppgifter, ligg inte långt före bara, då slösar man onödig energi på något som skulle varit mycket lättare om du låg i fas.
7.Läs inte för mycket, finner du något som är intressant men inte ingår i kursen eller är nedprioriterat? Strunta i det, det är inte intressant för tillfället.
8.Helgerna fria, ha lördag och söndag (eller måndag och onsdag om du tycker det är bättre och det faktiskt passar med ditt schema) fria, tänk inte på matte, räkna inte, gör inget som har med skolan att göra och pusta istället ut.
9.På veckorna sklall du dock leva matematik, det är det enda du bryr dig om och det enda du vill göra resten av livet, du älskar matte!
Citera
2006-08-15, 20:15
Medlem
Som sagt, plugga. Se till att inte hamna efter utan följ med. Det kanske viktigaste, var inte rädd för att fråga. Plugga tillammans med andra så mycket det går även utanför shemalagd tid istället för att bara räkna hemma.

Ett annat tips jag har är att läsa någon poppulärvetenskaplig bok om matte, tex Fermats gåta. Det sätter mattematiken i ett sammahang vilket öppnade upp mitt intresse. Boken kräver inga egentliga förkunskaper men sånt som tas upp där kommer antagligen vara mycket intressantare när det tas upp i skolan då du har lite mer koll på hur det kan användas.
Citera
2006-08-15, 21:07
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Tipsen är väl ganska generella för de flesta högskoleutbildningar men här kommer de "tekniker" jag nyttjade under mitt basår och även några jag inte nyttjade men önskar att jag gjorde.
1.Fasta tider, kom till skolan kl 8 och gå därifrån kl 18.00 (eller hur du vill ha det) oavsett hur mycket föreläsningar du har och nyttja dessa tider till att studera givetvis.
2.Avsätt hela veckan inför tentan till plugg, planera inget annat och se till att du då har tid att repetera alla avsnitt ni gått igenom.
3.Skaffa en eller två studiekamrater som har lust att följa ungefär samma schema som du tänker köra på.
4.Se till att kunna alla bevis som gåtts igenom, det är lätta poäng på tentan.
5.Missa inga föreläsningar eller övningar, gå på allt allt allt och märker du att det trots allt är meningslöst slöseri av tid när du väl är där är det bara att avvika och pyssla med annat, men gå dit iaf.
6.Var lagom förberedd, läs igenom kapitlet ni skall ha på föreläsningen och räkna några uppgifter, ligg inte långt före bara, då slösar man onödig energi på något som skulle varit mycket lättare om du låg i fas.
7.Läs inte för mycket, finner du något som är intressant men inte ingår i kursen eller är nedprioriterat? Strunta i det, det är inte intressant för tillfället.
8.Helgerna fria, ha lördag och söndag (eller måndag och onsdag om du tycker det är bättre och det faktiskt passar med ditt schema) fria, tänk inte på matte, räkna inte, gör inget som har med skolan att göra och pusta istället ut.
9.På veckorna sklall du dock leva matematik, det är det enda du bryr dig om och det enda du vill göra resten av livet, du älskar matte!
Amen! Där fick du med nästan allt som krävs för att klara högskolematte. Vill bara lägga till en sak på punkt 6: När man läser ett kapitel ur en mattebok fattar man i regel inte ett smack, men låt dig inte avskräckas utan läs det ändå. Alltid snappar man upp något och man känner sig betydligt bättre förberedd på föreläsningen. Kan vara lätt att lägga boken ifrån sig när man känner så, men då är det bara att bita ihop och fortsätta läsa.
Citera
2006-08-15, 21:14
Medlem
a4swes avatar
Citat:
6: När man läser ett kapitel ur en mattebok fattar man i regel inte ett smack, men låt dig inte avskräckas utan läs det ändå. Alltid snappar man upp något och man känner sig betydligt bättre förberedd på föreläsningen.

Exakt!
Syftet med detta förstudium är ju att snappa upp terminologin samt att ha en liten koll på vad man kommer att lära sig, inte att faktiskt lära sig det.
Själva lärandet tar man efter föreläsningen, men då skall man inte läsa på detta sätt. Då är det istället av yttersta vikt att man förstår nära på allt, är det ett bevis du inte fattar sätt dig ner och gå igenom det, prata med studiekamrater om det och ring någon om du sitter själv gå bara inte vidare utan förståelse!
Citera
2006-08-15, 21:17
Medlem
flygers avatar
Börja gymma under basåret så har du förberett din kropp på att bära runt på boken Calculus efter basåret.

Jag läste basåret på komvux och jag tror inte att mattekurserna är lika tunga där som på en högskola men det bästa tipset är att alltid se till att ligga i fas.
Fy f-n vad jobbigt det är att räkna ikapp flera avsnitt bara för att provet/tentan är om några dagar. :thumbsdow

Om det var länge sedan du läste matte så se till att ha en enklare mattebok redo så du kan träna in saker som du hunnit glömma.
Algebraiska regler, bråkräkning osv... :character56:
Citera
2006-08-15, 21:52
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Inte att glömma!

Släng miniräknaren åt Helvete!!!!

Lär dig räkna allt med enbart papper och penna!

På högskolan/universitetet får du inte ha miniräknare! (inte vad jag vet iaf eller där jag gick)

Har du vant dig och blivit beroende av miniräknare har du ett enormt handikapp.

Förbannat idiotiskt när jag tänker på vilken fascination våra gymnasielärare hade av miniräknarna. Det fanns en klass där skolan skapat ngn deal för att alla i klassen billigt skulle köpa en grafritande räknare. What a waste!

Gjorde inte Asimov ngn jäkla bra mattebok också? Nu kollar jag på wikipedia.
X Stands for Unknown (1984) Var det ja. Ingen länk om boken. Men det är ett bra exempel på populärvetenskaplig mattebok. Har itne läst den själv.
Citera
2006-08-15, 22:35
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Släng miniräknaren åt Helvete!!!!

Han har nog inte så mycket val egentligen då man bedriver basårsstudier utan miniräknare, så var det där jag läst det (chalmers) iaf.
Citera
2006-08-15, 22:46
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Han har nog inte så mycket val egentligen då man bedriver basårsstudier utan miniräknare, så var det där jag läst det (chalmers) iaf.

Du är lycklig som läste det på chalmers. Det gjorde inte jag, jag läste det på komvux på gymnasieskolan i den lilla kommunen jag kommer ifrån. Och där tillbad alla den stora guden miniräknaren.
Citera
2006-08-15, 22:49
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Du är lycklig som läste det på chalmers. Det gjorde inte jag, jag läste det på komvux på gymnasieskolan i den lilla kommunen jag kommer ifrån. Och där tillbad alla den stora guden miniräknaren.

Aj då!
Då är det ett mycket bra tips, släng miniräknaren i väggen!
Citera
2006-08-15, 22:58
Medlem
Sir_Niclass avatar
Följer du a4swe´s algoritm så kan du INTE misslyckas. Den är i princip vattentät. Dock har jag aldrig träffat ngn som FAKTISKT betett sig så.
Alla vet hur man "bör" göra, men få gör det fullt ut. Är du bara hälften så ambitiös som den där listan så kommer det gå hur bra somhelst.

btw, det heter "matematiker". =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in