• 1
  • 2
2024-06-24, 20:23
Medlem
FedupFlorences avatar
Hej. Jo, har köpt en portabel AC som tycks fungera bra men har inte använt den en längre stund då jag inte köpt ett fönster- eller dörrtätningskit än. Det verkar nämligen inte rimligt att ett skynke av nylon och polyester håller ute värmen bättre än ett myggnät eller vilket tyg eller plast som helst. De tätningskit jag hittat på nätet är gjorda av nylon och polyester. Hur vet man vilken polyester tätningskittet har?

Håller nylon och polyester ute värmemolekyler? Fungerar det bättre än annan plast, tyg eller ett myggnät?
Citera
2024-06-24, 20:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror detta diskuterats förr på Flashback. Jag betvivlar att portabla AC fungerar nåt vidare. Även om man kämpat sig blå att isolera runt utblåsningsröret (som hänger ut från nåt fönster), så är ju inte hemmet i övrigt helt isolerat från omvärlden. Dvs det kommer till lika mycket omgivande trettiogradig värmebölja-luft i en ständig rundgång (från annat håll), så kylan blir aldrig mer än just där maskinen är (även om det står tex "klarar 75 kvm" på förpackningen).
Citera
2024-06-24, 20:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Har läst äldre trådar här och chattat med produktkonsulent, har inte fått svar än. Ett enkelt svar om hur kemin fungerar hade varit toppen.
Citera
2024-06-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag tror detta diskuterats förr på Flashback. Jag betvivlar att portabla AC fungerar nåt vidare. Även om man kämpat sig blå att isolera runt utblåsningsröret (som hänger ut från nåt fönster), så är ju inte hemmet i övrigt helt isolerat från omvärlden. Dvs det kommer till lika mycket omgivande trettiogradig värmebölja-luft i en ständig rundgång (från annat håll), så kylan blir aldrig mer än just där maskinen är (även om det står tex "klarar 75 kvm" på förpackningen).

köpte en portabel AC för 5000 som skulle täcka ungefär 50kvm, hängde bara ut slangen ur en liten ruta utan att ens täta och den gjorde ENORM skillnad i hela min för övrigt väldigt varma lägenhet på 79kvm. Det tillsammans med en liten pelarfläkt som gav lite extra luftflöde i lägenheten, detta under värmebölja på 30grader
Citera
2024-06-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
köpte en portabel AC för 5000 som skulle täcka ungefär 50kvm, hängde bara ut slangen ur en liten ruta utan att ens täta och den gjorde ENORM skillnad i hela min för övrigt väldigt varma lägenhet på 79kvm. Det tillsammans med en liten pelarfläkt som gav lite extra luftflöde i lägenheten, detta under värmebölja på 30grader

Tvivlar på det, så länge du inte konverterat den till 2 slangar.
Citera
2024-06-24, 20:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag förstår att luften som leds ut innehåller molekyler och färre molekyler blir kvar i rummet med ACn. Det är kyleffekten som jag förstår det. Luften försöker upprätthålla jämvikt och de varma luftmolekylerna söker sig tillbaka för att sprida ut sig. "All luft" söker sig tillbaka till området som har färre molekyler.

Men vad är varm luft? Kan man hålla den ute med tyg eller plast och med nylon och polyester som tätningskiten består av? Eller kan man lika gärna ha kvar ett myggnät eller fönstret på glänt?
Citera
2024-06-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hej. Jo, har köpt en portabel AC som tycks fungera bra men har inte använt den en längre stund då jag inte köpt ett fönster- eller dörrtätningskit än. Det verkar nämligen inte rimligt att ett skynke av nylon och polyester håller ute värmen bättre än ett myggnät eller vilket tyg eller plast som helst. De tätningskit jag hittat på nätet är gjorda av nylon och polyester. Hur vet man vilken polyester tätningskittet har?

Håller nylon och polyester ute värmemolekyler? Fungerar det bättre än annan plast, tyg eller ett myggnät?

Bifogar lite intressant läsning, tar väl några minuter att gå igenom men informativt.

https://www.woolie.co.uk/article/con...-to-dual-hose/

Inget annat med tätning hit och dit kommer att fungera något vidare, de som säger annat i tråden äger en portabel ac med teknik från en annan dimension.
Citera
2024-06-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Tvivlar på det, så länge du inte konverterat den till 2 slangar.

Du kan tvivla hur mycket du vill, jag bodde nämligen där :P
Citera
2024-06-24, 21:05
Medlem
Man kan ju med fördel använda AC i en cab med taket nere så varför skulle man inte kunna använda det med läckage genom ett fönster i en bostad? Men ju bättre man tätar ju bättre blir ju resultatet, liksom om man fäller upp taket i bilen. Hemma kör jag med portabel AC utan tätning vid fönstret och det ger likväl bra resultat då jag har bra grejor. Det skulle säkert bli ännu bättre om jag tätade vid fönstret.
Citera
2024-06-24, 21:14
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Jag förstår att luften som leds ut innehåller molekyler och färre molekyler blir kvar i rummet med ACn. Det är kyleffekten som jag förstår det. Luften försöker upprätthålla jämvikt och de varma luftmolekylerna söker sig tillbaka för att sprida ut sig. "All luft" söker sig tillbaka till området som har färre molekyler.

Men vad är varm luft? Kan man hålla den ute med tyg eller plast och med nylon och polyester som tätningskiten består av? Eller kan man lika gärna ha kvar ett myggnät eller fönstret på glänt?

http://wiki.math.se/wikis/forberedan...A4rmel%C3%A4ra
Citera
2024-06-24, 21:14
Medlem
Citat:

nej dom fungerar inte. alls.
då måste köpa en skiva i trä eller plast som passar fönster eller dörr och såga hål för slangen
Citera
2024-06-24, 21:15
Medlem
sommarlovs avatar
Vanliga portabla AC är rätt kassa, efter som de suger in ny varm luft hela tiden som måste kylas igen.
Modellen med separat inne och utedel är betydligt bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in