Flashback bygger pepparkakshus!
2006-08-27, 12:43
Medlem
munchieboys avatar
En god fisksoppa till:

En tredjedels vitkålshuvud
En stor gul lök
En vitlöksklyfta
Ett packe krossade tomater med basilika
En matsked röd currypasta
En burk Creme fraiche
Två fiskbuljongtärningar
2 dl vitt matlagningsvin (jag gillar zetas)
2 dl vatten
Torskblock alt. laxfiléer
Salt
Vitpeppar
Persilja

Fräs upp hackad vitkål och lök. När det har börjat mjukna, slå över vin, vatten och tillsätt buljongtärningarna. Koka upp vätskan och tillsätt tomatkross och röd currypasta. Skär fisken i bitar och släpp ner i grytan. Låt puttra i tio minuter, tillsätt creme fraiche, smaka av med salt, vitpeppar och finklippt persilja. Servera med några räkstjärtar på toppen, ostgratinerade mackor med pesto och soltorkade tomater och kall bir.

Smakar bra som fan faktiskt.
Citera
2006-09-11, 22:05
Medlem
ress avatar
Korvsoppa!

7-8 normalstora potatisar
1 liter vatten
2-3 köttbuljongtärningar
½-1 hel lök (skapligt finhackad)
ca ½ falukorv
ca 2 morötter

Börja med att koka upp ca 1 liter vatten och lägg i den hackade löken tillsammans med köttbuljongen.

Skala och hacka potatisen i valfritt stora bitar och häll i, hacka morötterna och vänta lite med att lägga i dom då dom kokar snabbare än potatisen.

När potatisen och morötterna är färdigkokta så stänger du av plattan och lägger i falukorven som du har tärnat undertiden soppan kokat.

Låt svalna av lite och servera med knäckebröd med ost på och kall mjölk!
Citera
2006-09-12, 04:09
Medlem
onits avatar
Mina favoritsoppor:

Kaisersuppe - österrikisk potatissoppa

1 stor gul lök
1/2 kg potatis, skalad och tärnad
2 vitlöksklyftor
1/2 l vatten
1/2 l mjölk
2 msk smör
1 msk persilja
peppar, salt, mejram, mald kummin
grädde och muskot till serveringen

Hacka löken och bryn den i smöret. Tillsätt den hackade potatisen, krossad vitlök, persiljan, kryddorna, vattnet och mjölken. Låt koka på svag värme i ca 20 minuter, eller tills potatisen är mjuk/mosig (du kan purea den om du har lust). Häll en skvätt grädde i botten av portionsskålar, pudra över lite riven muskot och häll på soppan.

Fransk löksoppa

4 portioner

1,5 l buljong
300 g lök
80 g smör
4 skivor vitt bröd
60 g Parmesanost
peppar, salt

Skiva löken (inte alltför tjockt) och bryn den i smöret (på låg värme) tills den har blivit gyllenbrun. Häll på buljongen, salta och peppra och koka alltihop i 10 minuter.
Du kan antingen skära brödet i fingertjocka strimlor och bryna det i pannan, eller sätta skivorna i brödrosten en kort stund. Sedan lägger du brödet i soppan och strör osten ovanpå - färdigt.
I Frankrike portioneras soppan ut på tallrikar innan brödet och osten tillsätts.

Spansk linssoppa

1--2 msk olivolja
1 stor hackad lök
2 krossade vitlöksklyftor
350 g tomater, skalade, urkärnade och hackade
1 röd paprika, urkärnad och hackad
225 g bruna linser
salt och peppar

Hetta upp oljan i en tjockbottnad gryta och fräs löken mjuk utan att den tar färg. Tillsätt tomater, paprika, linser, salt och peppar. täck med vatten, koka upp och koka på mycket svag värme 1 timme.
Mosa eller mixa soppan, smaka av och servera den het.

Mulligatawny - indisk soppa

350 g röda linser
8 1/2 dl vatten
1 tsk salt
1-2 tsk curry
2 hackade lökar
1 msk olja
1 msk tomatpure'
1 tjockt skivad citron

Koka linserna i vattnet tillsammans med salt, gurkmeja och chilipulver tills de är mjuka och mosiga, ca 30 minuter.
Bryn löken i oljan tills den är guldgul, tillsätt tomaterna och koka ihop alltsammans. Blanda det sedan med linserna och koka på svag värme 10 minuter. Lägg en tjock citronskiva i varje sopptallrik och häll den heta soppan över.

Shurit Ads - egyptisk soppa

225 g sköljda röda linser
1 skivad lök
1 grovt hackad tomat
1 krossad vitlöksklyfta
8 1/2 dl buljong
1 liten finhackad lök
2--3 msk margarin
salt och peppar
1 tsk mald kummin

Koka linserna med lökskivor, tomathack och vitlök i buljongen på svag värme 45 minuter.
Fräs löken i hälften av margarinet tills den blir mjuk och börjar få färg.
Mixa eller mosa soppan och krydda med salt, peppar och kummin. Rör i resten av margarinet och strö den stekta löken över. Låt var och en pressa citron i sin sopptallrik

Gazpacho - kall, spansk soppa

4 portioner

1 st baguette helst inte dagsfärskt
2 dl vatten
1 grön paprika
1 medelstor lök
1 slanggurka
250 krossade tomater, eller färska utan skinn
3 vitlöksklyftor
1/2 dl olivilja
1 % ren vinäger eller citron efter smak
salt
Tillbehör:
10 cm av gurkan
1/2 lök
1/2 grön paprika

Brödet läggs i vattnet för uppblötning.
Skala gurka, lök och vitlök och kör i mixer tillsammans med det uppblötta brödet och tomaterna.
Förvaras i kylen och servas kall.
Tillbehören skalas och hackas i små bitar och serveras till soppan.

Bondsoppa

4 Portioner

250 g Falukorv
3 Purjolökar
6 Gula lökar
8 Potatisar
3 Morötter
2 Tsk Smör
Basilika
1 ml Persilja
ca 2 l Vatten
Salt
Vitpeppar

Skär korv och morötter i skivor. Ansa purjolökarna och skär det ljusa i bitar. Skölj väl. Skala ocj skär lökarna i småbitar. Skala och tärna potatisen.

Börja med att fräsa purjo och lök, i smör i en stor gryta. Lägg i de skivade morötterna. Låt detta småputtra i 5 minuter. Strö över basilika och häll på vattnet. Låt detta koka upp och lägg i den skalade potatisen. Låt det hela sjuda under lock i ungefär tjugo minuter. Lägg i falukorven under de senare 15 minuterna (du kan fräsa den innan i lite smör. Smaka därefter av det hela med kryddor och strö över den finhackade persiljan.

Servera soppan med hembakat bondbröd och riven ost.

Borsjtj - rysk rödbetssoppa

6 portioner
45-60 min

6-7 rödbetor (ca 500 g), råa
2 gula lökar
1-2 morötter
1 klyfta vitkål (ca 250 g)
ca 2 msk margarin eller smör
1½ liter vatten
3 tärningar buljong, kött eller grönsak
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
1-2 msk vinäger
salt

Skala rödbetor, lök och morot, ansa vitkålen. Skär alla grönsakerna, utom en av rödbetorna, i fina ej för långa strimlor. Använd gärna matberedare. Smält fettet i en gryta. Lägg i och fräs strimlorna ett par minuter. Tillsätt vatten, smulade buljongtärningar, peppar och lagerblad. Koka alltsammans under lock på svag värme, 20-30 min.

Finriv den sista rödbetan och tillsätt den strax innan soppan är färdig. Soppan blir då vackert röd. Smaka av med lite vinäger och ev salt.

Servera soppan med gräddfil, crème fraiche eller avrunnen Kefir. Dessutom gärna piroger eller grovt bröd.

Portugisisk fisksoppa

5 portioner

300 g fiskfilé, tärningar
2 morötter, tärningar
1 purjolök, strimlad
1 lök, tärnad
matfett
1 burk tomater, krossade
tomatpuré
fiskbuljong
vatten
persilja, hackad
basilika
vitlök
vispgrädde

Fräs grönsakerna i matfett.
Tillsätt krossad tomat och tomatpuré.
Häll i fiskbuljongen.
Koka i ca 15 minuter.
Tillsätt fisken och sjud tills den är klar. Strö över hackad persilja.
Häll i vispgrädden och låt soppan bli varm.

Blomkålssoppa

4 portioner

1 stort blomkålshuvud (ca 800 g)

1 medelstor gul lök

1 liten purjolök

3 potatisar

2 msk rapsolja

1,2 liter vatten

1 tärning grönsaksbuljong

1 dl matlagningsgrädde

salt

vit- eller svartpeppar

finskuren gräslök

hackad persilja

150 g (eller mindre) skalade räkor

Skölj och dela blomkålshuvudet i buketter.

Skala och hacka löken.

Skölj och strimla purjolöken.

Skala potatisen och skär den i tunna skivor.

Fräs den hackade löken och purjon i en stor kastrull på svag värme.

Löken skall inte få någon färg.

Lägg i potatis och blomkål.

Slå över vatten och lägg i buljongtärning.

Koka soppan under lock i ca 30 minuter.

Förbered under tiden den rökta skinkan och dela den i små tärningar.

Mixa soppan med mixerstav eller i matberedare (i omgångar).

Tillsätt matlagningsgrädden. Koka upp soppan så den är riktigt varm.

Smaka av med salt och peppar.

Servera med finskuren gräslök, hackad persilja, räkor samt ett gott bröd.
Citera
2006-09-12, 04:53
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Låter underbart...[/i]

Jag tänkte prova den indiska soppa, behöver man förbereda linserna i den eller är det bara att slänga i?
Citera
2006-09-12, 05:06
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Jag tänkte prova den indiska soppa, behöver man förbereda linserna i den eller är det bara att slänga i?
Kul att du gillar det!

Bara att slanga i (skolj ev innan, i sil m vatten ). Roda linser: 10-15 min, grona 20-25 min.
Citera
2006-10-19, 13:50
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Kul att du gillar det!

Bara att slanga i (skolj ev innan, i sil m vatten ). Roda linser: 10-15 min, grona 20-25 min.

Jag har nu införskaffat ingredienserna, ska laga det ikväll så då kommer det ett omdöme
Citera
2006-10-19, 14:37
Medlem
jugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
En god Gulasch, någon?

Gulaschsoppa
4 port
300 g köttfärs
1 st choritzokorv
2 st gula lökar
3 st paprikor i olika färger
Smör
½ dl tomatpuré
1 tsk spiskummin
1 liter köttbuljong
Röra:
2 dl lätt crème fraiche
1 st pressad vitlöksklyfta
½ hackad persilja

Skär korven i små bitar. Skala & hacka löken. Kärna ur & hacka paprikan. Bryn köttfärsen i smör i en gryta. Rör i korv, lök & paprika & låt det fräsa någon minut. Rör i tomatpuré & kummin. Häll på buljongen. Låt det koka i 10-15 min. Smaksätt crème fraiche med vitlök & persilja. Servera soppan i stora skålar & rör ner vitlöksröran. Vallmobröd eller knäckebröd är gott till.
Citera
2006-10-19, 14:37
Medlem
jugges avatar
Pekingsoppa
150 g magert fläskkött
100 g skalade räkor
220 g bambuskott
220 g champinjoner
½ dl gröna ärtor, djupfrysta
1 st ägg
1 l vatten
2 msk vinäger
1 msk strösocker
1 tsk salt
½-1 dl thai sötsur sås
2 msk tomatpuré
1 st buljongtärning

Strimla fläsket. Koka vatten & lägg i fläsket. Lägg i alla ingredienser utom räkor & ägg. Koka 5 min. Blanda ned räkor & vispat ägg. Red av med potatismjöl utblandat med vatten till lämplig konsistens.
Citera
2006-10-19, 16:05
Medlem
david85s avatar
Den indiska soppan är nu provad och var underbar, jag lade till kikärtor också under de 10 sista minuternas kokning. Imorgon ska jag prova den franska löksoppan

Fortsätt ösa på med recept!
Citera
2006-10-19, 20:38
Medlem
Kullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
En god Gulasch, någon?

Gulaschsoppa
4 Personer

400 g Nötkött
1 Röd paprika
1 tb Paprikapulver
1 Gul lök
2 tb Olivolja
1 l Köttbuljong Skalet av en 1/2 citron
2 Stora vitlöksklyftor
2 tb Smör
1 tb Tomatpuré Salt & Peppar

Till serveringen

2 dl Crème Fraiche
3 tb Finskuren gräslök

Tärna köttet, paprikan och löken. Bryn kött, grönsaker och paprikapulver i en tjockbottnad gryta. Häll på buljongen när köttet fått färg. Låt buljongen koka upp. Finhacka citronskal och vitlöktsklytor och blanda detta med smöret. Rör ner smörblandningen i soppan tillsammans med tomatpurén. Låt gulaschen sjuda i cirka 3 timmar. Soppan är klar när köttet nästan faller sönder. Smaksätt med salt och peppar. Servera soppan med Crème Fraiche och finskuren äslök. Smaklig måltid.

receptet hittat på nätet, har testat den själv och den är jättegod!!
Citera
2006-10-19, 20:46
Medlem
Kullans avatar
Min linssoppa

Citat:
Ursprungligen postat av joker
Linssoppa:

1 gul lök
Röda linser, kanske typ 150-300g
1 buljongtärning
kanel
spiskummin
olivolja
kranvatten
ev: muskot, salt

Tag en soppgryta, gärna rostfri.
Mjukfräs däri den hackade löken i olivolja
Skölj linserna
Fyll på med kranvatten buljongtärning o linser.
koka 3-20 minuter... upp till dig hur mjuka du vill ha linserna.
någon gång under koktiden slänger du i spiskummin och kanel, och eventuell muskot och om det behövs salt.

Jävligt god soppa som kostar nästan inget.

Kör liknande fast jag fräser ett par hackade gula lökar, gröna linser, röd, gul och grön paprika i tärningar, ett par tärnade potatisar och 1-2 grönsaksbuljonstärningar och fyller på vatten så det täcker gott och väl (linserna sväller ju en hel del). Vid serveringen så häller jag över lite olivolja och citron eller balsamvinäger........
Citera
2006-10-19, 20:56
Medlem
Mysonoxens avatar
Denna är min favorit. Åts på restaurang Paul Bocuse, har inte själv vågat mig på att laga den, men det är den godaste soppa jag ätit. Tyvärr hittade jag inget recept på svenska.

Ingredients:
"2 tablespoons matignon: equal parts carrots (without cores), onions, celery, mushrooms all cut into tiny dice and siewed in unsalted butter

1 3/4 ounces fresh raw truffles

3/4 ounce fresh foie gras

1 cup strong chicken consommé

2 ounces flaky pastry

1 egg yolk, beaten

to make a flaky pastry dough:

5 cups sifted flour

3/4 tablespoon salt

1 cup water

3/4 pound unsalted butter

""Into each individual ovenproof soup bowl (called gratinée lyonnaise) put 2 tablespoons matignon, 1 3/4 ounces truffles cut into irregular slices, 3/4 ounce foie gras also cut into irregular slices, and 1 cup strong consommé.

Brush the edges of a thin layer of flaky pastry with egg yolk, and cover the soup bowl with it, tightly sealing the edges.

Set the soup bowl in a 425° oven. It will cook very fast. The flaky pastry should expand in the heat and take on a golden color; that is a sign that it is cooked.

Use the soupspoon to break the flaky pastry, which should fall into the soup.

This is the way that M. and Mme. Valéry Giscard d'Estaing enjoyed this truffle soup, created for them, during that marvelous lunch that gathered the finest cooks in France at a superb reception, the day when the president of the French Republic awarded me the Cross of the Légion d'honneur as Ambassador of French Cooking, on February 25, 1975.

Flaky Pastry Dough

Place the flour on a pastry board, making a well in the middle for the salt and water. Mix and knead the flour with the water until the dough is smooth and elastic. Roll into a ball and let stand for 20 minutes. Roll the dough out evenly into a sheet about 8 inches square. On top place the butter, which has been kneaded in the same way until it has the same consistency as the dough.

Fold the ends of the dough over the butter so as to enclose it completely.

Let it stand again for 10 minutes; then give the dough two ""turns"". Each ""turn"" consists of rolling the dough, on a marble slab with a rolling pin, into a rectangle 24 inches by 8 inches and 1/2 inch thick. Fold the pastry crosswise in three, forming a square again. The second turn is given by rolling the dough, with a rolling pin, in the opposite direction and folding in three.

The purpose of turning and rolling is to distribute the butter evenly in the pastry and to ensure that it expands evenly during the cooking.

Finally, give the dough two more pairs of turns, letting it stand 10 minutes between each pair of turns. The flaky dough is ready to be used and cut after having had 6 turns, which means handled 3 times, 2 turns each time."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in