Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-23, 21:19
Medlem
Osedligs avatar
Jag har tillverkat bubbel enligt detta recept: https://www.dansukker.se/se/recept/rabarberbubbel

Det fick stå framme lite för länge på grund av oförutsedda omständigheter och smakar nu alkohol-aktigt. Vet inte om det kan bildas alkohol i dylika drycker men tänker det borde undersökas närmare innan man bjuder på det men hur går jag till väga för att ta reda på alkoholhalten? Läste att hydrometer är bra men då förstod jag det som att man måste mäta både före och efter vilket ju blir svårt. Finns det någon annan bra manick att tillgå?
Citera
2024-06-23, 23:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osedlig
Jag har tillverkat bubbel enligt detta recept: https://www.dansukker.se/se/recept/rabarberbubbel

Det fick stå framme lite för länge på grund av oförutsedda omständigheter och smakar nu alkohol-aktigt. Vet inte om det kan bildas alkohol i dylika drycker men tänker det borde undersökas närmare innan man bjuder på det men hur går jag till väga för att ta reda på alkoholhalten? Läste att hydrometer är bra men då förstod jag det som att man måste mäta både före och efter vilket ju blir svårt. Finns det någon annan bra manick att tillgå?

Det finns billiga mätare för vin, dock måste du få bort kolsyran innan du mäter.
https://cdon.se/hobby-fest/vinometer-vinmatare-mat-alkoholhalten-i-vin-p93582029?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIqr7wsNLyh gMVeEKRBR2-dA9cEAQYAyABEgJ2N_D_BwE
Citera
2024-06-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osedlig
Läste att hydrometer är bra men då förstod jag det som att man måste mäta både före och efter vilket ju blir svårt.
Du kanske kan uppskatta värdet när du startade, med tanke på att du har receptet, och sedan mäta nu.
Citera
2024-06-24, 09:38
Medlem
Cantorass avatar
Hela idén med bubbel är väl att det ska innehålla alkohol?
6 dl socker är ungefär 530 gram. I tre liter vatten blir det 176 g/l. 17 gram socker i en liter vatten ger 1 volym-% alkohol. Om allt socker har jäst ut bör du hamna på ~10 % alkohol i drycken. Rabarbern kan nog också bidra, men det är nog begränsat jämfört med sockret.
Citera
2024-06-27, 18:50
Medlem
Osedligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hela idén med bubbel är väl att det ska innehålla alkohol?
6 dl socker är ungefär 530 gram. I tre liter vatten blir det 176 g/l. 17 gram socker i en liter vatten ger 1 volym-% alkohol. Om allt socker har jäst ut bör du hamna på ~10 % alkohol i drycken. Rabarbern kan nog också bidra, men det är nog begränsat jämfört med sockret.

Jo så kan det vara, har aldrig provat förut och är inte så mycket för bubbel överlag men tänkte testa, tack för uträkningen
Citera
2024-08-02, 19:36
Medlem
James.Fjongs avatar
Jag lånar tråden!

Jag har gjort egen svartvinbärslikör.
750 gram bär har legat i 75cl 37,5% sprit.
Så långt inget hänt med alkoholhalten.

Bären pressade genom sil i spriten och jag har tillsatt 270 gram socker.

Hur stark är min likör?
Citera
2024-08-02, 22:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Jag lånar tråden!

Jag har gjort egen svartvinbärslikör.
750 gram bär har legat i 75cl 37,5% sprit.
Så långt inget hänt med alkoholhalten.

Bären pressade genom sil i spriten och jag har tillsatt 270 gram socker.

Hur stark är min likör?
Det har inte skett någon mer jäsning efter att sockret tillsattes, så alkoholhalten bör ligga på strax under 37,5% beroende på att totala volymen ökar något på grund av sockret och vattnet i bären.
Citera
2024-08-02, 22:19
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det har inte skett någon mer jäsning efter att sockret tillsattes, så alkoholhalten bör ligga på strax under 37,5% beroende på att totala volymen ökar något på grund av sockret och vattnet i bären.
Ok, då är den starkare än jag trodde.
Jag hade gissat 32-35%. Sockret gör att den känns svagare.

Jag kan säga att likören är top notch.
Jättefräsch med egna bär.
Citera
2024-08-02, 22:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Ok, då är den starkare än jag trodde.
Jag hade gissat 32-35%. Sockret gör att den känns svagare.

Jag kan säga att likören är top notch.
Jättefräsch med egna bär.
Kan nog vara en rimlig gissning, jag höftade till lite eftersom jag inte har en aning om hur mycket volymen ökat och fick uppfattningen att du trodde att alkoholhalten ökat på grund av sockret. Vill du få fram en alkoholhalt som ligger närmare sanningen så får du räkna ut hur många cl ren alkohol 37,5% är i 75 cl och sedan räkna baklänges hur mycket det ger i procent på din färdiga volym.
Citera
2024-08-02, 22:33
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kan nog vara en rimlig gissning, jag höftade till lite eftersom jag inte har en aning om hur mycket volymen ökat och fick uppfattningen att du trodde att alkoholhalten ökat på grund av sockret. Vill du få fram en alkoholhalt som ligger närmare sanningen så får du räkna ut hur många cl ren alkohol 37,5% är i 75 cl och sedan räkna baklänges hur mycket det ger i procent på din färdiga volym.
Jag var mer inne på hur mycket den minskade när man tillsatte socker och bärsaft (volym).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in