Citat:
Ursprungligen postat av
eva89
Ja, visst är det så.
SVTs nyheter meddelade i morse att sommarpratarna aldrig haft så få lyssnare som i år.
Enligt Sveriges Radio själva beror det på att SR "bara har en plattform".
Säkert är det en anledning. Eller så kan folk vara som jag som inte har lyssnat på Sommar på väldigt många år och det är flera anledningar till det. Det ena är att Sommar har en tydlig politisk slagsida. Under årtionden har de tagit in folk från vänsterfalangerna utan att alls i någon form försöka få dit från vänstersidan. Exempel - hur många konservativa har sommarpratat under åren? Eller nationalister. Samtidigt tar man dit galna kommunister som tex Jan Myrdal eller Sven Wollter och tycker att det är OK för att man också bjudit in Ulf Adolfson/Stig Larsson eller någon liknande. De går naturligtvis inte på något vis att jämföra.
Den andra är att Sommar har blivit tråkigt. På den tiden jag åtminstone lyssnade lite (intresset dalade över flera år) så var det som om alla följde samma manus. Berätta om barndomen, gärna något lite tragiskt som hänt. Hur man hanterat det. Lite anekdoter, hur man gjort karriär. etc
Ingen verkar längre klara av tex kåserandes svåra konst.
Så mig har de förlorat och då lyssnar inte maken heller.
Inte för att SR bryr sig om min familj, men jag är näppeligen ensam om de åsikter jag har. En annan följd blir ju också att vi inte "fostrar" den yngre generationen till att lyssna på Sommar, såsom jag lyssnade på det ibland med föräldrarna.
Så