2024-08-20, 16:47
Medlem
Dags för en liten slutrecension nu när sommarpraten är slut för 2024:
-Årets bästa: Jennie Walldén: Hennes prat om att bli adopterad och att hitta tillbaka till sina rötter var ett litet mästerverk.

Årets viktigaste: Alva Sparrevik fick en att verkligen tänka till om vilket samhälle våra barn växer upp i.

Årets torraste: Marcus Wandt läste upp sitt cv som han hade skrivit i Excel.

Årets stolle: Josefine Linder berättade om hur tufft det är att knarka, en nästan 40-årig kvinna som beter sig som en 13-åring som har rökt braj första gången och tycker att det är jättecoolt. Kanske den mest insiktslösaste människan jag har hört öppna sin mun någonsin.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-08-20 kl. 16:49.
Citera
2024-08-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Hoppas det för med sig något gott då mitt i det tragiska öde han hamnade i!

Det får man verkligen hoppas!

Men tyvärr verkar utvecklingen gå åt andra hållet, småflickor som mördar varandra etc.
Citera
2024-08-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
...
I programmet härskar numera oinskränkt den personlighetstyp och de ideal som Bibi Rödöö och hennes journalistkollegor gillar, och som i deras tycken definierar och representerar såväl det demokratiska samhället som själva livets mening. Den som slår på radion kl 13.05 och till äventyrs inte delar producenternas världssyn får snart nog en upplevelse av att, med Horace Engdahls ord, "här talar ockupationsmakten".
Ja, visst är det så.

SVTs nyheter meddelade i morse att sommarpratarna aldrig haft så få lyssnare som i år.
Enligt Sveriges Radio själva beror det på att SR "bara har en plattform".
Citera
2024-08-20, 21:18
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Ja, visst är det så.

SVTs nyheter meddelade i morse att sommarpratarna aldrig haft så få lyssnare som i år.
Jag har inte lyssnat alls i år för jag avskyr SRs egna app, så de kan ha en poäng.

En annan grej är väl att det inte varit så väldigt intressanta pratare i år 🤷🏻‍♀️
Citera
2024-08-21, 18:09
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
-Årets bästa: Jennie Walldén: Hennes prat om att bli adopterad och att hitta tillbaka till sina rötter var ett litet mästerverk.

Årets viktigaste: Alva Sparrevik fick en att verkligen tänka till om vilket samhälle våra barn växer upp i.

Årets stolle: Josefine Linder berättade om hur tufft det är att knarka, en nästan 40-årig kvinna som beter sig som en 13-åring som har rökt braj första gången och tycker att det är jättecoolt. Kanske den mest insiktslösaste människan jag har hört öppna sin mun någonsin.

Bra sammanfattning. Jag kanske själv inte skulle göra samma bedömning, förutom Jinder. Vilken typ! Man blir förundrad över vilka fullblodsidioter som traskar runt en här på jorden. Jag delar din bedömning av Wandt. Men ska man skicka upp någon i rymden måste det vara en stel icke-emotionell Wandt. Mardröm att skicka upp en sådan som Jinder. Min personliga favorit var UKON. Jag gillar filosofiska utvikningar, men inser att det inte tilltalar folk i gemen. Tack för en trevlig tråd!
Citera
2024-08-22, 03:53
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag lyssnade faktiskt på ingen, men jag läste nyss att Lasse Åberg var den mest populäre, de var ju ingen skräll precis...
Bara hört ett fåtal i år, denna var det tråkigaste av de alla.
Citera
2024-08-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Ja, visst är det så.

Säkert är det en anledning. Eller så kan folk vara som jag som inte har lyssnat på Sommar på väldigt många år och det är flera anledningar till det. Det ena är att Sommar har en tydlig politisk slagsida. Under årtionden har de tagit in folk från vänsterfalangerna utan att alls i någon form försöka få dit från vänstersidan. Exempel - hur många konservativa har sommarpratat under åren? Eller nationalister. Samtidigt tar man dit galna kommunister som tex Jan Myrdal eller Sven Wollter och tycker att det är OK för att man också bjudit in Ulf Adolfson/Stig Larsson eller någon liknande. De går naturligtvis inte på något vis att jämföra.

Den andra är att Sommar har blivit tråkigt. På den tiden jag åtminstone lyssnade lite (intresset dalade över flera år) så var det som om alla följde samma manus. Berätta om barndomen, gärna något lite tragiskt som hänt. Hur man hanterat det. Lite anekdoter, hur man gjort karriär. etc

Ingen verkar längre klara av tex kåserandes svåra konst.

Så mig har de förlorat och då lyssnar inte maken heller.

Inte för att SR bryr sig om min familj, men jag är näppeligen ensam om de åsikter jag har. En annan följd blir ju också att vi inte "fostrar" den yngre generationen till att lyssna på Sommar, såsom jag lyssnade på det ibland med föräldrarna.

Citera
2024-08-22, 17:07
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Jennie Wallden var bra. Alva Sparrevik, nja jag vet inte, jag gillar inte såna empatitörstande människor. Det hade varit mer intressant om det ingick en fördjupning om vad gm är för träck.
Marcus Wandt kan som sagt var sammanfattas som ett CV i Excel 😁. Dock imponerande. Jag är avundsjuk.
Lasse Åberg hade jag förväntat mig mer av.
Jinder har vi ju redan avhandlat och betygsatt. 👎🏻
Just nu kan jag inte komma på någon som var värd 1,5 timme, frånsett Wallden kanske.
Citera
2024-08-30, 16:10
Medlem
Till ock med Jessika Gedin gjorde narr av detta program i -spanarna- i P1..Så,de,så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in