• 1
  • 2
2024-06-23, 08:03
Medlem
CudLifes avatar
Många är vi som tittar på Fotbolls EM i sommar och då kan man knappast ha gått miste om en kampanj som rullar i TV varje halvtidspaus.

https://www.youtube.com/watch?v=VrAxI6DuUwY

Pär Lernström och Alexandra Rapaport står och läxar upp tittarna med moralkakor om att det minsann är konsumenterna som göder gängproblemen i samhället.

Det finns givetvis en variant gjord av skurkföretaget Viaplay också med deras profiler.

https://www.youtube.com/watch?v=Ek6fDN7DfoQ

Så vad tycker ni om den här kampanjen?

Personligen undrar jag hur fan har man ens mage att stå och trycka ut sånt här när kostnaden för att se ett t.ex Premier League lag med europaspel överstiger 1000 kronor i månaden numera.
Det är alltså billigare att åka och se minst en match på plats än det är att betala ett säsongsabonnemang. Fullkomligt bissart.

Tror ni att det här kommer att spä på backlashen som streamingbolagen upplever för tillfället?

Vad kan konsekvenserna bli av den här kampanjen?
Citera
2024-06-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Många är vi som tittar på Fotbolls EM i sommar och då kan man knappast ha gått miste om en kampanj som rullar i TV varje halvtidspaus.

https://www.youtube.com/watch?v=VrAxI6DuUwY

Pär Lernström och Alexandra Rapaport står och läxar upp tittarna med moralkakor om att det minsann är konsumenterna som göder gängproblemen i samhället.

Det finns givetvis en variant gjord av skurkföretaget Viaplay också med deras profiler.

https://www.youtube.com/watch?v=Ek6fDN7DfoQ

Så vad tycker ni om den här kampanjen?

Personligen undrar jag hur fan har man ens mage att stå och trycka ut sånt här när kostnaden för att se ett t.ex Premier League lag med europaspel överstiger 1000 kronor i månaden numera.
Det är alltså billigare att åka och se minst en match på plats än det är att betala ett säsongsabonnemang. Fullkomligt bissart.

Tror ni att det här kommer att spä på backlashen som streamingbolagen upplever för tillfället?

Vad kan konsekvenserna bli av den här kampanjen?

Jag brukar "fulstreama" de matcher jag vill se på Internet, men kör inte IPTV. Har sett reklamen de kör, garvade lite åt dom.
Citera
2024-06-23, 08:20
Medlem
sebastian66s avatar
Jag måste nog säga att jag känner att det är ganska skönt att man slipper Sverige. Jag har bott i Asien i sju år och använder en väldigt bra iptv. Det kostar ungefär 400 spänn för ett helt år med 16.000 kanaler.
Jag tror att jag har den för 211 kanaler med svenska kanaler. Det innebär att jag kan titta på alla sport evenemang.
Det känns ganska skönt att slippa Sverige som ska göra allt för att man ska betala så mycket som möjligt.
Den tiden är förbi sedan länge.
Citera
2024-06-23, 08:51
Medlem
MarcoStars avatar
Tror inte att kampanjen får några konsekvenser, men jag förstår problemet. Läste att över 2 miljoner svenskar har IPTV och det blir ju enorma intäkter som går förlorade för bolagen.

Men kruxet är att det finns för många tjänster och man vill kanske kolla en sportliga på en tjänst, en serie på en annan och nåt annat på en tredje... Det rasslar ju ihop till flera tusen i månadsavgifter och det som skulle vara ett billigt nöje blir istället kännbart på ekonomin.

De lär inte stoppa utvecklingen genom att bara vädja till folks samveten i nån reklamfilm. Lösningen är att bolagen går ihop och erbjuder en stor tjänst till ett rimligt pris - ungefär som IPTV:n gör.
Citera
2024-06-23, 09:00
Medlem
Jag har svårt att motivera mej att betala för att fotbollsspelare ska ha mångmiljon löner.
Vad blir nästa kampanj, sluta köp jordgubbar för den är också styrd av gängkriminalitet.
Citera
2024-06-23, 10:39
Medlem
Beaver14s avatar
Jag tänker att det är streamingföretagen (eller främst kanske de som säljer rättigheter) som är de kriminella. Hade de prissatt produkten på ett sätt som kunderna kan acceptera hade de fått sina intäkter.

De har lagt sig på ett pris (utbud) där det inte finns någon efterfrågan.

Jag betalade länge för den "äkta" varan men tillslut blev prishöjningarna för mycket för mig, särskilt eftersom det då inte ens var nån garanti att jag skulle få se mitt lag. Den senare biten är inte aktuellt idag, men priset gör att jag inte är beredd att gå tillbaka.
Citera
2024-06-23, 10:57
Bannlyst
När kommer kampanjen, om du köper streamingtjänster i MSM så stödjer du de värsta kriminella elementen.
Citera
2024-06-23, 11:04
Medlem
Vansterpartiets avatar
Företagen betalar vad som helst för rättigheterna och blir sedan förvånade att kunderna inte går med på att ta hela smällen.

Mer IPTV > lägre intäkter > lägre bud för rättigheter > lägre pris mot kund. Tror knappast fotbollsspelare med miljonlöner skulle svälta att mista en del av sin lön.
Citera
2024-06-23, 11:16
Medlem
EnCartes avatar
Problemet är priset. Är man bara intresserad av en sport, men tvingas betala för alla sporter de köpt in, går det inte. Tidigare streamade jag hockey lagligt och kunde köpa bara det, för ett rätt så moderat pris. Även bara mitt lag ett tag. Sedan blev det så att jag blev tvingad att även betala för sporter som jag är helt ointresserade av och abonnemang som sträcker sig långt över säsongen. Vad ska jag med saker som jag är helt ointresserad av?
Att streama enstaka matcher kostar mer än en biljett på arenan.

Det fungerar kanske för en sportgalning som är intresserad av all sport jämt. Men samma blir förstås för en som bara är intresserad av golf. Varför ska han betala för hockey som han inte ser. Det vore bättre att varje sport bar sin egen kostnad och att de som inte bär sig, sorteras bort eller prissattes efter dess kostnad.

Men vill de inte det, slipper de ha mig som kund. Då får jag söka andra vägar. Deras reklam påverkar mig inte alls.
Citera
2024-06-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CudLife
Jag har inte sett reklamen, men jag kollar förvisso inte på fotbolls-EM eller sportsändningar med reklamavbrott. Frågan är om PiratTV-kunderna gör det heller. En stor andel av dom kunderna finns nog hos den delen av samhället som inte är så bra på svenska språket, och därmed inte vill se dom svenska kanalhusens sändningar med ofta usel svensk kommentering som man blir påtivngad. Den tekniskt fullt möjliga valfriheten att välja språk på samma sätt som man kunde göra på Eurosport och Screensport redan på 80-talet finns inte hos Viaplay eller TV4Play.

Jag har tillgång till Viaplay och TV4Play men betalar inte och skulle aldrig göra det heller så länge valfria ljudspår inte finns, aldrig att jag betalar för att bli påtvingad usel svensk kommentering på huvudsakligen motorsporten, men även flera andra sporter. Även hur dom bryter sändningarna innan innehållet i feeden är slut så man missar prisceremonier och intervjuer, eller hur dom lägger in reklamavbrott i sina dyraste paket är andra saker som gör att man inte betalar för det av princip. Att Viaplay ofta fular sig och lägger ut streams från sändningar på TV6 eller TV10 med reklamavbrotten även för dom som har dyraste paketet för 8.400kr/år är en annan grej som gör att dom går bort.

Påminner om kopieringsskydden på bl.a CD-skivor förr och DRM på tidiga MP3-filer, idiotlösningar som enbart drabbade dom betalande kunderna, piraterna slapp allt sånt krångel. Verkar var ett återkommande fenomen hos mediebranschen under mer än 30års tid, dom ska hela tiden försämra produkterna för sina egna kunder, och undrar sen varför dom får färre och färre sådana som vänder sig till konkurrenternas ofta överlägsna produkter.

Inget av dom här problemen hade funnits om politikerna hade folkets bästa för ögonen och helt enkelt förbjöd mediebolagen att förstöra sina produkter jämfört med vad som finns med i ursprungsfeeden, eller motarbetade deras möjlight att prissätta tjänsterna på ett sätt så att sån liten andel av befolkningen som möjligt har abonnemang. Försäljningen av digitala tjänster kan enkelt beskattas på ett sätt så företagen tjänar mycket mindre pengar när produkten prissätts på ett sätt så den köps av få hushåll, men med längre skatt när dom prissätter produkten så en större andel av befolkningen tecknar abonnemang.

Att företagens produktpaketering med konstant högre priser inte funkar bevisas väl av Viaplay som är på väg mot konkurs nu, desto dyrare pris, desto färre kunder, desto känsligare blir dom för fortsatt kundbortfall.

100 kunder som köper en produkt för 1000kr ger i den digitala världen samma intäkter som 10.000 kunder som köper samma produkt för 10kr. Enda skillnaden är behovet av ökad serverkapacitet men den utgör en mycket liten del utslaget på många kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tror inte att kampanjen får några konsekvenser, men jag förstår problemet. Läste att över 2 miljoner svenskar har IPTV och det blir ju enorma intäkter som går förlorade för bolagen.
Du blandar ihop siffror, en uppskattad siffra(uppskattad utav sådana beroendeparter som tjänar mer pengar på illusionen att många är pirater och att det utgör ett problem) kring hur många hushåll som hade betald PiratTV var 580.000, siffran 2 miljoner var hur många som kollade på piratstreams, och såna behöver man inte betala för.

Sen går inga intäkter förlorade, du kan inte förlora nånting du aldrig haft från första början, även om mediebolagen ofta medvetet uttrycker sig vilseledande på det sättet för att manipulera människor, främst politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men samma blir förstås för en som bara är intresserad av golf. Varför ska han betala för hockey som han inte ser. Det vore bättre att varje sport bar sin egen kostnad och att de som inte bär sig, sorteras bort eller prissattes efter dess kostnad.

Men vill de inte det, slipper de ha mig som kund. Då får jag söka andra vägar. Deras reklam påverkar mig inte alls.
Som kuriosa så gick just golfen att köpa löst linjärt förr på dåtida Viasat Golf(även om det väl krävde ett grundabonnemang i botten), och jag har för mig det även fanns ett löst Golf-paket hos CMore ett tag, men dom är båda bortplockade numera.
Citera
2024-06-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
2 miljoner svenskar har IPTV säger du? Inte en chans.

Tror inte 2 miljoner svenskar ens vet vad IPTV är för något.
Citera
2024-06-30, 12:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
2 miljoner svenskar har IPTV säger du? Inte en chans.

Tror inte 2 miljoner svenskar ens vet vad IPTV är för något.

Nja, det var väl en sanning med modifikation. Kollade upp det närmare nu:

Strax över 2 miljoner svenskar streamar film, serier och sport via illegala tv-tjänster. Runt 580 000 svenska hushåll sägs även prenumerera på en IPTV-tjänst, vilket är en ökning med 19 procent från förra året.

Enligt rapport från Mediavision.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in