Citat:
Ursprungligen postat av
CudLife
Många är vi som tittar på Fotbolls EM i sommar och då kan man knappast ha gått miste om en kampanj som rullar i TV varje halvtidspaus.
Jag har inte sett reklamen, men jag kollar förvisso inte på fotbolls-EM eller sportsändningar med reklamavbrott. Frågan är om PiratTV-kunderna gör det heller. En stor andel av dom kunderna finns nog hos den delen av samhället som inte är så bra på svenska språket, och därmed inte vill se dom svenska kanalhusens sändningar med ofta usel svensk kommentering som man blir påtivngad. Den tekniskt fullt möjliga valfriheten att välja språk på samma sätt som man kunde göra på Eurosport och Screensport redan på 80-talet finns inte hos Viaplay eller TV4Play.
Jag har tillgång till Viaplay och TV4Play men betalar inte och skulle aldrig göra det heller så länge valfria ljudspår inte finns, aldrig att jag betalar för att bli påtvingad usel svensk kommentering på huvudsakligen motorsporten, men även flera andra sporter. Även hur dom bryter sändningarna innan innehållet i feeden är slut så man missar prisceremonier och intervjuer, eller hur dom lägger in reklamavbrott i sina dyraste paket är andra saker som gör att man inte betalar för det av princip. Att Viaplay ofta fular sig och lägger ut streams från sändningar på TV6 eller TV10 med reklamavbrotten även för dom som har dyraste paketet för 8.400kr/år är en annan grej som gör att dom går bort.
Påminner om kopieringsskydden på bl.a CD-skivor förr och DRM på tidiga MP3-filer, idiotlösningar som enbart drabbade dom betalande kunderna, piraterna slapp allt sånt krångel. Verkar var ett återkommande fenomen hos mediebranschen under mer än 30års tid, dom ska hela tiden försämra produkterna för sina egna kunder, och undrar sen varför dom får färre och färre sådana som vänder sig till
konkurrenternas ofta överlägsna
produkter.
Inget av dom här problemen hade funnits om politikerna hade folkets bästa för ögonen och helt enkelt förbjöd mediebolagen att förstöra sina produkter jämfört med vad som finns med i ursprungsfeeden, eller motarbetade deras möjlight att prissätta tjänsterna på ett sätt så att sån liten andel av befolkningen som möjligt har abonnemang. Försäljningen av digitala tjänster kan enkelt beskattas på ett sätt så företagen tjänar mycket mindre pengar när produkten prissätts på ett sätt så den köps av få hushåll, men med längre skatt när dom prissätter produkten så en större andel av befolkningen tecknar abonnemang.
Att företagens produktpaketering med konstant högre priser inte funkar bevisas väl av Viaplay som är på väg mot konkurs nu, desto dyrare pris, desto färre kunder, desto känsligare blir dom för fortsatt kundbortfall.
100 kunder som köper en produkt för 1000kr ger i den digitala världen samma intäkter som 10.000 kunder som köper samma produkt för 10kr. Enda skillnaden är behovet av ökad serverkapacitet men den utgör en mycket liten del utslaget på många kunder.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Tror inte att kampanjen får några konsekvenser, men jag förstår problemet. Läste att över 2 miljoner svenskar har IPTV och det blir ju enorma intäkter som går förlorade för bolagen.
Du blandar ihop siffror, en uppskattad siffra(uppskattad utav sådana beroendeparter som tjänar mer pengar på illusionen att många är pirater och att det utgör ett
problem) kring hur många hushåll som hade betald PiratTV var 580.000, siffran 2 miljoner var hur många som kollade på piratstreams, och såna behöver man inte betala för.
Sen går inga intäkter
förlorade, du kan inte förlora nånting du aldrig haft från första början, även om mediebolagen ofta medvetet uttrycker sig vilseledande på det sättet för att manipulera människor, främst politiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men samma blir förstås för en som bara är intresserad av golf. Varför ska han betala för hockey som han inte ser. Det vore bättre att varje sport bar sin egen kostnad och att de som inte bär sig, sorteras bort eller prissattes efter dess kostnad.
Men vill de inte det, slipper de ha mig som kund. Då får jag söka andra vägar. Deras reklam påverkar mig inte alls.
Som kuriosa så gick just golfen att köpa löst linjärt förr på dåtida Viasat Golf(även om det väl krävde ett grundabonnemang i botten), och jag har för mig det även fanns ett löst Golf-paket hos CMore ett tag, men dom är båda bortplockade numera.