Citat:
Ursprungligen postat av
emmuut
Idag firade jag och min familj att jag varit ett år drogfri. Men det min familj inte vet är att jag varit påverkad näst intill hela tiden i hela 9 av dom 12 månaderna.
Jag har främst missbrukat heroin men egentligen alla opiater som existerar och sen en del benzo, men mest under alla korta pauser jag hade från opiaterna men jag kunde även blanda preparaten med varandra ibland.
(Livsfarligt, jag vet, och det slutade med akuten några gånger. Senaste gången fick farsan min göra HLR).
Det gick inte att dölja till slut som ni kanske förstår och jag blev efter flera sumpade chanser av både sjukvården och soc skickad på behandling i några månader.
Jag började må en aning bättre på slutet men det tog inte lång tid innan jag återföll i missbruket när jag kom hem ändå. Denna gången har jag dolt det riktigt bra dock.
Jag har kunnat gå på väldigt höga doser heroin och morfin, till och med nitazener, och dom har inte märkt nånting. Inte minsta lilla. Jag har skött jobb och vardagssysslor osv felfritt.
Hållit mig borta från benzo, i alla fall höga doser, och jag har inte blandat som jag gjorde förr.
Det jag vill komma till är väl egentligen att jag mår väldigt dåligt över detta. Dom var så glada och stolta över att det gått så bra för mig och jag satt där och kollade skamset ner i marken och sa ”tack så mycket”.
Hade INGET att säga då jag vet att dom inte alls hade varit stolta..
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag erkänna allt för dom? Eller ska jag försöka ta tag i detta missbruket på riktigt och sen aldrig berätta detta? Ångesten över att jag har lurat dom äter upp mig.
Jag vill inget annat än att bli drogfri men jag vet inte längre vad jag ska göra för att lyckas.
Finns det någon vänlig själ som kan komma med tips och idéer?
Går just nu i någon återfallsprevention terapi men jag har inte gett det en ärlig chans, som ni kanske förstått. Vara ärlig med henne kanske är ett första steg innan jag säger något till mina föräldrar? Om jag ens gör det.
Jag vet inte.. vem ska jag prata med?
Jag är rädd att dom kommer bryta kontakten med mig eller liknande, och mina föräldrar (och syster) är det finaste jag har. Förlorar jag dom finns det ingen chans i världen att jag klarar att bli nykter.
All hjälp uppskattas i detta läge. Vad som. ALLT. Jag vill verkligen bli drogfri nu. Är trött på detta.
Jag har varit i din situation. Heroin var min huvuddrog, benzo i perioder och bruk av alla möjliga droger.
Blev ”fri” runt 2018 med ett par återfall då och då. Vissa gånger bara en gång medan andra tillfällen varade i veckor och kunde bli väldigt destruktivt men de blir färre med tiden.
Glöm inte att vägen mot nykterhet inte är linjär. Att misslyckas tillhör. Väldigt få blir fria och sedan håller sig borta från det resten av sitt liv. Speciellt heroin.
Ljög också för min familj. Både före 2018 och efter. Delvis för att skydda dem och delvis pga skam och skuld. Min familj är definitionen av normal, hårt arbetade, lyckade, bra jobb, övre medelklass. Hade jag berättat varje gång jag tagit ett återfall hade de brutit samman och jag tror det hade gjort mer skada än nytta.
Du får gärna skriva privat till mig om du vill ha tips, bara prata av dig eller vad som helst. Jag vet hur svårt det är. Både att bli fri från heroinmissbruk och att hantera känslorna, framförallt skammen och skulden, till ens familj och medberoende.