2024-10-08, 11:11
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Du fokuserar i fel ände.

Missbruket är ett symptom på det överväldigande mörker du bär inom dig. Så länge du inte möter detta kommer du återfalla gång på gång på gång. Du har onekligen mycket trauma och undertryckta negativa känslor och om jag vore dig skulle jag satsa allt på att möta detta och släppa det. Terapi är att föredra och att verkligen möta allt på djupet.

Gör du det kommer resten följa med och du kommer inte ens vilja ta droger.

Absolut, det stämmer. Och det är faktiskt det jag håller på att jobba med just nu, det underliggande. Kommer fortsätta att prata med en psykolog när jag kommer ut, bearbeta det jag försökt glömma och ignorera. Jag har vetat att det är det som är det största problemet länge men jag har bara inte vågat eller känt mig redo att ta tag i det. Men det känns annorlunda nu.

Det hände en otroligt traumatisk händelse i somras som gjorde att missbruket spårade ur totalt och det är det jag fokuserar mest på just nu. Jag har mycket mer att jobba på men jag tar en jobbig sak i taget.
Citera
2024-10-08, 11:14
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgiftningen
Håller med skribenten ovan mig.
Vad är det du försöker döva med berusningsmedel?
Rekommenderar Dr. Gabor Maté. Han finns på youtube och pratar om beroende och trauma.
Önskar dig all lycka och framgång.
En dag i taget!

Ska absolut kolla på det, tack!
Och tack för dom snälla orden
Citera
2024-10-08, 11:28
Medlem
emmuuts avatar
Jag hade info möte med ett behandlingshem jag faktiskt bott på en gång tidigare igår och jag var välkommen tillbaka!

Chefen sa att hon trodde på mig och ville gärna ge mig en chans till. Hon trodde på mig redan första gången men jag skötte mig tyvärr inte så bra då ändå. Hade ingen motivation överhuvudtaget och jag gav aldrig behandlingen en ärlig chans, vilket jag verkligen ångrar och det sa hon att hon visste och såg.

Upplägget där var bra i alla fall, både gruppterapi och enskilda insatser. Och det var lagom mycket frihet. Bra personal och en allmänt trevlig miljö.

Det var aldrig något fel på stället, det var bara jag som inte ville eller vågade. Jag var absolut inte redo. Hoppas nu mest på att dom andra på hemmet är vettiga och motiverade men det sa hon att dom var, så det känns tryggt.

Inväntar mitt möte med soc som är nu den 14e och då får jag förmodligen reda på när jag ska flytta dit, så det går väldigt mycket framåt!

Jag ska göra denna behandling på bästa möjliga sätt, ta tag i mina problem och möta mina rädslor. Denna gång ska jag lyckas.
Citera
2024-10-16, 03:45
Medlem
Vet inte hur din familj skullle reagera om du berättade hur det låg till. Det finns ett talesätt. ”Vi är inte sjukare än våra hemligheter”
Jag tycker du ska berätta. Lev inte en lögn och missbruka i hemlighet. Jag har varit där och det har fått mig att må jättedåligt. Ingen att prata med, att ljuga för sin familj.
Nej jag tycker du ska prata med dom och säga att du måste få hjälp med det här.

Kan säga av egen erfarenhet att när jag är ärlig får jag ofta väldigt bra respons. Dom flesta förstår och vill hjälpa.
Att vara ärlig är jätteviktigt i ett tillfrisknande. Men det är inte alltid lätt. Man vill undvika konflikter eller oro hos familj och vänner.
Men så länge du har viljan att lägga ned har du kommit en lång jävla bit på vägen till ett hälsosammare liv.

Det finns mycket hjälp att få.testa söka runt lite och se om du hittar något som skulle passa dig.

Lycka till!

Och du är alltid välkommen att skicka ett meddelande till mig om du undrar något.
Har många års substansbruk och olika behandlingar i bagaget.

Mvh
Citera
2024-11-27, 13:05
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgiftningen
Vet inte hur din familj skullle reagera om du berättade hur det låg till. Det finns ett talesätt. ”Vi är inte sjukare än våra hemligheter”
Jag tycker du ska berätta. Lev inte en lögn och missbruka i hemlighet. Jag har varit där och det har fått mig att må jättedåligt. Ingen att prata med, att ljuga för sin familj.
Nej jag tycker du ska prata med dom och säga att du måste få hjälp med det här.

Kan säga av egen erfarenhet att när jag är ärlig får jag ofta väldigt bra respons. Dom flesta förstår och vill hjälpa.
Att vara ärlig är jätteviktigt i ett tillfrisknande. Men det är inte alltid lätt. Man vill undvika konflikter eller oro hos familj och vänner.
Men så länge du har viljan att lägga ned har du kommit en lång jävla bit på vägen till ett hälsosammare liv.

Det finns mycket hjälp att få.testa söka runt lite och se om du hittar något som skulle passa dig.

Lycka till!

Och du är alltid välkommen att skicka ett meddelande till mig om du undrar något.
Har många års substansbruk och olika behandlingar i bagaget.

Mvh

Dom vet om allt nu eftersom jag åkte in på ett LVM och dom tog det faktiskt ganska bra. Dom var lite ledsna och besvikna och jag skämdes ganska extremt, men jag har världens finaste familj och dom står fortfarande kvar där vid min sida och är redo för att fortsätta kämpa tillsammans med mig igen.

Jag har lovat dom att jag ska vara ärlig i fortsättningen och dom sa att dom aldrig kommer döma mig. Det var en otrolig lättnad.

Nu släpps mitt LVM om 2 månader och jag kommer vara så redo att börja om på nytt igen! Inga mer lögner och inga mer ursäkter, det är jag skyldig dom.
Citera
2024-12-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Dom vet om allt nu eftersom jag åkte in på ett LVM och dom tog det faktiskt ganska bra. Dom var lite ledsna och besvikna och jag skämdes ganska extremt, men jag har världens finaste familj och dom står fortfarande kvar där vid min sida och är redo för att fortsätta kämpa tillsammans med mig igen.

Jag har lovat dom att jag ska vara ärlig i fortsättningen och dom sa att dom aldrig kommer döma mig. Det var en otrolig lättnad.

Nu släpps mitt LVM om 2 månader och jag kommer vara så redo att börja om på nytt igen! Inga mer lögner och inga mer ursäkter, det är jag skyldig dom.
Låter gött, familjens stöd är viktigt! Hoppas allt ordnar sig för dig
Citera
2024-12-10, 18:43
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solimann
Låter gött, familjens stöd är viktigt! Hoppas allt ordnar sig för dig

Tack snälla!
Citera
2024-12-10, 18:54
Medlem
Du är en fin människa innerst inne, det märks på ditt sätt att skriva. Det är bara djävulen (drogerna) som vill ta över dig.

Säg till dig själv varje dag, ”jag är starkare än dig”, och tro på det när du säger det. Säg det med bestämdhet.
Är helt övertygad om att du kommer lyckas.
Speciellt om du deltar på behandlingen och tar in så mycket du bara kan. Dom har andra verktyg och tankesätt att jobba med.

Så länge du verkligen vill detta, så är det en enkel match för dig. Tro på digsjälv bara. Knark är bajs!

Lycka till kompis.
Citera
2025-11-10, 18:31
Medlem
Lever ts? ):
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in