• 1
  • 2
2024-06-21, 06:07
Medlem
- En person har snokat rätt på en hel hög kriminella förhållanden hos en arbetsgivare, som sträcker sig 10år tillbaka i tid och kan omfatta 10-talet miljoner.

- Det kan se ut som grovt bedrägeri, där falska namn, signaturer, dokument och liknande har använts för att utföra arbeten man inte är kvalificerad för.

- Den anställda kallade in företagets ledning, tillsammans med en advokat och fackföreningen, för att lägga fram en varning om förhållanden i företaget.

- Företaget lovade att komma tillbaka med sina konklusioner, men de drar ut på saken enormt mycket och önskar nu komma tillbaka efter sommaren med sitt svar. Vilket då betyder ca 2 månader eller mer efter det att de fick varningen. Det är uppenbart att de förhalar processen.

Min fråga är: Kan de som äger och arbetar i företaget sätta det i konkurs, och snabbt få undan/destruera bokföringen och eventuella bevis för detta? Kommer ägarna kunna gå fria, om det är deras namn på många av dokumenten som använts, om företaget sätts i konkurs?

Min spontana tanke är att de bara kommer sätta bolaget i konkurs, öppna ett nytt, och köra vidare.

Finns det då något sätt att ta reda på detta? Genom tingsrätten eller vem som nu likviderar bolag, och stoppa likvideringen?

Har sett dokumentären "den svarta svanen" på SVT och förstått att det är just så de gör när någon börjar komma dem på spåren.

Kanske är en fråga under juridik, men jag testar här. Mycket tacksam för svar!
Citera
2024-06-21, 07:44
Medlem
xendfoxs avatar
För att göra ett långt och komplicerat svar ganska enkelt så, bokföringen måste sparas och finnas kvar en tid efteråt så en likvidering/konkurs kommer inte att rädda bolaget från insyn. Men de kan ju säkert städa undan bevis på andra sätt så det bästa du kan göra är att ha dokumentationen och gå till Ekobrottsmyndigheten.
Citera
2024-06-21, 22:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xendfox
För att göra ett långt och komplicerat svar ganska enkelt så, bokföringen måste sparas och finnas kvar en tid efteråt så en likvidering/konkurs kommer inte att rädda bolaget från insyn. Men de kan ju säkert städa undan bevis på andra sätt så det bästa du kan göra är att ha dokumentationen och gå till Ekobrottsmyndigheten.
Att bokföringen ska sparas innebär ju inte att den kommer att sparas...
Citera
2024-06-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att bokföringen ska sparas innebär ju inte att den kommer att sparas...

Nej, men om den inte sparas så är det ju ett brott. Och det tror jag de som regel önskar undvika, speciellt revisorn.

Finns det något sätt att se om ett företag sätter sig själv i frivillig konkurs?

Typ ett register hos Skatteverket eller något?
Citera
2024-06-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xendfox

Hur lång är ”en tid”?

Jag har hört 30 dagar efter kungörande om likvidering. Stämmer det?
Citera
2024-06-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Hur lång är ”en tid”?

Jag har hört 30 dagar efter kungörande om likvidering. Stämmer det?

7 år.

*edit
Men det betyder ju inte att dom inte kan hitta sätt att dölja det på, så bör inte vänta för länge oavsett.
Senast redigerad av adyring 2024-06-22 kl. 11:19.
Citera
2024-06-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
7 år.

*edit
Men det betyder ju inte att dom inte kan hitta sätt att dölja det på, så bör inte vänta för länge oavsett.

Jag har hört att när man likviderar ett företag så behöver inte bokföringen behållas i 7år, utan den kan destrueras relativt fort efter att företaget är likviderat.

Det är skillnad på konkurs där det finns skulder / fodringar, och ett frivilligt likviderande där det inte finns några saker att anmärka på.

I dokumentären "den svarta svanen" som går på SVT nu, så gör den unge braten som pysslar med fakturafiffel just det. Han sätter sin firma i frivillig likvidering för att dölja saker som händer i firman, och hoppas att det skall gå så fort att ingen hinner märka vad han pysslar mer. Detta för att han är under insyn.

Så jag tror inte 7år gäller, vart får du den siffran ifrån? Gissar du bara eller jobbar du med detta?
Citera
2024-06-23, 09:19
Medlem
Citat:
Jag har hört att när man likviderar ett företag så behöver inte bokföringen behållas i 7år, utan den kan destrueras relativt fort efter att företaget är likviderat.

Det är skillnad på konkurs där det finns skulder / fodringar, och ett frivilligt likviderande där det inte finns några saker att anmärka på.

I dokumentären "den svarta svanen" som går på SVT nu, så gör den unge braten som pysslar med fakturafiffel just det. Han sätter sin firma i frivillig likvidering för att dölja saker som händer i firman, och hoppas att det skall gå så fort att ingen hinner märka vad han pysslar mer. Detta för att han är under insyn.

Så jag tror inte 7år gäller, vart får du den siffran ifrån? Gissar du bara eller jobbar du med detta?

7:e kapitlet bokföringslagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1999-1078/#K7

Du kommer inte undan för att du har avvecklat.
Citera
2024-06-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
7:e kapitlet bokföringslagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1999-1078/#K7

Du kommer inte undan för att du har avvecklat.

Jag tyckte mig inte läsa det som att det
Gäller även likviderade företag?
Citera
2024-06-23, 19:39
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Grejen är väl att när ett bolag väl är likviderat finns det inte längre någon huvudman att ställa till svars. Styrelsens ansvar är väl så vitt jag vet begränsat. Och inkluderar inte ansvar för att hålla bokföringen tillgänglig.

Med det sagt så går det oftast att komma åt rent brottsliga handlingar om dom är uppenbara. Men det sker alldeles för sällan då få åklagare orkar. Förmodligen för att det oftast rör sig om småbolag och straffen för fällande dom är betydelselösa.

Har gjort affärer med en kille som satt 2 år för skattebrott en gång. Jag visste inte om det förrän efter ett år eller så, det var en hyfsat stor affär om 300 Mkr. Han satt i finkan och jobbade som vanligt, ringde stup i kvarten. Vi fick betalt enligt plan och han var trevlig så jag hade inga problem. Men det är lite märkligt.
Citera
2024-06-24, 02:18
Medlem
auruns avatar
Citat:

Tro du missförstår.

I Den svarta svanen får han ju träffa en konkursförvaltare som han får välja själv - och erkänner att det finns fuffens i bokföringen. I en konkurs är det konkursförvaltarens jobb att hitta fel i bokföringen. Just därför vill han välja den advokaten - för han kan ju se mellan fingrarna.
Citera
2024-06-24, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Tro du missförstår.

I Den svarta svanen får han ju träffa en konkursförvaltare som han får välja själv - och erkänner att det finns fuffens i bokföringen. I en konkurs är det konkursförvaltarens jobb att hitta fel i bokföringen. Just därför vill han välja den advokaten - för han kan ju se mellan fingrarna.

Ok, som jag förstår det är en konkurs inte samma sak som en frivillig likvidering?

Som jag förstått det kan man avveckla ett AB själv, men en konkurs går genom en konkursförvaltare?

Jag var i kontakt med myndigheterna lokalt som handlägger konkurser för att får reda på om man kan lista ut om ett företag sätter sig i frivillig konkurs / likvidering / avveckling. Om det liksom blir offentlig någonstans.

Fick inget konkret svar gällande frivillig avveckling, men vid konkurs så offentliggörs det.

Det centrala här är ju om företaget, som bryter mot massor av regler och i princip driver med bedrägerier och dokumentförfalskning inom byggbranchen, kan slippa ansvaret genom att likvidera AB.

Och om de gör de, så vill jag veta om det i förväg.

Brotten som begåtts är signerade med bolagets 50% iga ägares namn, i stor utsträckning.

Alltså, alla bygghandlingarna har han signerat. Men de är falska dokument bakom. Det kanske man kan bli dömd för ändå, även om bolaget är i konkurs. Det låter jag vara osagt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in