Citat:
Ursprungligen postat av
aurun
Tro du missförstår.
I Den svarta svanen får han ju träffa en konkursförvaltare som han får välja själv - och erkänner att det finns fuffens i bokföringen. I en konkurs är det konkursförvaltarens jobb att hitta fel i bokföringen. Just därför vill han välja den advokaten - för han kan ju se mellan fingrarna.
Ok, som jag förstår det är en konkurs inte samma sak som en frivillig likvidering?
Som jag förstått det kan man avveckla ett AB själv, men en konkurs går genom en konkursförvaltare?
Jag var i kontakt med myndigheterna lokalt som handlägger konkurser för att får reda på om man kan lista ut om ett företag sätter sig i frivillig konkurs / likvidering / avveckling. Om det liksom blir offentlig någonstans.
Fick inget konkret svar gällande frivillig avveckling, men vid konkurs så offentliggörs det.
Det centrala här är ju om företaget, som bryter mot massor av regler och i princip driver med bedrägerier och dokumentförfalskning inom byggbranchen, kan slippa ansvaret genom att likvidera AB.
Och om de gör de, så vill jag veta om det i förväg.
Brotten som begåtts är signerade med bolagets 50% iga ägares namn, i stor utsträckning.
Alltså, alla bygghandlingarna har han signerat. Men de är falska dokument bakom. Det kanske man kan bli dömd för ändå, även om bolaget är i konkurs. Det låter jag vara osagt.