Citat:
Ursprungligen postat av
Tramsis
Possler låter tyskt
Jag tänker säkert fel. Men jag har aldrig fattat det här. Ytterligare en sak som inte går ihop i mitt huvud. Tydligen ska Z ha finskt påbrå. Namnet Possler låter sannerligen tyskt och är tyskt om man googlar och söker rötter efter namnet. Om man dessutom tar reda på var personer i släkten Possler boende i Sverige egentligen är födda, hittar man ingen som är född utanför Sverige, och då handlar det om en period folkbokförda mellan 1970 och 1990. Och då innefattar det personer som är födda ända ner till 1919. Ingen folkbokförd i Sverige under denna period född utanför Sverige. Och backar man ännu längre, till folk i Sverige 1910, fanns ingen i Sverige alls med det namnet.
1941 har jag hittat en man som bytte efternamn från Svensson till Possler (född i Sthlm 1919). Han kan ha varit den första personen i Sverige med namnet. Men alltså, född i Sverige och även hans föräldrar födda i Sverige.
Handlar det om personer som kommit till Sverige efter 1990 har jag ingen tillgång till register. Det är väl kanske där svaret finns.
Vem i Z:s släkt är från Finland egentligen?