Citat:
Ursprungligen postat av
lhffan
CDT mäter ditt långtidsvärde och dricker du för mkt så blir du avstängd på många arbetsplatser.
Så visst har man andra verktyg för att mota alkoholen, samt att man arbetar mot större konsumtion.
Gällande canabis så är det nog att man vill mota olle i grind och inte få in nya droger i större utsträckning än vad det redan är. Samt då arbetsplatser har regler som du godkänner när du börjar där. Vill man köra mer droger än vad dom tillåter får man ju sluta. Finns ingen som hindrar en att göra det.
Det är väl knappast särskilt vanligt att mäta bruket på lång sikt när det gäller alkohol? Jag har hört talas om det på säkerhetsklassade jobb. I det här fallet var det ingen säkerhetsklassad tjänst, så vitt jag vet. På de flesta jobb (som testar) mäter man väl bara alkoholhalten i utandningsluften? Oavsett blir man inte avstängd från arbetet, inte ens en säkerhetsklassad tjänst, för att man någon gång ibland på fritiden tagit sig ett glas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dorinda
Man har ju nolltolerans/tester av en anledning. Fixar man inte företagets regler så ska man ju inte jobba där. Jag vill iaf inte ha pundare som bygger mitt tak, lagar min bil eller tar hand om mina barn. Fullt rimligt att man har vissa krav på sin personal kring ett någorlunda vettigt uppförande.
Om en olycka skull hända om något år och det visar sig att han testas positivt sig så tror jag att rätt många skulle uppröras över flatheten ”Jo, vi testade honom positivt för ett år sedan, men trodde han bara röktepå på ledigheterna”
Det går att testa efter de aktiva substanserna om man bara vill, precis som med alkohol, och då skulle man ha svart på vitt hur det ligger till. Då skulle den som testar positivt inte kunna hävda att bruket skedde för länge sedan ifall det inte är sant.