2024-06-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Det är inte rimligt för fem öre, Sverige är väl ett av få länder i världen som gör på detta vis. Så länge man sköter sitt jobb finns det ingen anledning att drogtesta personer på jobbet.. förstör framtiden för den stackars lärlingen bara för att han ville ha kul på sin semester där det säkert var lagligt för honom att testa.. katastrof.
Man har ju nolltolerans/tester av en anledning. Fixar man inte företagets regler så ska man ju inte jobba där. Jag vill iaf inte ha pundare som bygger mitt tak, lagar min bil eller tar hand om mina barn. Fullt rimligt att man har vissa krav på sin personal kring ett någorlunda vettigt uppförande.
Om en olycka skull hända om något år och det visar sig att han testas positivt sig så tror jag att rätt många skulle uppröras över flatheten ”Jo, vi testade honom positivt för ett år sedan, men trodde han bara röktepå på ledigheterna”
Citera
2024-06-23, 23:49
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
CDT mäter ditt långtidsvärde och dricker du för mkt så blir du avstängd på många arbetsplatser.
Så visst har man andra verktyg för att mota alkoholen, samt att man arbetar mot större konsumtion.

Gällande canabis så är det nog att man vill mota olle i grind och inte få in nya droger i större utsträckning än vad det redan är. Samt då arbetsplatser har regler som du godkänner när du börjar där. Vill man köra mer droger än vad dom tillåter får man ju sluta. Finns ingen som hindrar en att göra det.
Det är väl knappast särskilt vanligt att mäta bruket på lång sikt när det gäller alkohol? Jag har hört talas om det på säkerhetsklassade jobb. I det här fallet var det ingen säkerhetsklassad tjänst, så vitt jag vet. På de flesta jobb (som testar) mäter man väl bara alkoholhalten i utandningsluften? Oavsett blir man inte avstängd från arbetet, inte ens en säkerhetsklassad tjänst, för att man någon gång ibland på fritiden tagit sig ett glas.

Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Man har ju nolltolerans/tester av en anledning. Fixar man inte företagets regler så ska man ju inte jobba där. Jag vill iaf inte ha pundare som bygger mitt tak, lagar min bil eller tar hand om mina barn. Fullt rimligt att man har vissa krav på sin personal kring ett någorlunda vettigt uppförande.
Om en olycka skull hända om något år och det visar sig att han testas positivt sig så tror jag att rätt många skulle uppröras över flatheten ”Jo, vi testade honom positivt för ett år sedan, men trodde han bara röktepå på ledigheterna”
Det går att testa efter de aktiva substanserna om man bara vill, precis som med alkohol, och då skulle man ha svart på vitt hur det ligger till. Då skulle den som testar positivt inte kunna hävda att bruket skedde för länge sedan ifall det inte är sant.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2024-06-23 kl. 23:54.
Citera
2024-06-24, 00:02
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tycker att firman och arbetsdomstolen har gjort helt rätt. Hatar flummare!
Att tycka nått betyder inte att det är rätt. Cannabis eller alkohol, drog som drog. Ska vi sparka alla som kommer tillbaka till jobbet med acetaldehyd i blodet för de drack igår också? Det är trivialt och poänglöst med denna moralistiska lagstiftning som bara kostar massa pengar till ingen nytta. Och innan du hinner skrika - nej jag röker inte och två Nederländerna och andra länder i världen/EU brajar utan att ha några som helt problem med arbetseffektivitet. Är snarare högre.
Citera
2024-06-24, 00:14
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Helt säker och det är inte så himla konstigt.

https://www.arbetsdomstolen.se/sv/om-arbetsdomstolen/

Borde gå att överklaga till eu så fall. Det är bara sjukt dom kan sparka han för de.
Citera
2024-06-24, 00:18
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykeltur
A.B. var inte heller på annat sätt påverkad efter sitt bruk av cannabis på ett sätt som skulle innebära en arbetsmiljörisk. Under den första testveckan var hans värden med THC-syra som högst men han utförde trots detta sitt arbete utan några anmärkningar.

Efter ett cannabismissbruk kan det i vissa fall förekomma små, kvarvarande effekter på brukarens reaktionsförmåga, men i A.B. fall hade cannabisintaget inte någon betydande inverkan på arbetsförmågan och inverkade inte menligt på säkerheten för arbetsmiljön i hans arbete. A.B. arbetade inte på hög höjd. Han arbetade inte heller med lyftkranar eller truckar. Hans arbete bestod av montering av radiatorer på väggar inomhus och i viss mån med sammankoppling av stammar. Det fanns således inte några särskilt kvalificerade arbetsmiljörisker.

https://www.arbetsdomstolen.se/media/xhvbn2iw/46-24.pdf

En arbetsgivare är ingen läkare, det är betydligt mer byråkratiskt än så. Man skriver på ett papper där man lovar att inte knarka, och ändå hittar man knark i kroppen. Då får det alltså konsekvenser. Kanske inte på Jamaica, men i det här landet.
Citera
2024-06-24, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Bara se på hur du uttalar dig, vad fan har jag som cannabis användare med mördare och pedofiler att göra? Ni är sjuka i huvudet , hatar frihet och älskar pappa staten... programmerare robotar är vad ni är..full programmerade med hat och idioti.

Frihet har ingenting med knarkare att göra. Vill ni knarka fritt kan ni åka över till USA och bo på gatan där. Finns ju gott om trailerparks i arkansas där ni kan frodas med deras bottenskrap. Här ska vi lagföra knarkare hårt och hålla dem bakom lås och bom för att inte låta deras smutsiga livsstil och mentalitet smitta vanligt folk samt tydligt avskräcka folk och framför allt barn från att testa skiten
Citera
2024-06-24, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Att tycka nått betyder inte att det är rätt. Cannabis eller alkohol, drog som drog. Ska vi sparka alla som kommer tillbaka till jobbet med acetaldehyd i blodet för de drack igår också? Det är trivialt och poänglöst med denna moralistiska lagstiftning som bara kostar massa pengar till ingen nytta. Och innan du hinner skrika - nej jag röker inte och två Nederländerna och andra länder i världen/EU brajar utan att ha några som helt problem med arbetseffektivitet. Är snarare högre.

I nederländerna rapporterar man att knarkandet bara fortsätter längre och längre ner i åldrarna så inte bästa exemplet. Knarkare får gärna flytta till valfritt knarkliberalt land och fortsätta sitt missbruk för här ska vi lagföra smutset hårt
Citera
2024-06-24, 00:44
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Borde gå att överklaga till eu så fall. Det är bara sjukt dom kan sparka han för de.
Han fick inte sparken.
Citera
2024-06-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
I nederländerna rapporterar man att knarkandet bara fortsätter längre och längre ner i åldrarna så inte bästa exemplet. Knarkare får gärna flytta till valfritt knarkliberalt land och fortsätta sitt missbruk för här ska vi lagföra smutset hårt

Du är smutset i sammanhanget. Sveriges lagar ändras skall.

De är lika förlegade som din efterblivna världsbild.
Citera
2024-06-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda

Arbetsgivaren har absolut ingenting att göra med vad personalen gör på sin fritid eller semester. Arbetsgivaren ska se till att arbetet sköts under arbetstid. Håller givetvis med om att de inte är lämpligt med en arbetare som är påverkad under arbetstid. Om personen är påverkad på arbetstid och de händer en olycka så håller jag med dig om att de är orsak till utredning och de helt klart är orsak till straff om personen varit påverkad på arbetstid. Har inget fel eller incident hänt finns ingen orsak till straff villket också visar prov på flathet om du straffar någon som inte gjort fel eller inte ens är påverkad. Olagligheter är rättsväsendets bord att sköta om inte arbetsgivarens.
Citera
2024-06-24, 05:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta var något nytt för mig. Menar du att just alkohol är nån slags magisk drog som smittar ner folk med en sjukdom som de inte kan kontrollera medan andra droger inte gör det?

Jo så är det

Från sida för UNIUNEN och gäller samma för andra

"Alkoholism är klassat som en sjukdom och att säga upp en person på grund av en specifik sjukdom är inte sakliga skäl . Om arbetsgivaren anser att sjukdomen påverkar arbetet, så har de först en rehabiliteringsskyldighet, som måste fullföljas innan det kan bli grund för uppsägning på grund av personliga skäl."

https://www.unionen.se/rad-och-stod/alkoholproblem-och-anstallningstrygghet
Citera
2024-06-24, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Frihet har ingenting med knarkare att göra. Vill ni knarka fritt kan ni åka över till USA och bo på gatan där. Finns ju gott om trailerparks i arkansas där ni kan frodas med deras bottenskrap. Här ska vi lagföra knarkare hårt och hålla dem bakom lås och bom för att inte låta deras smutsiga livsstil och mentalitet smitta vanligt folk samt tydligt avskräcka folk och framför allt barn från att testa skiten

Ja det du yrar om låter ju som riktig frihet

Du verkar inte särskilt frisk, säkert en nedsupen sliten gammal gubbe som fortfarande tror på propagandan du lärde dig i skolan på 50 talet för det låter som du är 80 år+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in