Citat:
Ursprungligen postat av
BenDavis
Nej, det är inte rimligt.
Jag vet två personer som blivit friade efter de åkt fast för ringa pga thc i blodet men kunnat påvisa att de varit i Amsterdam. Men det här var för typ 15 år sedan nu, och det var ett polisiärt ärende och inte ett drogtest på jobbet.
Men oavsett så är det rätt sjukt att straffa en person på det här sättet. Ska han inte få försörja sig på det han pluggat till bara för att han rökte lite gräs på semestern? När var och varannan byggarbetare är tjackis eller alkis liksom.
Detta kan såklart ge enorma konsekvenser för killen i fråga. Förutom att staten stämplar honom som knarkare och att han därmed förbjuds att utöva sitt yrke blir han nu uthängd inför släkt och vänner. I värsta fall kan detta vara början på ett utanförskap som leder till mörker och misär.
När vi åkte till Roskildefestivalen i min ungdom rökte nästan varenda en av mina polare gräs. Detta är svenskar som numera är lärare, ingenjörer, socionomer, it-konsulter, sjuksköterskor osv. Det vore ju helt jävla sjukt om alla dessa hade börjar vuxenlivet med en fet brännmärkning för att de några månader efter festivalen haft RESTER av cannabis i kroppen.