2024-06-19, 16:18
Medlem
Kaffekonnys avatar
Hej!

Jag har fått diagnosen ADHD och står nu på kö för att sätta in medicin för detta. Det har nu gått över ett år och efter samtal med min läkare så verkar det kunna ta ännu längre tid innan man i min region kan få pröva ut medicin.
Jag är fullt övertygad om att jag kommer må bättre utav att få centralstimulerande medicin. Vad är ens alternativen? I min kommun så kostar det 7000 kr för att pröva ut en medicin på privat klinik men det är för mycket pengar för mig. Så, vad säger ni? Finns det något att pröva för att må bättre? Tacksam för svar.
Citera
2024-06-19, 16:28
Avstängd
Om du väntat hela livet kan du vänta lite till.

Annars kan du prova ganja, de har hjälpt många att bli lugna.
Citera
2024-06-19, 16:42
Medlem
Över ett år låter helt vansinnigt! För mig tog det ett par veckor mellan diagnos och medicin, fick med mig receptet efter första läkarsamtalet på psykiatrin. Vilken region rör det sig om?
Citera
2024-06-19, 16:55
Medlem
Kaffekonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geworfenheit
Över ett år låter helt vansinnigt! För mig tog det ett par veckor mellan diagnos och medicin, fick med mig receptet efter första läkarsamtalet på psykiatrin. Vilken region rör det sig om?

Det är i Faluns region. Det är enbart EN sjuksköterska som jobbar deltid med att sätta in CS-medicin. Det är även anställningsstopp i regionen så de får inte anställa fler även fast det behövs. Jag frågade min läkare om han gjort avvikelserapport men svaret jag fick var inte helt klart. Det känns ganska hopplöst om jag ska vara helt ärlig.
Citera
2024-06-19, 17:04
Medlem
Du kommer få träffa läkare på första bedömning. Därefter ställas in i kö i ett adhd team där du blir tilldelad ansvarig sjuksköterska samt läkare, när du väl fått en plats här, så ska sjuksköterskan i sin tur ta upp dig på någon slags rond med överläkaren som har yttersta ansvarig vad jag förstått. Sedan väntar du in sista remissen till ansvariga sjuksköterska som då kanske tar dig på urinprov, kollar puls/bt o då sätter in cs.

Vääldigt lång väntetid. De rör sig om totalt ca 1,5 år. De är LÖJLIGT hur faktiskt rutinerna verkar vara uppstyrda. Massa väntan, remisser. Usch!!

Håll ut. Annars kör privat. De ska vara snabba har jag hört.
Citera
2024-06-19, 17:15
Medlem
Kaffekonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Du kommer få träffa läkare på första bedömning. Därefter ställas in i kö i ett adhd team där du blir tilldelad ansvarig sjuksköterska samt läkare, när du väl fått en plats här, så ska sjuksköterskan i sin tur ta upp dig på någon slags rond med överläkaren som har yttersta ansvarig vad jag förstått. Sedan väntar du in sista remissen till ansvariga sjuksköterska som då kanske tar dig på urinprov, kollar puls/bt o då sätter in cs.

Vääldigt lång väntetid. De rör sig om totalt ca 1,5 år. De är LÖJLIGT hur faktiskt rutinerna verkar vara uppstyrda. Massa väntan, remisser. Usch!!

Håll ut. Annars kör privat. De ska vara snabba har jag hört.

Tack för ett fantastiskt fint svar! Det enda problemet är att min ekonomi inte tillåter att lägga 7000kr på att börja testa CS-medicin just nu. Det verkar även som att det priset enbart gäller för att försöka sätta in en enda CS-medicin, men av egen erfarenhet då min mor också har ADHD så vet jag att det sällan är den första bästa medicinen som fungerar. Så, om jag förstår det rätt så måste jag lägga ut 7000kr så fort jag vill pröva ett nytt läkemedel. Så om jag är svår-medicinerad så det kan kosta ganska mycket.
Det känns som att det kommer bli bäst om jag bara försöker hålla ut men det är svårt. Jag börjar må så pass dåligt att jag överväger att gå till det "ostatliga apoteket" så att säga... Det känns som att man hamnar mellan stolarna. Jag kör på som vanligt och sköter mitt jobb även om jag mår skit och därför tror jag att psykiatrin tror att jag mår bättre än vad jag gör. Jag kör på för att jag vet hur kasst jag mår utav att vara sjukskriven.
Citera
2024-06-19, 18:10
Avslutad
Ät bara kött som kost.

https://www.youtube.com/watch?v=3ytb2LRDvF4
Citera
2024-06-19, 18:12
Medlem
Gäller ej vårdgarantin för detta i din region? Prova att kontakta privata psykiatriker de kan hjälpa dig med detta. Jag provade att kontakta en när jag var i en sits liknande din fick tid några veckor senare och åkte därifrån med recept för adhd-meds. Kostade typ 2000kr per besök hos läkaren där, under insättning var det mest telefonkontakt dock vilket ej kostade något, blodtryckskontroller/drogtest gjorde jag via min vårdcentral då läkaren fanns på annan ort.
Citera
2024-06-19, 18:30
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-06-19, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Om du väntat hela livet kan du vänta lite till.

Annars kan du prova ganja, de har hjälpt många att bli lugna.
Det är inte som att man kan bygga en ganja-rutin mot sin ADHD, tro mig jag har försökt flera gånger om.
Citera
2024-06-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekonny
Tack för ett fantastiskt fint svar! Det enda problemet är att min ekonomi inte tillåter att lägga 7000kr på att börja testa CS-medicin just nu. Det verkar även som att det priset enbart gäller för att försöka sätta in en enda CS-medicin, men av egen erfarenhet då min mor också har ADHD så vet jag att det sällan är den första bästa medicinen som fungerar. Så, om jag förstår det rätt så måste jag lägga ut 7000kr så fort jag vill pröva ett nytt läkemedel. Så om jag är svår-medicinerad så det kan kosta ganska mycket.
Det känns som att det kommer bli bäst om jag bara försöker hålla ut men det är svårt. Jag börjar må så pass dåligt att jag överväger att gå till det "ostatliga apoteket" så att säga... Det känns som att man hamnar mellan stolarna. Jag kör på som vanligt och sköter mitt jobb även om jag mår skit och därför tror jag att psykiatrin tror att jag mår bättre än vad jag gör. Jag kör på för att jag vet hur kasst jag mår utav att vara sjukskriven.

Sitter i precis samma båt som dig. Verkar vara likadant tänk du och jag. Vill inte vara sjukskriven för de har gjort mig galen, men samtidigt så har jag kört på och jobbat och tagit mig vatten över huvudet, så börjar köra in i väggen, men man ”kämpar” på, och ”härdar ut” och precis som du beskriver, så tror både hälsocentral och psykiatrin att man mår bättre än de faktiskt är.

Det är dyrt att sätta in cs privat, speciellt om du inte genomgått utredning genom samma företag. Tror de är en större summa vid första insättning och sen kanske 50% fortsättningsvis om de blir justeringar, men som du själv är inne på, så tror jag att de kan bli en ganska dyr historia.

Vill inte ens veta vad mitt hade gått på då jag har svår adhd.
Citera
2024-07-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekonny
Hej!

Jag har fått diagnosen ADHD och står nu på kö för att sätta in medicin för detta. Det har nu gått över ett år och efter samtal med min läkare så verkar det kunna ta ännu längre tid innan man i min region kan få pröva ut medicin.
Jag är fullt övertygad om att jag kommer må bättre utav att få centralstimulerande medicin. Vad är ens alternativen? I min kommun så kostar det 7000 kr för att pröva ut en medicin på privat klinik men det är för mycket pengar för mig. Så, vad säger ni? Finns det något att pröva för att må bättre? Tacksam för svar.

Vänd dig till vårdgarantin. Fråga vilka andra regioner och privata aktörer som kan hjälpa dig med ditt ärende.
Har stått i kö över ett år för utredning, men vände mig till vårdgarantin med tips från en AT-läkare.
Den privata aktören sa att det är lite längre handläggningstider under sommaren, men att väntetiden för utredning var ca 1 vecka.
Kanske fungerar likadant för dig, värt att testa om du fortfarande väntar vill säga!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in