Citat:
Hej!
Jag har fått diagnosen ADHD och står nu på kö för att sätta in medicin för detta. Det har nu gått över ett år och efter samtal med min läkare så verkar det kunna ta ännu längre tid innan man i min region kan få pröva ut medicin.
Jag är fullt övertygad om att jag kommer må bättre utav att få centralstimulerande medicin. Vad är ens alternativen? I min kommun så kostar det 7000 kr för att pröva ut en medicin på privat klinik men det är för mycket pengar för mig. Så, vad säger ni? Finns det något att pröva för att må bättre? Tacksam för svar.
Jag har fått diagnosen ADHD och står nu på kö för att sätta in medicin för detta. Det har nu gått över ett år och efter samtal med min läkare så verkar det kunna ta ännu längre tid innan man i min region kan få pröva ut medicin.
Jag är fullt övertygad om att jag kommer må bättre utav att få centralstimulerande medicin. Vad är ens alternativen? I min kommun så kostar det 7000 kr för att pröva ut en medicin på privat klinik men det är för mycket pengar för mig. Så, vad säger ni? Finns det något att pröva för att må bättre? Tacksam för svar.
Mja, classic offentlig sjukvård. Jag gick den privata vägen då den offentliga tyvärr är helt hopplös. De flesta får effekt av centralstimulantia, så om du har problem lär det bli bättre. Dock har offentlig sjukvård som princip att skriva ut metylfenidat först (billigare), vilket (vad jag kunnat läsa mig till) ~50% inte får ens nära tillräcklig effekt av, en mängd biverkningar etc. Detta samtidigt som det måste intas flera gånger per dag o.s.v.
Elvanse t.ex. (lisdexamfetamin, vilket i mitt fall har revolutionerat hela mitt liv) skrivs ALDRIG ut initialt, utan skrivs bara ut efterhand om metylfenidat och sådana alternativ inte ger effekt och/eller ger tråkiga biverkningar. Detta trots att, vad jag förstått genom både mig själv, närstående och läkare inom området, Elvanse är världens mirakelmedicin om man har ADHD och sådana problem.
Kanske inte så positivt svar... men det lär ta tid och du lär få prova grejer som kanske inte har någon som helst effekt initialt. När jag gick via privata vårdgivare (och ja, det kostar pengar) så frågade dem mig om mina preferenser. Jag sade att jag vill ha Elvanse direkt och inte gå vägen via metylfenidat. De ifrågasatte inte det. Så... ja... jag fick som jag ville.