Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-18, 17:35
Medlem
Så här inför semestertider tänkte jag tipsa er som vill begränsa kostnaderna och ännu inte tänkt på hur man med enkla medel kan se till att få både fika och en lättare lunch gratis under dagen genom det som ställs fram på frukosten på hotellet.

Jag tänkte också att vi som redan utnyttjar denna möjlighet kan tipsa varandra om hur man gör en så näringsrik och mättande lunch som möjligt av det som ställs fram på frukosten, samt bästa go-fikan och hur man hanterar och förvarar allt fram till att det ska ätas.

Min "standard meny" brukar bestå av följande:

Fika: Kaffe som blandas klart med socker/mjölk och hälls direkt i termosmugg med lock alternativt minitermos + någon liten kaka om det finns. Alternativt några teepåsar i fickan så kokar man vatten själv vid senare tillfälle.

Mellanmål: Några frukter. Eventuellt kompletterat med nötter om möjlighet fanns att stoppa undan sådana från kvällen innan.

Lunch: Min favorit är "frallor" som man gröper ur lite bröd ur, brer med rikligt med smör, sen ett rejält lager ost, allra helst någon hamburgerliknande biff men annars skinka eller delade prinskorvar, ett lager bacon, några skivor tomat + salladsblad. Dressing och tabasco kan man ibland ha tur att hitta om man rotar lite bland tillbehören till luncherna som ofta serveras i samma matsal. Annars finns i regel både senap och ketchup men saknas även det kan man ta lite av tomatsåsen till vita bönorna. Så att inte mackan blir för torr.

Men vanlig klassisk äggmacka med hårdkokt ägg som skivas, rikligt med kaviar på ett grövre dubbelt bröd är ju alltid gott och mättande.

Är det väldigt varmt och man vill äta senare lunch brukar jag ha en "mini kylväska" som är precis så stor att en kylklamp ryms. Drar man på kylan i minibaren på rummet till max och lägger kylklampen på rätt ställe brukar den gå att frysa ner. Annars kan man fråga i receptionen, inte sällan har dom tillgång till frys där den den kan stoppas in vid ankomst och återfås redo att användas vid avfärd.

Vatten till tee kokar man ju väldigt enkelt i en vattenkokare inne på en offentlig toalett, dom flesta toaletter vid bensinmackar etc har i regel ett 220v uttag för deras städning, dock ofta upp efter taket eller liknande så att dom inte ska upptäckas och kunna utnyttjas så enkelt.

Vad har ni som redan nyttjar denna möjlighet för tips på vad man kan fixa i hop av det som ställs fram vid frukosten som är gott, mättande och hur man kan förvara det?

Andra spartips i samband med hotellvistelsen är också varmt välkommet.

Kan passa på och önska en skön sommar och en fin semester!
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-06-18 kl. 17:41.
Citera
2024-06-18, 17:39
Medlem
franges avatar
Och behöver du snålspara pengar så kanske du inte skulle bo på hotell?

Eller menar du att gå förbi närmsta hotell och snatta från de boendes servering?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad har ni som redan nyttjar denna möjlighet för tips på vad man kan fixa i hop av det som ställs fram vid frukosten som är gott, mättande och hur man kan förvara det?
Känns som lite ull för mycket skrik.

Kaffe har jag för övrigt alltid kunnat ta med ut från frukostmatsalen till närmsta rökställe. Och ingen har klagat om det också följt med en smörgås eller ett par kakor dit.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-18 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Är man så fattig/snål att man måste sno mat från hotellfrukosten så kanske man inte ska bo på hotell?
Citera
2024-06-18, 17:44
Medlem
sommarlovs avatar
Sov i bilen istället, du sparar rejält mycket mera pengar!
Citera
2024-06-18, 17:45
Medlem
mikaelss avatar
Glöm inte att ta med dig en rulle toapapper när när checkar ut också.
Once WT, always WT, t.o.m. zigenare skulle skämmas över dina förslag.
Citera
2024-06-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Är man så fattig/snål att man måste sno mat från hotellfrukosten så kanske man inte ska bo på hotell?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och behöver du snålspara pengar så kanske du inte skulle bo på hotell?

Varför skulle viljan att bo på hotell och dom fördelarna det ger stå i strid med att vara ekonomisk/sparsam inom området matlagning/matinköp?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Eller menar du att gå förbi närmsta hotell och snatta från de boendes servering?

Nej, som boende på hotellet.
Citera
2024-06-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Glöm inte att ta med dig en rulle toapapper när när checkar ut också.
Once WT, always WT, t.o.m. zigenare skulle skämmas över dina förslag.

Du har väl aldrig någonsin tyckt att någon eller något är bra överhuvudtaget så vad du tycker är ganska irrelevant för min del men man kan ju kommentera det ändå.

Att vara sparsam har naturligtvis inget med wt-skapet att göra och att stjäla hela toalettrullen tycker jag känns fel. Däremot kan man så klart dra av och ta med sig så många meter papper som kommer behövas under dagen. Det är naturligtvis inget fel i det. Tvärtom ett väldigt bra tips.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-06-18 kl. 18:01.
Citera
2024-06-18, 17:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du har väl aldrig någonsin tyckt att någon eller något är bra överhuvudtaget så vad du tycker är ganska irrelevant för min del men man kan ju kommentera det ändå.

Att vara sparsam har naturligtvis inget med wt-skapet att göra och att stjäla hela toalettrullen tycker jag känns fel. Däremot kan man så klart dra av och ta med sig så många meter papper som kommer behöva under dagen. Det är naturligtvis inget fel i det.
Att stjäla är inte att vara sparsam, det är att stjäla. Hederliga människor betalar för sig. Och dig, tydligen.
Citera
2024-06-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Att stjäla är inte att vara sparsam, det är att stjäla. Hederliga människor betalar för sig. Och dig, tydligen.

Som jag just skrev tycker jag inte det är ok att stjäla en hel rulle toapapper. I priset för hotellrummet är det budgeterat för en viss mängd förbrukningsvaror etc. Det ingår i priset. Om du har diarré och bränner en halv rulle under vistelsen eller som jag har exemplarisk avföring och använder max tre ark men väljer att ta med två meter för användning under dagen saknar naturligtvis betydelse. Dock inget jag förväntar mig att just du ska förstå.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-06-18 kl. 18:13.
Citera
2024-06-18, 18:15
Medlem
Jag och några kollegor tog med mackor från hotellet ut från frukosten. Efter några dagar kom det upp lappar i restaurangen att detta inte var tillåtet. Ingen sa något, men vi lät bli efter det. Det är ju faktiskt ohyfsat, det göll vi med om. Mer ok att äta sig mer mätt istället.
Citera
2024-06-18, 18:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Som jag just skrev tycker jag inte det är ok att stjäla en hel rulle toapapper. I priset för hotellrummet är det budgeterat för en viss mängd förbrukningsvaror etc. Det ingår i priset. Om du har diarré och bränner en halv rulle under vistelsen eller som jag har exemplarisk avföring och använder max tre ark men väljer att ta med två meter för användning under dagen saknar naturligtvis betydelse. Dock inget jag förväntar mig att just du ska förstå.
Din gratislunch är inte heller budgeterad, vilket du kanske förstår, om någon förklarar det för dig. Alltså stöld, vilket du kanske också förstår?

PS. Du får inte heller ta med porslin, lakan eller handdukar hem, hur frestande det än han vara att fräscha upp köket och badrummet i Rotebro.
Bara zigenare lever så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in