2024-06-18, 13:22
Medlem
Ruskigbusss avatar
När jag började här var jag ganska ensam och behövde nån sorts intellektuell och emotionell kontakt med fler människor än de jag råkade jobba med, dessutom har jag alltid gillat att möta andra åsikter än de jag själv har. Inte för att övertyga eller övertygas, utan för att kunna se saker från olika håll. Jag har alltid dragits till de som är annorlunda, avvikande och som tänkt själv, och har alltid tyckt att de är mer intressanta än de som är exakt likadana som jag själv. Det må vara kristna präster, personer som fötts i en annan kultur eller i ett annat land, som haft helt olika åsikter och motivationer.

Och på Flashback hittade jag det. Jag har fått goda vänner här, jag har mött extremt korkade idioter här, jag har stött på en del av de skarpaste intellekten här och jag har mött personer som tänkt på saker jag aldrig i mitt liv ens skulle ha drömt fram.

Jag är inte längre lika ensam, jag har gift mig, har många vänner och bekanta i verkligheten och har inte lika stort behov av att skriva av mig längre, men jag läser fortfarande med stor behållning funderingar, frågor och åsikter från en mängd olika och intressanta personer.

Och rent principiellt har en arena som Flashback en stor betydelse för yttrandefriheten och demokratin i vårt land, en avvikande mängd röster i ett annars väldigt konformistiskt medielandskap där bara en åsikt och en röst får höras samtidigt.
Citera
2024-06-18, 13:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Varför skriver just DU på Flashback?
Det håller mitt intellekt igång och min filosofiska natur vid liv.

Utan Flashback så hade min hjärna varit en hopplös sås av nonsens idag.
Citera
2024-06-18, 13:39
Avslutad
Egentligen mest för att jag vill hålla skrivandet igång nu under sommaren då man är utan huvudsyssla.
Citera
2024-06-18, 13:55
Medlem
Mest nyfikenhet. Hade varit inne lite hastigt när jag var ung och på sistone blev det åter ett intresse att titta in efter att jag lyssnat på Flashback Forever. Ville bara se om stereotypen och bubblan som finns här verkligen var så ptaglig som det sades. Jotack, man har fått se och känna på den ordentligt.

Sen finns det några få faktiskt intressanta trådar eller genuina personer som faktiskt behöver råd så det känns bra att kunna hjälpa en annan (eller sj få hjälp när det är seriöst). hela poängen med ett forum är just kommunikationen och den kan ibland ge ngt, till och med på Flashback.
Citera
2024-06-18, 14:00
Medlem
Mest för att få hjälp att hitta snygga kläder osv
Citera
2024-06-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag börjar närma mig 15k inlägg, och börjar reflektera en del över vad jag håller på med egentligen. Jag gillar att läsa och skriva på Flashback, annars skulle jag ju inte göra det. Men varför gör jag det?
Är det för att avreagera mig? Är det för att jag vill ha ett meningsfullt meningsutbyte med andra användare? Är det för att jag undrar saker, och vill ha svar? Är det bara för att det gött att få svar på något man skriver, och veta att man typ finns till? En blandning av allt det här skulle jag tro att det handlar om för min del.

Jag har tänkt på det här lite, när jag slängt ett öga på politik-forumen, som jag normalt sett inte frekventerar.
Någon som startar en tråd med en rubrik typ "Hur är de svenskar som hyllar Putin funtade i hjärnan?".
Ska man tolka frågan bokstavligen, så borde den ligga i psykologidelen. Men så du m är inte ens jag. Syftet med tråden är självklart att reta upp människor som hyllar Putin, och få arga svar från dessa.

Jag har aldrig förstått charmen med att dra igång människor som man inte ens är intresserad av en diskussion med. Man tycker att de är idioter, och kommer fortsätta tycka det oavsett vad de säger. Man roas bara att de blir arga. Är inte det ett väldigt slöseri med tid och energi?

Varför skriver just DU på Flashback? Var riktigt tuff mot dig själv när du svarar på den frågan. Jag tror det är svårare än vad det låter att vara ärlig där.

Edit:
Passerade igår 15k inlägg, utan att ens märka det!
Jadu för mig är det nog en blandning av att jag gillar "Sociala medier", för mycket fritid samt ett intresse av att diskutera intressanta ämnen lugn och sansat med andra.

Tyvärr är det ett problem lite som du är inne på att folk skapar trådar för att provocera och sedan så blir det pajkastning och påhopp.

Personligen upplever jag att det var mindre sådant förr och man märker på användare med äldre konton som har varit med länge att de oftare är trevligare i tonen och roligare att diskutera med, även om det tex rör politik och man har totalt motsatta åsikter om något.

Edit: glömde även att det rapporteras och diskuteras om de flesta stora nyheter här så man slipper konsumera Mainstreamedia i onödan.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-06-18 kl. 14:22.
Citera
2024-06-18, 14:07
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tror mest att jag skriver här för att jag tycker något om det mesta, och vill uttrycka det.

/Typiske insändarmannen
Citera
2024-06-18, 14:18
Medlem
hockexs avatar
Vettefan, kanske borde lägga ner det, get mig inte särskilt mycket
Citera
2024-06-18, 14:36
Medlem
Skriver för det är skönt att inte behöva passa sig för vad man skriver
Läser för det är en annan bild av nyheterna
Citera
2024-06-18, 14:52
Medlem
Timoteuss avatar
För att jag känner mig ensam och understimulerad. Delvis för att få läsa utflippade frågor och svar, dels för insiktsfulla utsagor av personer med genuint egna tankar, även om de trådarna är (?) färre nu än för några år sedan.

Även för att få lära mig saker, är okunnig i mycket. Praktiska sektionerna här är fulla av duktiga människor. (Typ el, vvs, trädgård osv)

Få lite insikt i lokala nyheter från Stockholm, typ när det sprängs osv. Vanliga tidningar är ju lite mer vaga i informationen.
Fast där är det ofta jag tappar fokus eftersom det är så mycket om olika gängkriminella och deras intriger.

Läser knarkdelen ibland eftersom jag önskar att jag orkat knarka eller supa för att få lite lättnad. Men har för dålig hälsa för att palla det så jag är missklädsamt nog avundsjuk på er som har knarkglädje i vardagen.

Sammanfattningsvis: tack alla ni därute som gör mig lite mindre ensam!
Citera
2024-06-18, 14:53
Medlem
Denoms avatar
Jag skriver för att jag sällan har något bättre för mig. Kul att få PM av någon jag inte känner och snacka lite också.
Citera
2024-06-18, 15:00
Medlem
Jag som kvinna tycker det är väldigt intressant och roligt att ta del av främst mäns tankevärld, funderingar och reflektioner. Jag har annars bara övervägande kvinnor omkring mig.

Jag hängde mest på familjeliv först - men tycker sedan länge flashback är bättre. Tycker flera män här har tänkvärda reflektioner och män är så mycket mer ambitiösa och detaljrika när de svarar. Det är en slående skillnad mellan män och kvinnor som skriver tycker jag.

Men det finns givetvis många tramstrådar. Men det har blivit mycket värre på familjeliv.

Det ovanliga är att jag är på flashback men inte min man. Han är väldigt skeptisk till sociala medier Han har inte heller nån aning om vad jag skriver eller vem jag är här. Ärligt talat så tror jag inte att han gillar det.

"Oscenurerat" är kul då man verkligen får veta vad folk tycker. Jag tycker faktiskt det är en viktig demokratisk rättighet. Folk får andas lite. - och andas ut det dom går och bär på.

Jag håller inte med alla så klart, men det spelar ingen roll. Tanken är fri. Folk tänker och känner och det är äkta.

Sen finns det ju massa olika kategorier och folk kan dela med sig av vad dom kan.

Samtidigt vill jag sluta här. Det är så lätt att fastna och jag multitaskar hela tiden.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-06-18 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in