• 1
  • 2
2024-06-17, 13:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vissa frågor man ställer har bara två enkla och tydliga val, ja eller nej.
Till example:
- Vill du åka och bada i morgon? (hemma)
- Kommer rapporten att vara färdig denna vecka? (jobb)
etc

Men vissa personer verkar ha en inbyggd spärr att svara enkelt och tydlig ja eller nej. Vissa personer ska börja babbla i fem minuter kring "ämnet" men lyckas ändå inte komma med ett rakt svar.

Politiker är ju ett kapitel för sig, men jag menar mer i andra sammanhang.

Varför är det så här och vad kan man göra åt det?
Citera
2024-06-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Till example:
etc

Men vissa personer verkar ha en inbyggd spärr att svara enkelt och tydlig ja eller nej. Vissa personer ska börja babbla i fem minuter kring "ämnet" men lyckas ändå inte komma med ett rakt svar.

Svarar oftast undvikande och svävande. Framför allt på frågor om när rapporter är klara. I fredags skulle jag ha klart två rapporter och sa att vi skulle verkligne försöka få de klara osv osv. Då när de faktiskt blev klara i fredgas blev alla glada och nöjda. Om man dyrt och heligt lovar att de ska bli det men inte blir det blir ju folk besvikna osv.
Citera
2024-06-17, 13:53
Medlem
CC75s avatar
Människor gillar inte att ta beslut för beslut innebär också någon form av ansvar och många människor vill inte ha ansvar. En del människor har också av olika anledningar bara svårt för att ta beslut. Babbla ger dem lite betänktid.

Vad man kan göra åt det är att avbryta personen och påpeka att ett enkelt ja eller nej duger som svar.

// CC
Citera
2024-06-17, 13:55
Medlem
Eftersom de inte anser att deras svar är de du förväntar dig försöker de prata runt det.
Citera
2024-06-17, 13:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Till example:
etc

Om att bada vet man kanske inte om man vill, man är ambivalent.
Om jobbet kan man kanske inte se in i framtiden och faktiskt veta när rapporten är klar. Det beror på vad som kan dyka upp på jobbet. Så jag ser saker som kan vara anledningar till det och att man inte vill svara rakt.

Har du fått ett korrekt svar, ja eller nej?
Citera
2024-06-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om att bada vet man kanske inte om man vill, man är ambivalent.
Om jobbet kan man kanske inte se in i framtiden och faktiskt veta när rapporten är klar. Det beror på vad som kan dyka upp på jobbet. Så jag ser saker som kan vara anledningar till det och att man inte vill svara rakt.

Har du fått ett korrekt svar, ja eller nej?
Ja.
Citera
2024-06-17, 14:01
Bannlyst
Citat:
Till example:
etc

Det beror på, hehe.

Jag kan tycka att det är svårt om man är osynkade. Jmf vill du åka och bada imorgon så kan det vara en fråga jag har svårt att svara på eftersom jag lever som en mental vagabond. Har vi inte planerat det så finns det oftast andra saker som jag har på potentiellt schema. Sen en allmän visshet om att jag inte velat binda upp mig på för snabba val.

Om inte "det beror på" låtit så avfärdande i fall som inbjudan till bad så hade jag valt det och återkommit. Istället blir det ofta ett njae. Det gäller väl särskilt saker som inte är så avgörande, rapporten är dock vara ett exempel där jag säger ja eller nej.

Så jag är nog en njae människa om det inte gäller väldigt viktiga frågor som båda parter känner till som viktigt/förbundit sig till.
Citera
2024-06-17, 14:06
Det kan bero på den som frågar ibland. Det händer att jag kan börja vela med vissa människor, och dessa är ofta sådana som har lite svårt att ta ett nej.
Citera
2024-06-17, 14:08
Medlem
holmiums avatar
Naiva människor kan förledas att tro att det alltid är så enkelt som ett ja eller nej.

I allmänhet finns en mängd omständigheter att ta hänsyn till och då finns ingen möjlighet för en ärlig och intelligent människa att svara entydigt.

I ditt exempel med att åka och bada imorgon så kan väder eller andra saker sätta käppar i hjulen vilket gör att ett entydigt ja eller nej är ett oärligt svar eftersom det inte är säkert att man vill bada i spöregn och full storm.
Citera
2024-06-17, 14:10
Medlem
Citat:
Till example:
etc

Vänta lite.

Du ställer diffusa frågor och förväntar dig raka svar?

Ställ frågorna i motsvarighet till vad du vill ha svar på istället så får du bättre respons!

T.ex om du vill bada imorgon:
Det verkar bli sol och 24 grader imorgon, kan vi åka och bada? - 99,9 större chans att få ett ja lr nej svar
Citera
2024-06-17, 14:15
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:

De gör så för att de leker med dig.
Se till att de får anledning att respektera dig så kommer det bli annorlunda.
Citera
2024-06-17, 14:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Till example:
etc

Det finns oftast en inneboende rädsla att såra någon (åka och bada) eller osäkerhet (rapporten) man söker dölja med ett diplomatiskt svar.

Sen gör kanske vissa en poäng av att göra utsvävningar, vad vet jag, men innerst inne är vi inte 100% säkra. "Vill du bada imorgon?" Vill? Ja. Kan, nej. Imorgon, nej. Dagen därpå, ja. O s v.

Sen ska man väl inte underskatta att språklig effektivitet som ett Ja eller Nej också kan anses lätt robotaktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in