2024-06-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Är ju skitjobbigt när man själv för en konversation med en person och de bara svarar men inte ställer motfrågor eller startar ett ”nytt ämne”.

Så fort man själv slutar prata så blir det tyst.

Man blir ju som en ”talkshowvärd” som har en gäst i studion för en intervju.

Kanske handlar om att de känner sig underlägsna/osäkra, men är ofta med om detta. Tyvärr tror jag inte dessa personer förstår det socialaspelet

Haha bra beskrivning. Precis så var det i lunchrummet på mitt förra jobb. Man fick vara nån slags David Letterman för dem. Då kunde de prata på hyftsat. Om jag var borta eller inte orkade vara den sociala motorn satt de bara som en grupp amöbor och stirrade ner i bordet.
Citera
2024-06-16, 10:41
Medlem
PappaTribes avatar
Stress, ADHD, Autism, Trauman etc..

Många i Sverige vet inte vad det innebär och blir förbannade när ingen är som dem.

Fråga din kompis och hör efter istället för att starta en tråd på flashback är mitt tips.
Citera
2024-06-16, 11:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Helt klart är personen inte så värst intresserad men är artig nog att svara.
Har själv en kollega som dränker mig med frågor, han är iofs likadan mot alla.

Läget då, allt bra eller, ska du ska göra i helgen då, vad blir det för lunch idag, är det bra eller, är det bra eller, läget då, bra eller.
Jag svarar bara och ställer knappt motfrågor men det verkar inte beröra honom...
Citera
2024-06-16, 11:29
Avslutad
Kan ju vara så att personen inte vill att det ska vara krystat
Citera
2024-06-16, 11:37
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Nej chatt

Hå! det är så jag dödar ointressanta chattar. Använd även samma teknik för att död oönskade konversationer exempelvis med någon som är mer berusad i en bar.
Citera
2024-06-16, 11:37
Medlem
Bobby Knights avatar
Fast jag ger bakgrund så är det nästan ingen som fattar här. Hon är aktiv, är jag tyst så kommer det en bild eller något för att driva på konversation... MEN INGA FRÅGOR!??? DET ÄR DET SOM ÄR UNDERLIGT.. JAG SKULLE INTE SKAPA EN TRÅD HÄR OM DET VAR NÅGON SOM SVARADE KORT/ARTIGT DÅ HADE JU SÅ KLART FATTAT ATT HON VILLE BLI AV MED MIG MEN ÄR LITE SNÄLL BARA.
Citera
2024-06-16, 12:51
Medlem
Citat:
Alltså personen är inget as, tycker bara det är märkligt att man inte ställer ett enda "du då"...
Jo, personen är ett as. En anhörig tog så illa upp att hn berättade för mig om ett tillfälle då hn råkade gå samma väg till plugget som en annan student. Ställde opersonliga frågor men fick inga motfrågor. Till slut sa aset "Du ställer så många frågor." Ja, jag är väluppfostrad, ditt lilla as. Nä, hn sa inte det men tänkte. Var tyst resten av vägen. Så förbannat oartiga jävlar det finns.
Citera
2024-06-16, 13:02
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Eventuellt kan väl personen ifråga vara en mer passiv lyssnare därmed föredrar att av olika anledningar exempelvis att denne av blyghet inte vill svara på frågor.
Därtill kan även personen vara rädd för att verka okunnig och då bli än mer obekväm att svara även om denne försöker att svara glatt.

Man skall nog inte dra för förhastade om personen och dennes personlighet baserat på att inte ställa motfrågor, även att respektera att alla inte är välvilliga och vältaliga i sin interaktion.
Sen kan ju också frågorna av sin natur vara av den art att personen inte bemödar sig att svara.
Citera
2024-06-16, 13:06
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Fast jag ger bakgrund så är det nästan ingen som fattar här. Hon är aktiv, är jag tyst så kommer det en bild eller något för att driva på konversation... MEN INGA FRÅGOR!??? DET ÄR DET SOM ÄR UNDERLIGT.. JAG SKULLE INTE SKAPA EN TRÅD HÄR OM DET VAR NÅGON SOM SVARADE KORT/ARTIGT DÅ HADE JU SÅ KLART FATTAT ATT HON VILLE BLI AV MED MIG MEN ÄR LITE SNÄLL BARA.

JO, jag sattepå hörlurarna. det hjälpte inte.
Citera
2024-06-16, 13:12
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Hon använder dig bara som bollplank för att skriva. Det hon skriver är som ”träning” för henne eftersom hon säkert i vanliga fall tycker om att konversera och samtala och umgås, bara inte med dig eftersom du är ointressant.
Citera
2024-06-16, 13:17
Avslutad
Citat:
Jag inser att jag måste komplettera lite till bakgrunden.

Det är en person som verkligen inte svarar oengagerat eller kort, det är långa svar emojis hit och dit. Så hon verkar intresserad och det är det som gör det lite svårt att greppa personlighetstypen. Det är en intelligent person (doktor civiling) från ett annat land i Europa.

Negativa vågskålen någon form av narcissism, positiva känner sig underlägsen (enl dom tips jag fått här i tråden).

Om människan bor i Europa så kan dennes "engagemang" bero på att ni befinner er i olika länder och ingen vits med att ställa motfrågor för att ni kommer aldrig träffas ändå.

Citat:

Herregud..
Citera
2024-06-16, 13:26
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust

Herregud..

Jag ber härmed om att få tacka dig till min dags första uppriktiga goda skratt!
gratulerar till det första inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in