2024-06-14, 11:01
Bannlyst
Jag tappar hakan i stort sett dagligen över hur ohyggligt amatörmässig och inkompetent svensk polis är. Vi kan börja med ett fall från idag. Jag brukar bli avvisad av polisen ganska ofta. Nästan alltid helt oskäligt. För någon dag sen begärde jag ut sk. "allmänna handlingar" kring dom här avvisningarna, som ju måste rapporteras.

Det här har jag fått som svar (delar av det copy-pastade svaret, eller väldigt dåligt datorgenererade) från begaran.allmanhandling@polisen.se:
Citat:
För att Polismyndigheten ska kunna hjälpa dig behöver du komplettera din begäran med en tydligare beskrivning av vad det är för handlingar du begär att få ta del av och ange uppgifterna nedan, om du har tillgång till dessa och vill uppge dem.

- Polismyndighetens ärendenummer. I brottsutredningar vanligtvis enligt "5000-KXXXXX-XX”.

Hur skulle jag kunna ha polismyndighetens ärendenummer kring avvisningar? Det är inte så att jag får en lapp av snuten när dom åker iväg, som en jävla rymdraket (oftast rädda), när dom dumpat mig efter att ha avvisat mig.

Det här är bara ett exempel från idag. Jag skulle kunna posta hundratals exempel, och ser gärna fler exempel från andra. Diskutera inte avvisningarna här, tack. Det har inte med trådens ämne att göra.
2024-06-14, 11:14
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Då vill jag starta med fallet Carlos Pizarro i Strömsund.
Det förefaller vara medveten inkompetens för att dölja sanningen.
Det går inte att vara polis och strunta i att förhöra dom som mordhotat och jagat Carlos dagen innan han försvann.
Det måste vara medvetet för att dölja sanningen att byggdens ungdomar dödade Carlos och kanske någon polis hjälpte till att städa bort alla bevis.
2024-06-14, 11:16
Medlem
En gång köpte jag en begagnad bil. Det var problem med den, så jag bad dem att fixa den på deras verkstad. Medan de hade den över natten, körde de den utanför stan på kvällen och sedan tillbaka in i stan nästa eftermiddag och meddelade mig att jag kunde hämta den. De hade inte fixat något, men det var aska över hela bilen, den luktade som marijuana, det fanns marijuana i askkoppen och en tom duffelväska i bagageutrymmet med rester av marijuana i den.

Jag misstänkte att min nya bil hade varit inblandad i ett brott, så jag tog den till polisen. Jag ville mest skydda mig själv ifall något skulle hända. De gjorde INGENTING. Jag sa "Det finns olaglig cannabis i min bil just nu" och jag kunde inte ens få en polis att följa med mig ut från byggnaden. Jag förstod helt enkelt inte.
2024-06-14, 11:22
Avslutad
Mordet på Olof Palme är väl en klassiker där hela Palmegruppen som skulle hitta mördaren fångades i en slags sektmentalitet som bara kunde titta åt samma håll eller komma med diverse magiska eller exotiska förklaringsmodeller.
2024-06-14, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Då vill jag starta med fallet Carlos Pizarro i Strömsund.
Det förefaller vara medveten inkompetens för att dölja sanningen.
Det går inte att vara polis och strunta i att förhöra dom som mordhotat och jagat Carlos dagen innan han försvann.
Det måste vara medvetet för att dölja sanningen att byggdens ungdomar dödade Carlos och kanske någon polis hjälpte till att städa bort alla bevis.
Kan du posta några små konkreta exempel/bevis som bevisar just inkompetens, som tråden handlar om. Andra missförhållanden inom polisen är det ju inte brist på heller direkt.
2024-06-14, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bemushroomed
Jag misstänkte att min nya bil hade varit inblandad i ett brott, så jag tog den till polisen. Jag ville mest skydda mig själv ifall något skulle hända. De gjorde INGENTING. Jag sa "Det finns olaglig cannabis i min bil just nu" och jag kunde inte ens få en polis att följa med mig ut från byggnaden. Jag förstod helt enkelt inte.
Det är svårt att förstå hur dom (inte?) tänker, poliserna. Allt som oftast. Kan det inte vara lathet i det här fallet snarare än inkompetens? Folk säger att GW har kallat svensk polis för "Västvärldens lataste poliskår", och det stämmer säkert.
2024-06-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-FEZ
Det är svårt att förstå hur dom (inte?) tänker, poliserna. Allt som oftast. Kan det inte vara lathet i det här fallet snarare än inkompetens? Folk säger att GW har kallat svensk polis för "Västvärldens lataste poliskår", och det stämmer säkert.
Jag hade inte läst det. Vi har kanske det värste polis i europa.
2024-06-14, 14:32
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Kan du posta några små konkreta exempel/bevis som bevisar just inkompetens, som tråden handlar om. Andra missförhållanden inom polisen är det ju inte brist på heller direkt.
Det finns två trådar här på FB som handlar om detta fall.
Samt en TV-serie på SVT-play, tre entimmes avsnitt.
Dessa vill alla påskina att det handlar om inkompetens och inget annat.

Där framkommer att Carlos var svårt mobbad och att han många gånger blivit lurad att gå till ställen där han misshandlats av en grupp rasist idioter.
Just den gruppen blev väldigt upprörda på Carlos pga ett missförstånd dagen innan han försvann spårlöst. Han skulle på ett hemligt möte, precis vad han tidigare skulle på när han blev misshandlad av de misstänkta.
Det är solklart vilka som ligger bakom. Vilken idiot till polis som helst skulle kunnat lösa fallet.

Men vad som hände var att polisen ville lägga ner fallet direkt utan någon utredning alls.
När det inte gick, så letade dom efter Carlos i skogarna och påstår att Carlos säkerligen bara gått vilse i skogen.
Dom drog så ut på tiden flera veckor.

Sedan istället för att förhöra någon, så ringer dom en zigernare i en husvagn och ber denne spå i kort för att få reda på var Carlos befinner sig.
Det drog ut ytterligare på tiden.

Sedan när det var oundvikligt att tvingas förhöra ungdomarna,
då ringer ett lokalt fyllo upp och erkänner att han kör på Carlos med sin bil,
men det visar sig att han bara snackade skit,, mot betalning.
Men då har det givetvis gått en massa tid till.

och här är vi idag 20 år senare och polisen har ännu inte förhört någon.
Om det är inkompetens eller att dom skyddar de skyldiga, det får ni avgöra.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2024-06-14 kl. 14:44.
2024-06-14, 14:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Jag brukar bli avvisad av polisen ganska ofta. Nästan alltid helt oskäligt.
Det där kan man ju fråga sig... Det är inte så att det är någonting du gör som får dig avvisad?

Jag har i princip aldrig i mitt liv blivit avvisad av polisen. Kanske för att jag inte rör mig i situationer där polis har skäl att avvisa folk?
2024-06-14, 22:01
Moderator
Pentyls avatar
Tråd låst

Vill någon diskutera ett fall så går det bra att följa forumets instruktion och starta en tråd om det, en tråd som då får leva p egna meriter.

Vi är mycket måttligt intresserade av samlingstrådar.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in