2024-06-13, 23:27
Medlem
HundenVovvis avatar
Är i behov av avfuktare i krypgrunden ett nyköpt hus. Besiktningsmannen rekommenderar det. Plasten satt löst också. Jag har absolut ingen koll på detta och kommer behöva anlita något företag som gör det åt mig. Något jag bör tänka på? Vad är en rimlig cirka avgift för att installera en sorptionsavfukare och sätta dit plast ordentligt?

Krypgrund: ca 80kvm2
Rätt trångt. Beläget på bottenvåning, ingen källare. Kedjehus byggt på 70-talet.

Lite smått orolig för högt ljud och brummande. Andra saker jag bör tänka på inför att åtgärda detta med hjälp av ett bolag?

Tack
Citera
2024-06-13, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Det där fixar du själv, hyr in en firma som konsulthjälp sen gör du grovjobbet själv och sparar en massa pengar.

Edit:
Sen kan du filma hela skiten och lägga ut på youtube - "Så här avfuktar du din krypgrund" sen har du tjänat pengar på ditt dilemma.
Citera
2024-06-13, 23:36
Medlem
isgetens avatar
Det är väl bara köpa en woods och ställa den någonstans i mitten. Se bara till att det finns ett eluttag så den får ström och sedan får du koppla på en dräneringsslang som du leder till något avlopp. Jag hade inte valt någon med sådant där partikelfilter. Dom sätter igen direkt. Själv kör jag en med vanligt fläktfilter.
Citera
2024-06-13, 23:59
Medlem
HundenVovvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Det är väl bara köpa en woods och ställa den någonstans i mitten. Se bara till att det finns ett eluttag så den får ström och sedan får du koppla på en dräneringsslang som du leder till något avlopp. Jag hade inte valt någon med sådant där partikelfilter. Dom sätter igen direkt. Själv kör jag en med vanligt fläktfilter.

Vetti tusan. Kan göra något fel/mindre optimalt. Plasten då? Hur tätar man den etc.
Citera
2024-06-14, 00:49
Medlem
Trakessons avatar
Plasten kan ligga lös på ”marken”. Den är till för att inte markfukt ska komma upp i krypgrunden. Jag vet inte vad underlaget är, men är det sand eller grus lägger du ut plasten och tynger ner den i hörnen, längs kanterna och om det behövs här och där mitt på. Huvudsaken är att den inte ”blåser iväg” om det blåser genom ventilerna.
Du kan använda tex tegelstenar för att säkra den.

Viktig är att du städar bort allt organiskt från krypgrunden. Typ brädor, grenar, löv osv.
Citera
2024-06-14, 04:50
Medlem
Varför skaffa avfuktare nu?
Huset har stått där sedan 70-talet utan att ruttna bort.

Kolla vad det är som avger fukten. Är det varm sommarluft utifrån som kondenseras i den kalla krypgrunden? Stäng i så fall ventilerna dessa dagar.
Är det markfukt underifrån?

Gräv ut krypgrunden till en källare.
Gjut en platta och använd utrymmet istället.
Citera
2024-06-14, 08:02
Medlem
fixxxers avatar
Finns info på nätet om hur man gör. Sök!

Kollade med en firma själv, de ville ha va 65'000 innan ROT. Ca 20'000 är själva avfuktaren då.

Kommer göra det själv istället.

Man sätter inte in en avfuktare utan att plasta marken först.
Citera
2024-06-14, 08:34
Medlem
Alla besiktningsmän rekommenderar det. Dom jobbar för företaget som säljer avfuktare och varje gång någon köper ett nytt hus så skickar försäkringsbolaget dit någon från tex Anticimex som ska in och rota i ditt nya hus och komma fram till att det är värdelöst och du måste genast köpa en avfuktare för hundra papp annars gäller inte försäkringen. (Vilket är en bluff).

Huset har säkert stått i decennier och det kommer stå kvar länge till. Sparka ut försäljaren och njut av ditt nya hus.
Citera
2024-06-14, 09:13
Citat:
Ursprungligen postat av HundenVovvi
Är i behov av avfuktare i krypgrunden ett nyköpt hus. Besiktningsmannen rekommenderar det. Plasten satt löst också. Jag har absolut ingen koll på detta och kommer behöva anlita något företag som gör det åt mig. Något jag bör tänka på? Vad är en rimlig cirka avgift för att installera en sorptionsavfukare och sätta dit plast ordentligt?

Krypgrund: ca 80kvm2
Rätt trångt. Beläget på bottenvåning, ingen källare. Kedjehus byggt på 70-talet.

Lite smått orolig för högt ljud och brummande. Andra saker jag bör tänka på inför att åtgärda detta med hjälp av ett bolag?

Tack
1) Stoppa fukt som vill komma in i krypgrunden. Det är därför viktigt att plasten ligger som den ska.
2) Minska temperaturskillnaden mellan uteluft och krypgrund, genom att isolera marken i krypgrunden, då varm uteluft som kommer in under huset kondenserar om tempskillnaden är större än 6-7 grader.
3) Säkerställ god ventilation.
4) Köp ingen avfuktare, då detta förmodligen inte behövs.
Citera
2024-06-14, 09:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten

Det är en bra början. Woods har flyttat tillverkningen till Sverige vilket gör att de har blivit billigare nu och finns för ca 2000 kr och uppåt. De modeller som är lämpliga för krypgrund kostar runt 5000 kr.

Man behöver också komplettera med en frostvakt ifall krypgrunden blir kallare än 5 grader på vintern. Avfuktaren drar ca 200W vilket räcker som uppvärmning större delen av året. Dräneringsslang är ett måste för ofta blir det ca 2-3 liter vatten i behållaren per dygn och det är lite drygt att tömma två gånger i veckan.
Citera
2024-06-14, 09:24
Medlem
HundenVovvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slafso
1) Stoppa fukt som vill komma in i krypgrunden. Det är därför viktigt att plasten ligger som den ska.
2) Minska temperaturskillnaden mellan uteluft och krypgrund, genom att isolera marken i krypgrunden, då varm uteluft som kommer in under huset kondenserar om tempskillnaden är större än 6-7 grader.
3) Säkerställ god ventilation.
4) Köp ingen avfuktare, då detta förmodligen inte behövs.

Tack för tipsen.
Hur gör man nr 2 och 3 mer specifikt?
Citera
2024-06-14, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av HundenVovvi
Tack för tipsen.
Hur gör man nr 2 och 3 mer specifikt?
Om marken är plan så kan du använda cellplast, typ 50mm. Tunnare skivor gör jobbet, men då kan det bli problem om du vill krypa in under huset, då tunnare skivor gärna går sönder. Är marken ojämn så är det lättare med stenullsskivor, då dessa formar sig bättre efter marken. Fördelen med cellplast är att du kan krypa på dessa skivor utan att förstöra och få massa skit på kläderna.

Innan du lägger ut isoleringen så ska du göra hål i plasten, där plasten är som lägst. Vi snackar om hål som bara ska vara så stora så att eventuellt vatten inte blir kvar uppe på plasten. Du får helt enkelt försöka räkna ut var dessa lägsta punkter är, för att slippa vattenpölar under isoleringen. Luften som kommer in i grunden tar sig ju även in under isoleringen och kondenserar ju då, eftersom det är kallt där.

3:an fixar du genom att ha ventiler i grundmuren...

Om du undrar något under resans gång så är det bara att fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in