• 1
  • 2
2024-06-23, 18:44
Medlem
Ni kan ta det lugnt, jag var i en liknande situation när jag köpte min lägenhet. Några månader efter köpet började jag studera och hade då inte samma inkomst som jag presenterade vid lånelöfte. Bara ni betalar räkningarna ifrån banken så kommer dom inte säga nåt.
Citera
2024-07-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Har ni lånelöfte klart så är det lugnt. Banken kollar inte om ni har anställning vid tillträde. Kör på vem vill inte maxa sina lån när man blir arbetslös

Vi kommer inte maxa våra lån, vi lånar långt under maxgränsen. Vi har råd att bo där på en lön i varje fall något år eller två tills nytt jobb.
Citera
2024-07-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotletterad
Ni kan ta det lugnt, jag var i en liknande situation när jag köpte min lägenhet. Några månader efter köpet började jag studera och hade då inte samma inkomst som jag presenterade vid lånelöfte. Bara ni betalar räkningarna ifrån banken så kommer dom inte säga nåt.

Tack det låter ju bra. Nej det verkar intd som de kollar upp det där efter påskrivet kontrakt så länge man inte säger något själv då. Pratade med en bekant nu som blev uppsagd under den tiden men höll bara tyst och väntade på tillträdet. Hen startade eget efter det och det gick bra med allt. Men de var nervösa under tiden. Vilket jag också kommer vara i så fall. Förhoppningsvis blir jag heller inte uppsagd utan omplacerad i så fall.
Citera
2024-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Precis som det låter. Det är ett löfte från banken om att man får låna ett visst belopp till köp och som man kan visa upp för mäklaren när man går på visning och vill buda på en bostad.
Men lånelöftet är inte skrivet i sten, banken kan dra tillbaka det om situation förändras.

Har du varit på visning? Jag har varit på många. Man visar aldrig något lånelöfte för mäklaren, det skulle ju vara till ens nackdel då mäklaren i så fall kan meddela säljaren vad man faktiskt kan betala som max! Det vill du ju som köpare inte att de ska veta. Däremot kan mäklaren fråga dig om du har ett lånelöfte vilket du såklart bör ha för att processen ska gå fort sedan.

Ja men vid kontraktsskrivningen gör ju banken en ny djupare koll över ens ekonomi innan man skriver på. Frågan är ju om de kan dra tillbaks något efter DET. Man själv har ju då förbundit sig att köpa objektet gentemot säljaren så om banken drar tillbaks då står man i för kontraktsbrott med allt vad det innebär i skadestånd osv.
Citera
2024-07-26, 15:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Har du varit på visning? Jag har varit på många. Man visar aldrig något lånelöfte för mäklaren, det skulle ju vara till ens nackdel då mäklaren i så fall kan meddela säljaren vad man faktiskt kan betala som max! Det vill du ju som köpare inte att de ska veta. Däremot kan mäklaren fråga dig om du har ett lånelöfte vilket du såklart bör ha för att processen ska gå fort sedan.

Ja men vid kontraktsskrivningen gör ju banken en ny djupare koll över ens ekonomi innan man skriver på. Frågan är ju om de kan dra tillbaks något efter DET. Man själv har ju då förbundit sig att köpa objektet gentemot säljaren så om banken drar tillbaks då står man i för kontraktsbrott med allt vad det innebär i skadestånd osv.

Jo jag har gått på visningar och även köpt hus😁
Ja du har helt rätt, ser nu att jag uttryckte mig jävligt dumt.

Självklart behöver man inte visa upp lånelöfte när man går på visning.
Har man lämnat riktiga uppgifter så kan man vara lugn men har man lämnat felaktiga uppgifter så kan dom självklart dra tillbaka lånelöftet dessutom blir man skadeståndsskyldig till säljaren.
Citera
2024-07-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jo jag har gått på visningar och även köpt hus😁
Ja du har helt rätt, ser nu att jag uttryckte mig jävligt dumt.

Självklart behöver man inte visa upp lånelöfte när man går på visning.
Har man lämnat riktiga uppgifter så kan man vara lugn men har man lämnat felaktiga uppgifter så kan dom självklart dra tillbaka lånelöftet dessutom blir man skadeståndsskyldig till säljaren.

Ja men såklart lämnar man riktiga uppgifter när man ansöker om lånet. Det jag undrar är ju vad som händer om man skulle bli uppsagd efter detta och då man redan skrivit kontrakt för att köpa huset.
Citera
2024-07-27, 06:37
Medlem
Duerfs avatar
Har banken givit er ok till att skriva kontrakt kommer de naturligtvis hedra det. Har ni skrivit kontrakt själva utan att banken godkänt finansiering kan det naturligtvis bli problem, men det låter som banken gett grönt ljus att skriva här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in