2024-06-12, 20:02
Medlem
Hallå gott folk!

Har i ca 2 år funderat på att köpa en Mac och har äntligen bestämt mig för att göra detta då min extremt gamla gaminglaptop inte håller måttet längre. Dock har jag väldigt svårt att välja mellan Pro och Air. De två jag har fastnat för är Macbook Pro, M3 Pro, 14", 18GB, 512GB och Macbook Air, M3, 15", 16GB, 1TB. Pro kostar 27.290kr hos inet och Air kostar 26.490kr.

Jag kommer inte göra tunga saker med datorn som t.ex. editing etc. Det är mer surfande på nätet, streama lite filmer samt spela lite Football Manager (har en stationär PC för AAA spel). För detta är ju Pro lite overkill. Det positiva med Pro för min del blir ju skärmen då jag vet att den är en hel del bättre än Air. Funderade först på en Pro M3 med 8GB ram, men 8GB ram känns alldeles för lite för 2024. Fördelen med Air är lagringen samt större skärm.

Det är väldigt svårt att välja här. Air känns väldigt bra när jag tittar på den, men lägg på några hundra lappar till så får jag en Macbook med bättre prestanda samt bättre skärm. Jag vet att jag kan gå ner till Macbook med M2 istället för M3 för sakerna jag vill göra med datorn, men jag tar hellre det senaste chippet än en gammal trots att jag inte lär känna någon skillnad mellan dom.

Så...vilken bör jag köpa tycker ni?
2024-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albanson123
Hallå gott folk!

Har i ca 2 år funderat på att köpa en Mac och har äntligen bestämt mig för att göra detta då min extremt gamla gaminglaptop inte håller måttet längre. Dock har jag väldigt svårt att välja mellan Pro och Air. De två jag har fastnat för är Macbook Pro, M3 Pro, 14", 18GB, 512GB och Macbook Air, M3, 15", 16GB, 1TB. Pro kostar 27.290kr hos inet och Air kostar 26.490kr.

Jag kommer inte göra tunga saker med datorn som t.ex. editing etc. Det är mer surfande på nätet, streama lite filmer samt spela lite Football Manager (har en stationär PC för AAA spel). För detta är ju Pro lite overkill. Det positiva med Pro för min del blir ju skärmen då jag vet att den är en hel del bättre än Air. Funderade först på en Pro M3 med 8GB ram, men 8GB ram känns alldeles för lite för 2024. Fördelen med Air är lagringen samt större skärm.

Det är väldigt svårt att välja här. Air känns väldigt bra när jag tittar på den, men lägg på några hundra lappar till så får jag en Macbook med bättre prestanda samt bättre skärm. Jag vet att jag kan gå ner till Macbook med M2 istället för M3 för sakerna jag vill göra med datorn, men jag tar hellre det senaste chippet än en gammal trots att jag inte lär känna någon skillnad mellan dom.

Har haft den som kallades enbart macbook tidigare (12 inch) och har nu en MBP med M1pro chip. MBP är värt den extra kostnaden, jag gör inte heller något särskilt med min dator men allt sker supersnabbt och skärmen är verkligen supercrisp i jämförelse. Fläktarna går nästan aldrig igång och de låter i princip ingenting när de är igång. Har haft min MBP i 2 år och den fungerar som dag 1. Det positiva med Air är ju att den väger mindre även om du går upp i större skärm, jag tycker dock 14 tum räcker gott och väl (dessutom är viktskillnaden inte så stor). Ett annat problem med Air är att den inte har HDMI, vilket man kanske inte använder så ofta nu förtiden men det är jävligt najs att ha när man väl behöver.

Sannolikt räcker ju 16GB så varför köra på 18GB? Med silicon-chippen så behövs inte så mycket RAM.
Ett annat hett tips är att du kan få bra rabatter direkt från apple om du känner någon som pluggar vid universitet.
2024-06-12, 23:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hallå gott folk!

Du behöver inte ens en M3?
M2 Air duger bra. Till och med M1 Air duger super för ditt användarcase (dock finns ej i 15 tum). Men kör 16 GB minne.
Jag tycker inte M3 Air är alls lika prisvärd, över 26K liksom. Edit: Du kan köpa MBA M3 16GB, 512GB SSD, för under 24K här: https://www.inet.se/produkt/1975665/apple-macbook-air-2024-15-3-m3-16gb-512gb-midnatt

Edit2: Verkar inte som M2 Air kommit ned i pris ännu utan kostar i princip samma som M3 Air, så just nu är ändå M3 Air ett bättre köp.
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-12 kl. 23:32.
2024-06-12, 23:37
Medlem
Macbook PRO. Ångrar att jag köpte en M2 air med 16GB ram, den blir skitvarm i knät av att bara kolla YouTube. Eller högupplöst film. Min flickväns air hade samma problem och då hade hon en i5, apple support lovade såklart att den inte alls blir varm av "tyngre aktiviteter" men de kanske förvänta sig att man ska titta i 140p och scrolla dagbladet? Sådana problem hade jag inte när jag hade betydligt äldre pro modellen. Ska ge bort min air till mina föräldrar och köpa mig en pro när tillfälle ges, aldrig air igen.
2024-06-13, 01:23
Medlem
Uppskattar svaren. Får nog ta och fundera i ett par dagar till. Lutar mig mer mot M3 Pro just nu.
2024-07-17, 12:59
Medlem
Citat:
Uppskattar svaren. Får nog ta och fundera i ett par dagar till. Lutar mig mer mot M3 Pro just nu.

Luta på du!

Låt oss veta sen vad du köpte och hur det känns i vardagen
2024-07-17, 16:04
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag har en MacBook Pro 16 tum (M3) (kostar 47.000 med tillval). Använder den till simpla saker som att surfa, titta på youtube och spela flashspel. Köpte MacBook Pro 16 tum (M3) för att min Acer började lagga på flashspel.

Älskar datorn och den flyter på som ingen annan dator jag haft tidigare (förutom min stationära som jag byggde 2015 så är den från apple, bärbara i samma mått).
2024-07-18, 17:07
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Macbook PRO. Ångrar att jag köpte en M2 air med 16GB ram, den blir skitvarm i knät av att bara kolla YouTube. Eller högupplöst film. Min flickväns air hade samma problem och då hade hon en i5, apple support lovade såklart att den inte alls blir varm av "tyngre aktiviteter" men de kanske förvänta sig att man ska titta i 140p och scrolla dagbladet? Sådana problem hade jag inte när jag hade betydligt äldre pro modellen. Ska ge bort min air till mina föräldrar och köpa mig en pro när tillfälle ges, aldrig air igen.
Märkligt, jag har M1 Air när jag reser, 8GB ram. Kollar på 4K filmer (HDR) hela tiden och den blir inte ens varm. 4K youtubeklipp är 0 problem.
2024-07-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Märkligt, jag har M1 Air när jag reser, 8GB ram. Kollar på 4K filmer (HDR) hela tiden och den blir inte ens varm. 4K youtubeklipp är 0 problem.

Kul att din verkar fungera som de utlovat men min gjorde i alla fall inte det, av ren nyfikenhet undrar jag om du har den i knät eller på ett bord/fodral? För med skyddsfodral var de inga problem utan när man mer eller mindre hade direktkontakt med huden/tunnare plagg emellan som det blev alldeles för varmt, för mig efter ca 30-40minuter.
2024-07-18, 20:09
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Kul att din verkar fungera som de utlovat men min gjorde i alla fall inte det, av ren nyfikenhet undrar jag om du har den i knät eller på ett bord/fodral? För med skyddsfodral var de inga problem utan när man mer eller mindre hade direktkontakt med huden/tunnare plagg emellan som det blev alldeles för varmt, för mig efter ca 30-40minuter.
Flög med shorts i tisdags och hade den i knät
2024-07-18, 20:44
Medlem
systems avatar
Citat:

Har du datorn i ditt knä?
2024-07-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Har du datorn i ditt knä?

Inte M2an just nu utan min flickväns i5:a (också air) men den har samma problem, sval när man använder den för "normala" aktiviteter (enkel surf och arbete) men så fort man tittar YouTube högupplöst så blir den som ett element vilket enligt försäljarens utsaga i båda fallen inte ska ske, men det enda positiva är väl att M2:an fortfarande är knäpptyst tillskillnad från i5:an som flåsar/låter som en hårfön när den blir så varm..
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in