Citat:
Ursprungligen postat av
albanson123
Hallå gott folk!
Har i ca 2 år funderat på att köpa en Mac och har äntligen bestämt mig för att göra detta då min extremt gamla gaminglaptop inte håller måttet längre. Dock har jag väldigt svårt att välja mellan Pro och Air. De två jag har fastnat för är Macbook Pro, M3 Pro, 14", 18GB, 512GB och Macbook Air, M3, 15", 16GB, 1TB. Pro kostar 27.290kr hos inet och Air kostar 26.490kr.
Jag kommer inte göra tunga saker med datorn som t.ex. editing etc. Det är mer surfande på nätet, streama lite filmer samt spela lite Football Manager (har en stationär PC för AAA spel). För detta är ju Pro lite overkill. Det positiva med Pro för min del blir ju skärmen då jag vet att den är en hel del bättre än Air. Funderade först på en Pro M3 med 8GB ram, men 8GB ram känns alldeles för lite för 2024. Fördelen med Air är lagringen samt större skärm.
Det är väldigt svårt att välja här. Air känns väldigt bra när jag tittar på den, men lägg på några hundra lappar till så får jag en Macbook med bättre prestanda samt bättre skärm. Jag vet att jag kan gå ner till Macbook med M2 istället för M3 för sakerna jag vill göra med datorn, men jag tar hellre det senaste chippet än en gammal trots att jag inte lär känna någon skillnad mellan dom.
Så...vilken bör jag köpa tycker ni?
Har haft den som kallades enbart macbook tidigare (12 inch) och har nu en MBP med M1pro chip. MBP är värt den extra kostnaden, jag gör inte heller något särskilt med min dator men allt sker supersnabbt och skärmen är verkligen supercrisp i jämförelse. Fläktarna går nästan aldrig igång och de låter i princip ingenting när de är igång. Har haft min MBP i 2 år och den fungerar som dag 1. Det positiva med Air är ju att den väger mindre även om du går upp i större skärm, jag tycker dock 14 tum räcker gott och väl (dessutom är viktskillnaden inte så stor). Ett annat problem med Air är att den inte har HDMI, vilket man kanske inte använder så ofta nu förtiden men det är jävligt najs att ha när man väl behöver.
Sannolikt räcker ju 16GB så varför köra på 18GB? Med silicon-chippen så behövs inte så mycket RAM.
Ett annat hett tips är att du kan få bra rabatter direkt från apple om du känner någon som pluggar vid universitet.