2024-06-12, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eller införa en bankskatt, återinföra värnskatten, fastighetsskatten samt arvs- och gåvoskatten. Det finns mycket att göra.

Men för att återgå till topic. Helt ok att dubblera rot- och rut, men det bör bara gälla de som tjänar upp till 58 000/månad. Drar man in mer har man råd att betala kalaset själv. Nästa regering får fixa till det.

Sånt skada bara köpkraften, att införa arvskatt är helt meniglöst och lika fastighetsskat. Men fick kriminalvården t.ex 75% mindre i budget, då får mördare och pedofiler mer egen tid i sin bostadsrum. Då bitter straffen på denna grupp av kriminella bättre.

Men t.ex skicka hem alls som inte kan försörja sej som kommer hit som asylsökande utanför Europa, då behöver inte höja några skatter, utan då kan man sänka skatterna.

Skar man ner miljöpartibidrag med 95%, då Svensk ekonomi blomstra som aldrig förr. MP & V är cancer bölder som man måste strypa ekonimiska finaiseringen till.
Citera
2024-06-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Eftersom ROT och RUT är skatteavdrag måste man självklart betala tillräckligt med skatt för att kunna dra av något. Sen måste man inte tjäna 58 000 kr/mån för att få ut något av ändringen, det gäller bara om man ska nyttja hela. Det behövs betydligt mindre för att kunna nyttja mer än det tidigare maxbeloppet.

Ett jätte bra förslag för småföretagare eller lantbrukare
som betalar in en massa skatt
Men också bra för leverantörer som nu inte behöver
använda nettopriser utan brutto
Citera
2024-06-12, 17:17
Medlem
jhww82s avatar
Sverigedemokraterna lämnar återigen den vanliga svensken åt gamarna på högerflanken.

De är så korrupta. 90% av deras väljare är emot detta. Men de skiter i dem.
Citera
2024-06-12, 17:29
Medlem
graFFes avatar
Bra, det är en indexering på prisläget vi ser. Löner, priser etc går upp i samhället och då givetvis avdragen.

En bra motivationsfaktor för bidragsfuskare o annat löst att börja betala skatt.
Citera
2024-06-12, 17:48
Medlem
Totalt onödigt och oförståeligt avdrag
Citera
2024-06-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Instämmer helt. Med sådan lön har man råd att själv betala för sina pigor och hantverkare.

Jag är nog i dags dato varken det ena eller det andra och skiter i korrumperade s.k. politiker som springer "elitens" (avskummens) ärenden oavsett färg eller tillhörighet. Men det är en annan diskussion. Däremot så anser jag att lever man ett liv i lyx och flärd så ska det kosta. Smakar det så kostar det, även för den som lever enkelt men ibland vill öppna plånboken lite extra och unna sig något över det vanliga.
Citera
2024-06-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Artikeln nu citerar handlar om något helt annat. En höjning av RUT- och ROT-avdrag gör att vi får in mindre skatt.

Det stämmer dock inte helt. Många arbeten är nu vita och då betalas det skatt på dom.
Tidigare var flytthjälp, städning etc svartjobb. Det är dom inte idag.
Citera
2024-06-12, 18:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag är nog i dags dato varken det ena eller det andra och skiter i korrumperade s.k. politiker som springer "elitens" (avskummens) ärenden oavsett färg eller tillhörighet. Men det är en annan diskussion. Däremot så anser jag att lever man ett liv i lyx och flärd så ska det kosta. Smakar det så kostar det, även för den som lever enkelt men ibland vill öppna plånboken lite extra och unna sig något över det vanliga.
Jomen lite så...
Jag tycker att det finns bättre användningsområden för våra skattepengar än att du, jag och många andra skall kunna dra av 10k för elektrikern vi tar hem när vi renoverat, om vi säger som så. Och då talar vi ändå om mycket mindre avdrag än vad höjningen av gränsen medger.
Sedan förstår jag att det kan finnas folk som måste låna 200k för att renovera hela taket, och visst kan ett ROT-avdrag vara guld värt då, men lyx-avdrag för rika, verkar helt onödigt.

Man bör nog utreda hur de här avdragen egentligen används.
Skall jag vara belåten med att betala i närheten av så hög skatt som vi gör i Sverige skall pengarna gå mest till fattiga och sjuka, inte till rika och friska.
Citera
2024-06-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Eller införa en bankskatt, återinföra värnskatten, fastighetsskatten samt arvs- och gåvoskatten. Det finns mycket att göra.

Men för att återgå till topic. Helt ok att dubblera rot- och rut, men det bör bara gälla de som tjänar upp till 58 000/månad. Drar man in mer har man råd att betala kalaset själv. Nästa regering får fixa till det.
Vi har en ny "fastighetsskatt" nu men den heter elskatt som man inte kan smita ifrån.
Bankskatt på höga vinsterna skulle drabba pensionerna då dessa är storägare i banker samt köp egna så får du del av vinsten.
Citera
2024-06-12, 19:11
Medlem
Mycket bra.
Citera
2024-06-12, 19:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För den politiskt indoktrinerade vill jag som vanligt tipsa om att ROT-avdraget inte går till den välavlönade, utan till städerskan eller målaren som gjorde arbetet åt den välavlönade.

Nja, det gör det kanske i vissa fall men oftast går det till företagaren som äger företaget där de oftast kriminellt underbetalda städerskorna jobbar.
Citera
2024-06-12, 19:18
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Misslyckat avundsjukt folk som skyller allt på andra människor och samhället istället för att ta eget ansvar och steppa upp i sitt liv är det oftast enligt min erfarenhet

Det kan alltså inte handla om folk som tycker att det känns fel att höginkomsttagare får större möjligheter att köpa subventionerade tjänster, oavsett vilken inkomst eller samhällsstatus man har? Men, känns som ett symptom för ett land där det är helt normalt att slänga ut saker som fungerar och renovera med nytt vart femte för att ”vi behövde förnya oss lite”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in