2026-05-09, 09:05
  #145
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En kombination av flera anledningar.

1, Danmark har lyxskatt på nya bilar, vilket gör nya bilar extremt dura i Danmark.
Elbilarna slipper dock denna skatt, vilket gör de mycket billigare än motsvarande förbränningsbil.

2, Laddinfrastrukturen är extremt väl utbyggd i Danmark, och viktigast av allt, - laddstolpar för långsamladdning i städerna är ljusår före oss, vilket gör att även boende i hyreslägenheter kan ha möjlighet att ladda en elbil i närheten av hemmet.

3, Elbilen är ingen kulturkamp i Danmark, "bil som bil" säger dansken, bilar har aldrig varit något som i större utsträckning intresserat danskarna, ett transportmedel bara helt enkelt.

4, danskarna är generellt miljömedvetna, pragmatiska och öppna för att testa nya grejer.

Tackar för utförligt svar. Visste inte att Danmark hade en så välutbyggd infrastruktur. Blir intressant att se hur väl allt kommer fungera med elbilarna där både i städer och på landet då man brukar diskutera den eftersläpande laddinfrastrukturen som ett problem i Sverige.
Citera
2026-05-10, 22:33
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tackar för utförligt svar. Visste inte att Danmark hade en så välutbyggd infrastruktur. Blir intressant att se hur väl allt kommer fungera med elbilarna där både i städer och på landet då man brukar diskutera den eftersläpande laddinfrastrukturen som ett problem i Sverige.
Jag har ägt olika elbilar de sista 13åren, i 2 olika länder.
Är det något som INTE är ett problem sedan minst 5år tillbaka här i norden, så är det laddinfrastrukturen.
Man snabbladdar sin bil kanske 10ggr per år i snitt.
De enda som gnäller om snabbladdningshastighet, pris och infrastruktur är folk som inte har elbilar, och tror man "tankar" sin elbil på snabbladdstationer. Gör man det, har man köpt fel bil.
Citera
2026-05-10, 23:03
  #147
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jag har ägt olika elbilar de sista 13åren, i 2 olika länder.
Är det något som INTE är ett problem sedan minst 5år tillbaka här i norden, så är det laddinfrastrukturen.
Man snabbladdar sin bil kanske 10ggr per år i snitt.
De enda som gnäller om snabbladdningshastighet, pris och infrastruktur är folk som inte har elbilar, och tror man "tankar" sin elbil på snabbladdstationer. Gör man det, har man köpt fel bil.

Jaså du. Eller så råkar man bara vara en i mängden som bor i en helt vanlig lägenhet i en stad. Det finns noll möjlighet att ladda hemma.
Citera
2026-05-10, 23:18
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Eller så råkar man bara vara en i mängden som bor i en helt vanlig lägenhet i en stad. Det finns noll möjlighet att ladda hemma.

Det går alldeles utmärkt. Gick bra där jag bodde för 2-3 år sedan och går lika bra där jag bor nu.
Citera
2026-05-11, 07:15
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Eller så råkar man bara vara en i mängden som bor i en helt vanlig lägenhet i en stad. Det finns noll möjlighet att ladda hemma.

Som sagt, då har man köpt fel biltyp. Som att köpa microugn om man inte har el hemma.
Citera
2026-05-11, 10:13
  #150
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det går alldeles utmärkt. Gick bra där jag bodde för 2-3 år sedan och går lika bra där jag bor nu.


Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Som sagt, då har man köpt fel biltyp. Som att köpa microugn om man inte har el hemma.

Är ni helt säker på att infrastrukturen i Sveriges städer, stora som små är bra för att äga elbil idag? Jag tänker mig att det ändå skulle bli lite lurigt om en stor del av invånarna i varje stad ville skaffa sig en egen laddpunkt (typ egen laddbox) där de kan ladda billigt "hemma".

Hur ser det ut i Danmark, ni som har koll?
Citera
2026-05-14, 20:38
  #151
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Är ni helt säker på att infrastrukturen i Sveriges städer, stora som små är bra för att äga elbil idag? Jag tänker mig att det ändå skulle bli lite lurigt om en stor del av invånarna i varje stad ville skaffa sig en egen laddpunkt (typ egen laddbox) där de kan ladda billigt "hemma".

Hur ser det ut i Danmark, ni som har koll?
Gullpotet bor på en egen planet verkar det som.

Försök ladda en elbil i Malmö..
Det enda som finns är snabbladdarre på ett antal bensinstationer, i utkanten av stan, samt några laddboxar i ett antal parkeringshus i city.

Det finns i praktiken inga offentiga laddstationer eller laddstolpar i Malmö.
I verkligheten betyder det folk som bor i lägenhet i Malmö överhuvudtaget inte har någon möjlighet att ladda en elbil i närheten av hemmet.
Sådan är verkligheten, och några skygglappar hjälper inte situationen..
Klart som fan att man inte ser några elbilar längs gatorna i den staden, bara halvgamla bensin och dieselbilar för hela slanten..
De som kör elbil bor i kranskommunerna i villa och laddar hemma I egen laddbox.

Kör man sen över bron , in i Köpenhamn, är situationen en helt annan.
Där ser man massor av elbilar som parkerade längs med gatorna i staden.
Skillnaden är att det också finns offentliga laddstolpar på var/varannan gata, där boende I lägenhet kan ladda sin elbil.
På så vis kan en elbil vara ett praktiskt alternativ, med laddmöjlighet nära hemmet, även för boende I lägenhet inne i centrala Köpenhamn.
Något som inte fungerar i Malmö överhuvudtaget.

Så vill man öka andelen elbilar I Sverige, är lösningen enkel, se till att folk har någonstans att ladda sina elbilar i anslutningtill hemmet.
Dock har jag en känsla av att det inte kommer hända ett skit på den fronten på många år, och konsekvensen kommer bli att vi blir frånkörda ännu mer av våra grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in