• 1
  • 2
2024-06-11, 20:20
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Är lite sugen på att köpa en ny PC efter 10 år med en macbook pro. Problemet som jag ser det är att PCs har en förmåga att vara byggda av plast och bli varma som som satan i hög utrsträckning.

Min MacBook Pro, som sagt har 10år på nacken, blir sällan varm och känns verkligen gedigen då den har ett skal av aluminium.

Finns det någon PC som kan mäta sig med samma byggkvalitet/känsla?

Är nämligen lite trött på MacOS, men finns det inga alternativ så får det bli en ny Air.

Prisnivån jag kan tänka mig är söder om 20k =)
Citera
2024-06-11, 20:29
Medlem
https://www.komplett.se/product/1222...173-fhd-144-hz

Om du lyckas få den här skönheten att bli varm är jag imponerad.

fast du kanske mer tänkte dig en stationär dator. Men i det fallet förstår jag inte din fråga för där har du ju en mängd chassis att välja på (i stål, aluminium eller vad du nu önskar).
Senast redigerad av Fujim 2024-06-11 kl. 20:32.
Citera
2024-06-11, 21:03
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyn-X
Är lite sugen på att köpa en ny PC efter 10 år med en macbook pro. Problemet som jag ser det är att PCs har en förmåga att vara byggda av plast och bli varma som som satan i hög utrsträckning.

Min MacBook Pro, som sagt har 10år på nacken, blir sällan varm och känns verkligen gedigen då den har ett skal av aluminium.

Är nämligen lite trött på MacOS, men finns det inga alternativ så får det bli en ny Air.

Om du vill ha motsvarigheter till macbook pro, skulle jag rekommendera dessa windows laptops:

1. Dell XPS 15/17
2. Microsoft Surface Laptop Studio
Citera
2024-06-11, 21:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Läs på om Windows ARM med Snapdragon X Elite. Som Mac - fast Windows. Av de som kommer ut nu med början 18/6 så har flertalet god byggkvalitet.
Citera
2024-06-11, 22:01
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
https://www.komplett.se/product/1222...173-fhd-144-hz

Om du lyckas få den här skönheten att bli varm är jag imponerad.

fast du kanske mer tänkte dig en stationär dator. Men i det fallet förstår jag inte din fråga för där har du ju en mängd chassis att välja på (i stål, aluminium eller vad du nu önskar).

Ska kika på den

Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Om du vill ha motsvarigheter till macbook pro, skulle jag rekommendera dessa windows laptops:

1. Dell XPS 15/17
2. Microsoft Surface Laptop Studio

Dell har jag inte kört sen typ sent 90-tal :P Så det kanske kan vara nåt :P

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Läs på om Windows ARM med Snapdragon X Elite. Som Mac - fast Windows. Av de som kommer ut nu med början 18/6 så har flertalet god byggkvalitet.

Ohh!! Trevligt med en release så nära inpå! Ska absolut kollas upp
Citera
2024-06-11, 23:56
Medlem
Beror helt på vad du gör med den.. vilket du utelämnade, helt omöjligt att av göra utan den informationen.
Citera
2024-06-12, 09:52
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Beror helt på vad du gör med den.. vilket du utelämnade, helt omöjligt att av göra utan den informationen.

Det mest avancerade är väl att modellera lite 3D print prylar för hemmabruk, vilket sker sällan men ändå sker 😅 Annars är det väl surf, ha koll på börsen på ett par externa skärmar. Typ.

Men hög byggkvalitet är det viktigaste för mig!
Citera
2024-06-19, 16:48
Medlem
Citat:
Det mest avancerade är väl att modellera lite 3D print prylar för hemmabruk, vilket sker sällan men ändå sker 😅 Annars är det väl surf, ha koll på börsen på ett par externa skärmar. Typ.

Men hög byggkvalitet är det viktigaste för mig!

Det jag kan säga är att majoriteten av chassin idag har gott om plats för att bygga och byta ut grejer då majoriteten av komponenter har samma passform, satsa på ett midtower och är du sizequeen/king så köp ett fulltower.

En snabb googling gav detta resultat: https://www.quora.com/What-spec-of-P...or-3D-modeling
Citera
2024-06-19, 19:20
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Det jag kan säga är att majoriteten av chassin idag har gott om plats för att bygga och byta ut grejer då majoriteten av komponenter har samma passform, satsa på ett midtower och är du sizequeen/king så köp ett fulltower.

En snabb googling gav detta resultat: https://www.quora.com/What-spec-of-P...or-3D-modeling
Tack för tips!

Det var bara den lilla detaljen att jag vill ha den bärbar
Citera
2024-06-19, 19:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för tips!

Det var bara den lilla detaljen att jag vill ha den bärbar

Lenovo är ju kända för bra byggkvalitet och, deras Snapdragon-datorer är ute nu.
Citera
2024-06-19, 20:10
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Lenovo är ju kända för bra byggkvalitet och, deras Snapdragon-datorer är ute nu.

Tack för tips! Ska kikas på
Citera
2024-06-20, 00:45
Bannlyst
Citat:
Tack för tips! Ska kikas på

Lenovo Thinkpad är kända för god byggkvalité, medan deras andra modeller inte är det. Dell XPS har god byggkvalité, men då är uppei 16000 klassen.

Ett tips, vänta med ARM baserade Windows maskiner tills det har mognat lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in