2024-06-12, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Beror på vilka kostnader man har.

Kostnaden för utrustningen har man så klart, sen är elen "jättebillig" numera! Det tar tid att gräva efter coins, det är inte så att det ramlar in 30.000:-/mån. heller. 😎 Måste finnas nåt bättre sätt att tjäna pengar på?
Citera
2024-06-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Fast nu handlar det inte om att gräva i en gruva. Att man kallar något samma sak gör det inte till samma sak. Det som kallas "mining" i bitcoinsammanhang är skapandet av nya block till bitcoins blockkedja, och inget annat.

Det kommer alltid vara lönsamt att mina nya bitcoinblock, så länge bitcoin finns kvar.
Vet du varför det kallas Mining? Jag menar, om drt inte finns någon analogi med utvinning av resurser är det ju ett väldigt konstigt namn på att validera transaktioner mot en avgift (precis det din bank gör)
Citera
2024-06-12, 22:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Fast det är ju inte blocken man minar? Mining är processen som skapar nya coins, det hörs ju på namnet och det är så de flesta definierar mining. Mest semantik, blocken kommer behöva valideras fortfarande och man kan ju fortsätta kalla dem miners men de fungerar som validators och tar en avgift för att validera transaktioner.
Jo det är blocken man minar.

Man löser komplexa matematiska problem för att hitta ett nytt block till blockkedjan och få Bitcoin som belöning samt transaktionsavgifter för transaktionerna som går i blocket. Aka ”mining”.
Citera
2024-06-13, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jo det är blocken man minar.

Man löser komplexa matematiska problem för att hitta ett nytt block till blockkedjan och få Bitcoin som belöning samt transaktionsavgifter för transaktionerna som går i blocket. Aka ”mining”.

Nja. Validera transaktioner och skapa block är inte svårt, det är inget man 'hittar'. Det matematiska problemet har ingen funktion förutom att avgöra vem som ska få lägga sitt block på kedjan.
Citera
2024-06-13, 14:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Bitcoin skapades för 14 år sedan.
Det är minst 17 år till alla bitcoins är minade.
Du skriver ”snart når vi maxantalet, 21 miljoner bitcoin”
Vad yrar du om?
Trollar du, är du bakom flötet eller vad vill du få fram?

Om du tittar i posthistoriken så ser du att TS sitter på Rättspsykiatriska, det finns en anledning till att man sitter där.
Senast redigerad av trottwell 2024-06-13 kl. 15:01.
Citera
2024-06-13, 17:35
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Vet du varför det kallas Mining? Jag menar, om drt inte finns någon analogi med utvinning av resurser är det ju ett väldigt konstigt namn på att validera transaktioner mot en avgift (precis det din bank gör)

Det är faktiskt en ganska dålig analogi då den är extremt förenklad. Den sträcker sig ungefär till att den som lägger ner mest energi på att gräva efter guld kommer hitta mest guld samt att den som lägger ner mest energi på att mina bitcoinblock kommer "hitta" mest bitcoin. Det är ju två fundamentalt olika saker.
Citera
2024-06-14, 06:37
Medlem
Citat:
Det är faktiskt en ganska dålig analogi då den är extremt förenklad. Den sträcker sig ungefär till att den som lägger ner mest energi på att gräva efter guld kommer hitta mest guld samt att den som lägger ner mest energi på att mina bitcoinblock kommer "hitta" mest bitcoin. Det är ju två fundamentalt olika saker.

Ja verkligen, analogin hade varit mycket bättre om miningen tog slut när 'guldet' tar slut.

Jag har aldrig satt mig in riktigt i hur miningen fungerar då jag inte är intresserad av att spekulera i krypto men nu när jag gjort det är jag ännu mindre intresserad, mining är ju extremt ineffektiv och ett ofantligt slöseri med resurser, tid och energi. Hur kan nån tro att det är framtiden liksom?
Citera
2024-06-14, 06:50
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ja verkligen, analogin hade varit mycket bättre om miningen tog slut när 'guldet' tar slut.

Jag har aldrig satt mig in riktigt i hur miningen fungerar då jag inte är intresserad av att spekulera i krypto men nu när jag gjort det är jag ännu mindre intresserad, mining är ju extremt ineffektiv och ett ofantligt slöseri med resurser, tid och energi. Hur kan nån tro att det är framtiden liksom?

Nej, mining är snarare extremt effektivt. Du ser det från fel håll. Det enda syftet med mining är att upprätthålla bitcoins blockkedja på ett säkert sätt. Belöningen i nya bitcoin och transaktionsavgifter är bara incitament för att mina.
Citera
2024-06-14, 06:54
Medlem
Citat:
Nej, mining är snarare extremt effektivt. Du ser det från fel håll. Det enda syftet med mining är att upprätthålla bitcoins blockkedja på ett säkert sätt. Belöningen i nya bitcoin och transaktionsavgifter är bara incitament för att mina.

Hur menar du att det är effektivt? Alla gör samma jobb och sen spenderar man ofantliga mängder energi på ett lotteri för att en ska få betalt för jobbet. Knappast effektivt i min värld.
Senast redigerad av fletchman 2024-06-14 kl. 06:59.
Citera
2024-06-14, 09:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur menar du att det är effektivt? Alla gör samma jobb och sen spenderar man ofantliga mängder energi på ett lotteri för att en ska få betalt för jobbet. Knappast effektivt i min värld.
Du får jämföra med alternativet. Hur mycket energi går det åt för att banksystemen skall fungera?

Sedan att Bitcoin mining är en av de grönaste industrierna är klarlagt sedan länge och förklaras här: (FB) Bitcoin är bra för miljön!
Citera
2024-06-14, 09:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du får jämföra med alternativet. Hur mycket energi går det åt för att banksystemen skall fungera?
Menar du att bitcoin ersätter "banksystemen"? Hur resonerar du då?
Citera
2024-06-14, 11:41
Medlem
Citat:

Sedan att Bitcoin mining är en av de grönaste industrierna är klarlagt sedan länge och förklaras här: (FB) Bitcoin är bra för miljön!

Att du kallar det industri säger mer än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in