Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Mycket enkelt. Det blev M som i alla tidigare val till EU. Röstade redan förra helgen.
Tomas Tobé är en favorit.
Toppen att Sverige är med i EU och NATO! Det har jag hjälpt till med, och jag ser gärna att dessa samarbeten fördjupas ytterligare. Inför också gärna euron.
Jag välkomnar att ytterhögern är på frammarsch. EPP (som M/KD tillhör) bör samarbeta med dessa partier när det är lämpligt. Främst om migration och integration*, men också om ökad övervakning**, strängare straff och utökad polisiär närvaro där det lämpar sig***.
* Migranter bör samlas i läger utanför EU och där få sin sak prövad.
** Inför ett globalt-digitalt pass som avslöjar illegala migranter, falska körkort, etc.
*** Bygg stora maxi-fängelser i Östeuropa och skicka grovt kriminella dit på livstid. Icke-EU-medborgare bör avtjäna sina straff i inhyrda fängelser utanför EU och sedan utvisas direkt (på livstid naturligtvis).
Ang. *
Vilket land är det rimligt att de stannar i tills dess att saken är prövad? Asylrätten är tydlig, att inte ge personer skydd under asylprocessen är lagvidrigt. Går det att säkerställa skydd i [land utanför EU som på något vänster går med på att husera asylsökande som EU inte vill ta emot]? Kan EU säkerställa att de asylsökandes mänskliga rättigheter efterlevs i landet eller länderna som ska vara deras tillfälliga uppehälle?
Nu är jag generellt positiv till asylrätten och anser att männsikor som är i behov av skydd ska ha rätt till det. Det är dock självklart förjävligt att vissa blir nekade asyl först efter flera år av att barnen gått i svensk skola, skaffat kompisar och familjen precis börjat lära sig språket och börjat försörja sig. Det är även absurt att behöva leva i Sverige/land i EU med ovissheten och otryggheten att inte redan ha ett fast beslut om uppehållstillstånd, något som påverkar individen oerhört och försvårar integrationen.