2024-06-09, 15:21
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nu har du skickat det där inlägget 20+ gånger. Sluta spamma trådjäveln.
Men hela tiden svar på nån jävels skitsnack om att man inte ska rösta av diverse anledningar som inte stämmer, inte sant?
Precis som när trump kampanjade under falsk flagg i svarta områden om att man inte ska rösta.
Det är bara om man röstar som missnöjesrösten räknas, ganska självklart!
Citera
2024-06-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Jag har funderat. Enveten blankröstare i alla andra fall men EU är i mina ögon ett illegitimt projekt. Att förändra Europa gör man med vapen i hand och inte med en röstsedel. Mitt samvete kommer antagligen tvinga iväg mig till lokalen men jag skall försöka undvika det.

Höger eller vänster, alla är de styrda av samma fientlighet mot Europa och dess folk. Röstar jag så blir det blankt.

Att rösta blankt eller rita knasigheter är visserligen en möjlighet. Då räknas din röst som ogiltig och slängs. Blankröster räknas som "Blank - Ogiltig" och räknas bort.

Ska du rösta blankt kan du lika gärna passa på att skriva ett kul budskap eller rita en bajskorv på den blanka valsedeln och lägga i kuvertet.

Effekten av att rösta blankt i valet:
Endast en person (rösträknaren) kommer läsa lappen.
Rösträknaren öppnar ditt kuvert och ta fram din lapp. Personen konstaterar att det är en ogiltig röst.
Personen säger: "Blank - Ogiltig"
Sedan slänger de den.
Kategorin "Blank - Ogiltig" varken noteras eller räknas.

Din promenad till vallokalen hade ingen effekt bortsett från att en person säger "Blank - Ogiltig" och rösträkningen tar 10 sek längre.
Senast redigerad av Flizter 2024-06-09 kl. 15:30.
Citera
2024-06-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eh va? Ju mer vi röstar, desto mer legitimerar vi EU som institution. Det bästa vi kan göra är att sluta rösta i EU-valet.

Om man röstar på ett EU-kritiskt parti så påverkar man ju över EU. Att inte rösta överhuvudtaget så legitimerar man EU som institution. Så förstår inte varför man inte skulle rösta.
Citera
2024-06-09, 15:28
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag stod och valde mellan SD och AfS.. Men valde SD , men tanke på att AfS chanser att komma in är minimala. Att AfS skulle göra copy cat på PP eller Juni listan och komma in är föga troligt. Bättre med ett starkt SD än inget alls.

TS bör addera på 20 år på årtalet i rubriken dock.

Samma här!
Citera
2024-06-09, 15:29
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Du kan fortfarande rösta på den vallokal som står på valsedeln.

Detta hände idag.

Jag går in på https://data.val.se/euval2024/rostmottagning/fortidsrosta/lan/12/kommun/80
Där finner jag de ställen som går att rösta.

Cyklar bort till de två närmsta. Stängt =/
Frågar en som jobbar på biblioteket där det var stängt.
Han säger att det är endast tre lokaler (centralen, mobilia, stadshuset) som är öppna idag. Skumt tänker jag.

Jag cyklar till centralen som jag blev hänvisad till.
Berättar vad som har hänt och han som tar emot mig bekräftar att det är tre lokaler som är öppna idag.
Ok, så jag blev lite sne och undrar varför det står annorlunda på hemsidan. Han visste inte vad jag pratade om.

jaha, jag orkar inte mer säger jag till mig själv.
Jag röstade och cyklade hem.
Passerar en skola där det står plakat som pekar in mot skolan att det går att rösta.
hmm, tänker jag. Denna skola finns INTE med på https://data.val.se/euval2024/rostmottagning/fortidsrosta/lan/12/kommun/80

Och det var absolut INTE en av de tre lokaler som jag blev sagt AV en valarbetare skulle vara öppna.

Nu tänker jag.. va fan händer???
Citera
2024-06-09, 15:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq
Om man röstar på ett EU-kritiskt parti så påverkar man ju över EU. Att inte rösta överhuvudtaget så legitimerar man EU som institution. Så förstår inte varför man inte skulle rösta.
Det sista EU vill ha är lågt valdeltagande, för då gröps legitimiteten ur. Om valdeltagandet i EU var runt 10% hade unionen upplöst på grund av det inte längre har något folkligt stöd.
Citera
2024-06-09, 15:31
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Att rösta blankt eller rita knasigheter är visserligen en möjlighet.

Då räknas din röst som ogiltig och slängs. Blankröster hamnar i kategorin "Blank - Ogiltig" och räknas bort.

Ska du rösta blankt kan du lika gärna passa på att skriva ett kul budskap eller rita en bajskorv på den blanka valsedeln och lägga i kuvertet. Den hamnar oavsett i papperskorgen och endast rösträknaren som tar upp den kommer läsa den.

De kommer öppna ditt kuvert. Ta upp din lapp. Konstatera att det är en ogiltig röst och sedan säga "Blank - Ogiltig" och sedan slänga den.

Din promenad till vallokalen hade ingen effekt bortsett från det.
Exakt! Helt onödigt att gå dit och blankrösta eftersom man räknas som soffliggare och det enda som händer är att C , L & KD får en större andel röster så att de inte åker ut. Det är C, L & KD som tjänar på att man inte mussnöjesröstar på ett godkänt parti eftersom det är de som vippar på spärren, de firar om de klarar spärren tack vare lågt valdeltagande.
Åker de ut blir det sura miner och de unnar jag dom.
Därför röstade jag på kalle ankapartiet.

Här är de partier man måste skriva på valsedeln för att rösten ska räknas:

https://data.val.se/euval2024/partier/anmalda
Citera
2024-06-09, 15:31
Medlem
Raktinyllets avatar
Har röstat och även samlat ihop 10 röster på SD genom att köra soffliggande kamrater till vallokalen
Citera
2024-06-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq

De bryr sig inte om valdeltagandet är 20, 50 eller 80 %.
Citera
2024-06-09, 15:34
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Detta hände idag.

Jag går in på https://data.val.se/euval2024/rostmottagning/fortidsrosta/lan/12/kommun/80

Han säger att det är endast tre lokaler (centralen, mobilia, stadshuset) som är öppna idag. Skumt tänker jag.

Berättar vad som har hänt och han som tar emot mig bekräftar att det är tre lokaler som är öppna idag.
Ok, så jag blev lite sne och undrar varför det står annorlunda på hemsidan. Han visste inte vad jag pratade om.

Passerar en skola där det står plakat som pekar in mot skolan att det går att rösta.
hmm, tänker jag. Denna skola finns INTE med på https://data.val.se/euval2024/rostmottagning/fortidsrosta/lan/12/kommun/80

Och det var absolut INTE en av de tre lokaler som jag blev sagt AV en valarbetare skulle vara öppna.

Varför röstade du på en förtidsröstlokal?
Varför röstade du inte på vallokalen som står på röstkortet?
Bra att du röstade på malmö centralstation!
Citera
2024-06-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Detta hände idag.

Det är "förtidsröstningslokaler" där du även kan rösta om du inte åker till din röstningslokal.
Där kan även de som är folkbokförda i en annan kommun rösta. Det är också ett alternativ om du inte hinner till den vallokal som står angivet på ditt röstkort. De olika förtidsröstningslokalerna har olika öppettider
.
https://malmo.se/EU-val-2024.html
Citera
2024-06-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det sista EU vill ha är lågt valdeltagande, för då gröps legitimiteten ur. Om valdeltagandet i EU var runt 10% hade unionen upplöst på grund av det inte längre har något folkligt stöd.

Det har redan inget folkligt stöd vilket är poängen med institutionen.

Vill man gå ur så behövs det ett enfrågeparti på nationell nivå som driver den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in