2024-06-08, 16:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det magiska rosa betgssaltet från Himalia kräver kvarn eller rasp.
2024-06-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Sant

Cancerrisken är dock enorm med havssalt idag eftersom all havssalt innehåller plast numera pga miljöförstöringen.

Jag anbefaller oförstört himalayasalt djupt inifrån berget utan cancerrisk som sedan mals i kvarn.
Samma plaster/PFAS finns dock även i dricksvatten. I princip överallt pga det aldrig riktigt bryts ner

Handlar dock som vanligt om koncentrationen man får i sig.

Har för övrigt själv ett set med salt & pepparkvarn. Köpte en variant där jag kan variera storlek vilket är skönt för tex kött och hamburgare vill jag ha lite grövre och lite mindre till bordsmaten.
2024-06-08, 16:31
Medlem
immenhusens avatar
Syftet med saltkvarn är att kunna få till olika texturer på saltet i samband med servering. I en sallad vill du kanske ha ett väldigt fint malet salt för att ge en sista touch, eller något grövre i samband med att du kärnar smör. Ingen, alltså ingen, påstår att nymalet salt skulle vara nyttigare. Det är en FB-anka, påhittat av användare, vilka inte förstår syftet med en saltkvarn. Vid tillfällen där syftet med saltningen är att saltet skall upplösas helt, används dock med fördel vanligt bordssalt.

/AI
2024-06-08, 16:38
Det är fruktansvärt fult att låta en pepparkvarn stå ensam på bordet. Saltkvarnen gör det snyggare och enklare.

Vem har nånsin sagt att saltet skulle smaka annorlunda ur en kvarn?
2024-06-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det är fruktansvärt fult att låta en pepparkvarn stå ensam på bordet. Saltkvarnen gör det snyggare och enklare.

Vem har nånsin sagt att saltet skulle smaka annorlunda ur en kvarn?

Du kan ju ha en vit kvarn med vitpeppar, och en svart med svartpeppar. Du kan även ha långpeppar i en kvarn om du vill det. Att ha en saltkvarn är extremt löjligt. Det är ungefär som att servera kaffe i en tekanna bara för att det ska se enhetligt ut på frukostbordet.
2024-06-08, 16:45
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Du kan ju ha en vit kvarn med vitpeppar, och en svart med svartpeppar. Du kan även ha långpeppar i en kvarn om du vill det. Att ha en saltkvarn är extremt löjligt. Det är ungefär som att servera kaffe i en tekanna bara för att det ska se enhetligt ut på frukostbordet.

Jag föredrar röd- eller grönpeppar, men absolut. Saltet ska dock stå på bordet i någon form och en saltkvarn är mycket bättre än ett fult, ensamt litet saltkar.
2024-06-08, 16:48
Medlem
OneTaps avatar
ny malet salt kvarns salt e mycke godare än vanligt bords salt =) dessutom blir de trevlig exklusiv känsla med en äkta salt kvarn på bordet :P
2024-06-08, 16:58
Medlem
Citat:
Jag föredrar röd- eller grönpeppar, men absolut. Saltet ska dock stå på bordet i någon form och en saltkvarn är mycket bättre än ett fult, ensamt litet saltkar.

Fyller du soja och worchestershiresås i kvarnar också? Varför kan man inte ha ett saltkar på bordet?
2024-06-08, 17:08
Citat:
Fyller du soja och worchestershiresås i kvarnar också? Varför kan man inte ha ett saltkar på bordet?

Soja och worcestershiresås är inget jag låter stå på bordet till varje måltid. Jag har inget ensamt saltkar av samma anledning som jag inte har en ensam pepparkvarn - det är WT.

Pepparkvarn och saltkvarn från Peugot. Snyggt, prydligt och praktiskt.
2024-06-08, 17:16
Medlem
Citat:
Soja och worcestershiresås är inget jag låter stå på bordet till varje måltid. Jag har inget ensamt saltkar av samma anledning som jag inte har en ensam pepparkvarn - det är WT.

Pepparkvarn och saltkvarn från Peugot. Snyggt, prydligt och praktiskt.

Peugots pepparkvarnar är gigantiska och inte alls praktiska. Soja bör man ha framme om man t.ex. serverar sushi. Jag tycker det är konstigt att hänga upp sig på att det måste stå just en saltkvarn och en pepparkvarn på borden. Vilka tillbehör man behöver ha framme varierar ju efter vad man serverar.
2024-06-08, 17:22
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Jag köpte en sådan. Man stoppar i flakes av havssalt. Så strösslar man potatisen eller vad man nu vill salta med det. Klart det går att hälla flakes direkt på födan. Fast flakesen är stora bitar.

Jag älskar att laga mat.. men här är man lite lost ändå. Du kan ju istället köpa det finmalet?
2024-06-08, 17:23
Citat:
Peugots pepparkvarnar är gigantiska och inte alls praktiska. Soja bör man ha framme om man t.ex. serverar sushi. Jag tycker det är konstigt att hänga upp sig på att det måste stå just en saltkvarn och en pepparkvarn på borden. Vilka tillbehör man behöver ha framme varierar ju efter vad man serverar.

Sushi är ingenting jag försöker göra hemma utan när det hamnar på bordet är det takeaway. Jag använder mycket sojasås till matlagningen men den får stanna i köket med ostronsåsen och annat.

Jag tycker att det är konstigt att hänga upp sig på att det står en saltkvarn så där håller vi åtminstone med varandra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in