Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-08, 13:49
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag känner mig proffsig, nästan som en TV-kock, när jag maler salt över maten med min 1000 kronors Skeppshult kvarn.

Sedan signalerar min saltkvarn att jag har gjort en klassresa upp från arbetarklass till undre medelklass.
2024-06-08, 13:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Man köper ju dock strösocker och florsocker. Man köper inte kvarnsocker och maler det i en sockerkvarn. Det normala med salt borde vara att köpa bordssalt, samt flingsalt och därmed har man täckt alla sina behov.
Om du bara använder en viss sorts storlek en gång vartannat år så är det ju dumt att köpa en hel förpackning om du redan har ett salt hemma som bara behöver trimmas lite.
2024-06-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om du bara använder en viss sorts storlek en gång vartannat år så är det ju dumt att köpa en hel förpackning om du redan har ett salt hemma som bara behöver trimmas lite.

Salt blir inte gammalt. Det är inga som helst problem att ha en extra förpackning med salt som är i form av flingor. Att bara köpa flingsalt och använda det till allt är däremot slösaktigt då man betalar extra för formen det har.
2024-06-08, 14:03
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Finns väl nån typ av havssalt som är tjocka bitar man kanske vill mala ner
Precis så är det. Jag har franskt sådant salt, och har haft i många år, liksom saltkvarn. Det är skillnad i smak jämfört med raffinerat salt.
2024-06-08, 14:16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Precis så är det. Jag har franskt sådant salt, och har haft i många år, liksom saltkvarn. Det är skillnad i smak jämfört med raffinerat salt.
Kvarnsalt kallas ju också de större bitarna man har i kvarnen.
2024-06-08, 14:25
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Sant

Cancerrisken är dock enorm med havssalt idag eftersom all havssalt innehåller plast numera pga miljöförstöringen.

Jag anbefaller oförstört himalayasalt djupt inifrån berget utan cancerrisk som sedan mals i kvarn.

Citat:
Salt som många av oss använder varje dag kan faktiskt innehålla plastspillror. En amerikansk studie som gjordes i april 2018 kunde man finna plaster i samtliga 12 märken som sålde havssalt. En liknande studie från 2017 analyserade salter från åtta länder med liknande resultat.

https://halsoliv.expressen.se/halsa/8-saker-du-inte-visste-innehaller-plast-detta-ska-du-undvika/
2024-06-08, 14:28
Medlem
cerns avatar
Finns väldigt god och färsk salt utanför Bangkok som jag brukar köpa med mig några säckar ifrån. Saltet är grovt, Används oftast i grytor men vill man ha samma salt på bordet så är det saltkvarn som gäller!
2024-06-08, 14:49
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Sant

Cancerrisken är dock enorm med havssalt idag eftersom all havssalt innehåller plast numera pga miljöförstöringen.

Jag anbefaller oförstört himalayasalt djupt inifrån berget utan cancerrisk som sedan mals i kvarn.
Enorm cancerrisk var väl ändå att ta i, finns det ett enda konstaterat fall att någon har fått cancer av mikroplaster i havssalt?
2024-06-08, 15:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
När jag skrev rubriken så fanns inte ens saltkvarn i ordlistan, bara pepparkvarn. Jag vet dock att det finns idioter som köper saltkvarnar, för både de och saltet man ska stoppa i dem finns till försäljning.

Färskmald peppar är enormt mycket bättre än färdigmald i smaken. Peppar är inte heller jättehårt, så det sliter inte speciellt mycket på kvarnen när man maler det, och det är inte speciellt jobbigt. Att köpa en kvarn för salt, sedan köpa större korn av salt för att stoppa i den är idiotiskt. Det är noll skillnad mellan färdigmald salt och färskmald. Vem fan köper en saltkvarn och använder den? Den enda logiska förklaringen är att man gillar symmetrin av att ha en kvarn för peppar, och en för salt.
Jag har fått en sån, och jag kan berätta att fördelen med saltkvarn är att den distribuerar saltet bättre över tallriken.
2024-06-08, 15:37
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Mikroplast finns i det mesta, den finns även i luften man andas in, så det säkraste är nog att du flyttar till Himalaya och odlar din egen mat långt bort från all civilisation.
2024-06-08, 16:00
Medlem
JerryCottons avatar
Jag använder kvarn när jag vill ha pulveriserad salt. Kör grovsalt i kvarnen och det blir lika fint som florsocker.
2024-06-08, 16:05
Det är fan inte många yngre som bryr sig om att införskaffa en, skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in