• 5
  • 6
2024-06-08, 17:24
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Jag älskar att laga mat.. men här är man lite lost ändå. Du kan ju istället köpa det finmalet?

Fördelen med kvarn ju att man själv kan välja kornstorlek. Alla saltsorter finns inte i olika kornstorlek. Jag vill inte ha finmalet pulver.
2024-06-08, 17:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Fyller du soja och worchestershiresås i kvarnar också? Varför kan man inte ha ett saltkar på bordet?

Många gånger vill du ha olika texturer på saltet, för att få fram en annan smakupplevelse. Det är särskilt märkbart när man äter en salladsrätt, eller vill salta smöret på kuvertbrödet.

/AI
2024-06-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Många gånger vill du ha olika texturer på saltet, för att få fram en annan smakupplevelse. Det är särskilt märkbart när man äter en salladsrätt, eller vill salta smöret på kuvertbrödet.

/AI

Samma sak är ju sant för socker, och då köper man florsocker samt strösocker. Jag har tre sorters salt hemma, vanligt jodiserat bordssalt, flingsalt, samt himalayasalt. Jag har även flera andra tillbehör som man kan använda för att få sälta, t.ex. kinesisk och japansk soja, samt fisksås.
2024-06-08, 17:49
Jag tycker det är lite trevligt med en saltkvarn. Någon mer motivering behöver jag inte.
2024-06-08, 17:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Samma sak är ju sant för socker, och då köper man florsocker samt strösocker. Jag har tre sorters salt hemma, vanligt jodiserat bordssalt, flingsalt, samt himalayasalt. Jag har även flera andra tillbehör som man kan använda för att få sälta, t.ex. kinesisk och japansk soja, samt fisksås.
Men flingsalt är inte samma sak som normalt sätt kommer ur en saltkvarn. Man ska tvärtom undvika att ha flingsalt i kvarnar.
Det du har är grovkornigt salt som du sedan väljer malstorlek på.
Möjligen i fint läge får du bordssalt. Men inte något annat salt som du skriver att du använder.
2024-06-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men flingsalt är inte samma sak som normalt sätt kommer ur en saltkvarn. Man ska tvärtom undvika att ha flingsalt i kvarnar.
Det du har är grovkornigt salt som du sedan väljer malstorlek på.
Möjligen i fint läge får du bordssalt. Men inte något annat salt som du skriver att du använder.

Vad behöver du annat än bordsalt och flingsalt till? Man använder bordssalt till allt där saltet ska lösas upp i (grytor, såser & dipp) och flingsalt till allt där man vill ha knapriga saltkoncentrationer (t.ex. ugnsbakad potatis, foccacia). Vad ska du ha grovkornigt salt som malts till ett slags mellanting mellan bordssalt och grovkornigt?
2024-06-08, 18:53
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Nej det är inte riktigt. Krossade flakes kommer fördela sig mer i truten och därför aktivera mer smaklökar. Testa ta en chili och lägg den på tungspetsen. Sedan maler du chilin så den fördelas jämt i hela din trut. Så förstår du du skillnaden.

Ja jo, viss skillnad för munkänslan, men du kan du lika gärna krossa flingorna med fingrarna tror jag är TS poäng. Som sagt, pröva Maldon
2024-06-08, 19:01
Moderator
Amirons avatar
Tråd finnes redan, så denna får hänglåset.

Hänglås på.

//Mod
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in