• 1
  • 2
2024-06-07, 16:59
Finns det någon genväg genom nootropics eller kosttillskott till bättre minne eller måste jag nöta memory och lära mig minnes tekniker?

Har dåligt närminne och även långtidsminnet är dåligt.
Citera
2024-06-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensorry
Finns det någon genväg genom nootropics eller kosttillskott till bättre minne eller måste jag nöta memory och lära mig minnes tekniker?

Det finns inga piller eller trolldrycker som fungerar.

Vad du kan göra är att sova mer, ligga i sängen typ 10h varje natt.. eller ta en tupplur när kroppen säger att den är trött (när du gäspar). Sömn är bra för minnet. Även röra på dig mer, gå långa promenader så ofta som möjligt. Lev hälsosamt.
Citera
2024-06-07, 17:12
Medlem
Citat:

Har du testat B12?
Citera
2024-06-07, 17:16
Medlem
Citat:

Jo det finns det, åt dem under ett år men kan inte minnas vad de hette
Citera
2024-06-07, 17:21
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:

Ska finnas. Hoppas någon i tråden nämner det.
Annars återkommer jag för blivigt lovad nått liknande men minns ju inte namnet på det just nu.
Citera
2024-06-07, 17:27
Medlem
Widtfamnes avatar
Flavonider sägs förbättra minnet.
Finns i bl.a. kakaobönor och blåbär
Citera
2024-06-07, 17:27
Medlem
Europes avatar
Kreatin som tillskott kan eventuellt förbättra minnet, men det är omtvistat:

Citat:
A 2018 systematic review found that "generally, there was evidence that short term memory and intelligence/reasoning may be improved by creatine administration", whereas for other cognitive domains "the results were conflicting".[56] Another 2023 review initially found evidence of improved memory function.[57] However, it was later determined that faulty statistics lead to the statistical significance and after fixing the "double counting", the effect was only significant in older adults.[58]

A 2023 systematic review found no evidence that creatine improved cognitive performance. The researches criticized the methodology of previous reviews.[59]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creatine

Mer säkert är att kreatin i viss mån ökar resultaten för 80% av de som tränar. Det finns även visst vetenskapligt stöd för att fysisk aktivitet i sig är bra för kognitiva funktioner som till exempel minne.

Så om du tränar regelbundet, så kan det vara bra för minnet. Om du testar kreatin, så kan det öka resultaten från din träning, men det är möjligt att kreatinet redan i sig kanske har en positiv effekt på minnesfunktionerna.

Jag testar själv kreatin just nu i form av kreatin monohydrat. Jag tycker även att jag har varit piggare och klarare i huvudet, men träning och mycket annat kan ju lika väl ha inverkat.

Sedan ska bland annat blåbär vara nyttigt, men allt från nyttig kost till sömnkvalitet spelar in.
Senast redigerad av Europe 2024-06-07 kl. 17:35.
Citera
2024-06-07, 17:41
Medlem
Vet inte om det finns någon vetenskap som styrker det, men omega3, fiskolja, är väl sådant som sägs ha effekt.
Sova tungt och lagom länge. Så kosttillskott som bidrar till bra sömn, kan du ju efterforska.
Koffein, om du inte dricker kaffe.
Citera
2024-06-07, 17:50
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Jo det finns det, åt dem under ett år men kan inte minnas vad de hette
Haha

Finns en peptid som bromsar demens, p021 heter den. Jag använder den och jag fungerar bättre än i vintras. Det skulle kunna bero på andra saker också, får se när/om jag slutar.
Citera
2024-06-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Haha

Finns en peptid som bromsar demens, p021 heter den. Jag använder den och jag fungerar bättre än i vintras. Det skulle kunna bero på andra saker också, får se när/om jag slutar.

Det finns faktiskt en metod, sluta ät och när glukosen är slut då går hjärnan över från glukos bränsle till ketoner. Forskning visar att nya nervbanor bildas i hjärnan när hjärnan går på ketoner.
Citera
2024-06-07, 18:01
Medlem
Testa svampextraktet "Lions mane". Det funkar för kognitiv funktion/minne.
Citera
2024-06-07, 18:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Creatine monohydrat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto