Kreatin som tillskott kan
eventuellt förbättra minnet, men det är omtvistat:
Citat:
A 2018 systematic review found that "generally, there was evidence that short term memory and intelligence/reasoning may be improved by creatine administration", whereas for other cognitive domains "the results were conflicting".[56] Another 2023 review initially found evidence of improved memory function.[57] However, it was later determined that faulty statistics lead to the statistical significance and after fixing the "double counting", the effect was only significant in older adults.[58]
A 2023 systematic review found no evidence that creatine improved cognitive performance. The researches criticized the methodology of previous reviews.[59]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creatine
Mer säkert är att kreatin i viss mån ökar resultaten för 80% av de som tränar. Det finns även visst vetenskapligt stöd för att fysisk aktivitet i sig är bra för kognitiva funktioner som till exempel minne.
Så om du tränar regelbundet, så kan det vara bra för minnet. Om du testar kreatin, så kan det öka resultaten från din träning, men det är möjligt att kreatinet redan i sig kanske har en positiv effekt på minnesfunktionerna.
Jag testar själv kreatin just nu i form av kreatin monohydrat. Jag tycker även att jag har varit piggare och klarare i huvudet, men träning och mycket annat kan ju lika väl ha inverkat.
Sedan ska bland annat blåbär vara nyttigt, men allt från nyttig kost till sömnkvalitet spelar in.