Citat:
Ursprungligen postat av
Elins92
Dom hade nog suttit och ätit och druckit vin..alla tappade nog omdömet...och dom andra tänkte nog inte på faran att han jick iväg i värmen
Eller kvällen innan när de kom dit till ön. Då kanske de åt gott och drack vin och var lite bakis. Jag har själv känt mig uttorkad dagen efter lite fest och druckit jättemycket vatten då. Det skiljde bara 3 veckor i ålder mellan Michael och mig.
Tackolov så gillar jag inte sådan värme och skulle aldrig ge mig ut på promenad i stekhet värme pga det även om jag gillar långa promenader annars när det är svalt. Jag är hellre hemma framför en fläkt då eller i skuggan.
MEN. Utomlands har jag några gånger i livet blivit lite överrumplad av värme (ca 30+) och vätskebrist eftersom jag genom livet varit dålig på att dricka mycket vatten. En gång t o m svimmat då övriga i sällskapet bara bar mig till ett rum och lämnade mig där. Utan vatten, kyla, fläkt, AC eller någonting. Tackolov vaknade jag ändå dagen därpå. Jag har också diabetes 2 (som MM) som jag tror kan spela en roll här.
Nu har jag fått ett uppvaknade pga Michels tragiska död och dricker massor av vatten varje dag. Hoppas fler gör det! Jag försöker sprida budskapet till dem som inte vet.
Ska ärligt säga också att jag inte varit medveten om att värmeslag kan leda till döden så snabbt. Oftast har det bara stått att det kan leda till "allvarligt hälsotillstånd" vilket inte låtit så farligt i mina optimistiska öron dvs man kan repa sig. Bättre är dem som skriver att det kan vara "akut livshotande" - då börjar man tänka efter. Jag har lärt mig massor av att läsa här i tråden på FB av det ni som kan mer om detta skrivit och då inser jag att jag tagit några smärre risker tidigare i livet (men absolut inte så förödande risk som MM) men inte numera eftersom jag ändå inte gillar värme och hellre stannar hemma flämtande framför en fläkt eller hellre AC med vatten i massor vilket kanske t o m räddat mig några gånger på alla mina resor genom livet utomlands.
Kanske hade MM begynnande demens men säkert är ju i alla fall enligt hans fru att han var äventyrlig och kanske därigenom tog onödiga risker ibland. Det kan ju ha varit massor av sådana risker som han faktiskt överlevt tidigare och fick en överskattad tilltro till sig själv. Jag har följt många av hans program och han var lite av en idol för mig med all sin kunskap och förmåga att sprida den till så många på ett enkelt och lite humoristiskt, personligt sätt. Hoppas att hans tragiska slut medför att fler blir medvetna om värmeslag och att det kan rädda liv. Då gjorde han en sista god gärning till oss alla om det sprids även om jag såklart hellre velat ha honom levande med massor av intressanta program om hälsa, motion och sjukdomar. Michael Mosley var en unik man som ville göra världen lite bättre för oss alla. R. I. P