2024-06-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Gaska upp dig. Vad du tror att folk tycker om dig är dina egna fantasier. Oftast pga taskigt själförtroende.

Helt onödigt att gaska upp sig. Jag är medelålders och kör buss. Vad som återstår är en transportsträcka till döden.
Citera
2024-06-06, 19:52
Medlem
Beror väl på vem det gäller. Är det någon man gillar som tänker negativt om mig så bryr jag mig. Andra är väl bara att strunta i. Här på flashback kan man ju bli kallad vad som helst av otrevliga personer om man inte tycker exakt som dem.
Citera
2024-06-06, 20:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
De flesta människor som säger att "jag bryr mig inte" säger det enbart för att signalera styrka, man har blivit lärd att visa svaghet är det värsta som finns - men i det fördolda så sitter de och mår dåligt och dövar smärtan med alkohol och andra droger.

Det är vad svaga och missunsamma människor gärna intalar sig i alla fall.

De allra flesta människor som når någon nivå av kändisskap, får lära sig att

a/ inte ta det personligt. Det har inget med dig att göra. Som kändis representerar du saker för olika människor, som du själv inte styr över alls.

b/ inte läsa recensioner och kommentarsfält. Man mår bättre om man inte gör det. Det gör det bara ditt liv mer komplicerat, och ger dig onödigt mycket tvivel.

c/ förlita sig på en liten krets av nära vänner för bekräftelse. Ditt människorvärde hänger på hur bra vän och älskare du är, inte på hur bra din senaste film/skiva/bok är.

Människor som inte lär sig det här, får snabbt problem. Det finns typer som Katerina Janousch, Ann Heberlein Jan Guillou som ägnar 75% av sin vakna tid åt att bemöta näthat (ok, inte näthat i Guillous fall, eftersom han inte har internet) och på att ligga i fejd med andra kändisar, vars meningslösa dräpor i offentligheten, de aldrig verkar kunna sluta ta personligt.

Om du är Joe Biden så kan du rimligen inte läsa tidningen och tänka "Åh, herregud, det står är att jag är dement! Är jag så jävla virrig? Herregud, nu blir jag ledsen!". Han måste skaffa sig en distans, och tänka att det som skrivs om Joe Biden, handlar om mediefenomenet Joe Biden, och inte har något med Joe själv som person att göra.
Du måste någonstans veta att DU vet vem du är, även om hela världen påstår att du är någon annan.
Citera
2024-06-06, 20:11
Medlem
f30malmos avatar
När jag var yngre brydde jag mig jättemycket, men efter ett antal år inom vården och mest psykiatrin så rinner det mesta av mig direkt. Om en främling är otrevlig tänker jag genast på denne som en patient. Det krävs att det är någon nära mig som jag älskar som är elak, det hade påverkat mig. Annars inte.
Citera
2024-06-06, 21:39
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Hur tacklar ni en situation, både i verkliga livet och på internet, där det finns ett starkt mothugg mot dig av en grupp människor?

Det beror nog mycket på vad det handlar om. Det finns saker som är otrevliga och sårande men som i det stora hela inte gör någon skillnad. Men så finns det saker som faktiskt kan påverka karriär och relationer vilket riskerar att rasera det liv man byggt upp. Mot det första kan man klara sig om man är stark eller om man inte är lagd åt det hållet att man bryr sig. Men om ryktesspridning startar som gör att man riskerar sin karriär eller sin familj tror jag de flesta hade haft svårt att hantera det.

Tänker mig också att omfånget spelar roll. Är man känd på riktigt skrivs det så mycket att jag tror att de flesta blir avtrubbade. Det går inte att ta in allas åsikter om en själv. Däremot om man som privatperson plötsligt får en hundrasidig tråd om sig själv på Flashback tror jag det tar mer eftersom man är ovan att stå i rampljuset.
Citera
2024-06-06, 23:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Ja, tidigare i livet var det lätt att såra mig. Och vad det än var som någon tyckte så utgick jag från att det bara måste vara rätt, annars hade de ju inte sagt något! Trodde jag, och det var dåraktigt. Men, så är det inte nu, alls nästan. Jag identifierar mig inte med mitt ego, utan använder det som ett verktyg.

Då blir det även lättare att fixa sitt ego, och göra det mer effektivt, och att rensa bort "skiten" så att säga. Så, folk kan ju klaga nästan hur de vill, och om de har rätt när jag begrundar det, då är jag inte så ego-fixerad att jag inte vill fixa problemet. Har de fel spelar det ingen roll, och om de enbart har kritik som inte är produktiv, då tycker jag synd om dem, därför att det lyser igenom då att de själva har problem som de behöver fixa.

Detta är något som tar tid, så det förändras inte över en dag.

Bra svar i den här tråden måste jag säga, flashback är ofta väldigt rått och hänsynslöst. Har hängt mycket på de subforumen där det hetsas väldigt mycket (aktuella brott, kändisskvaller, etc) och jag tycker de där ofta saknar empati och eftertanke.

I mitt fall det jag ältar är att jag hade (skulle ta lång tid att förklara hela händelseförloppet, så väljer den korta verisionen) en nära grupp vänner som var på min sida en dag, men var tvärt emot mig nästa dag. På grund av diverse anledningar, det var inget superallvarligt eller något men det blev ett massivt skifte i hela dynamiken och jag gick från att vara en vän till någon de inte gillade. Det här hände för 7-8 år sedan men det sitter fortfarande kvar i mina mentala väggar, chocken går inte att skaka av sig. För det har inte hänt innan detta eller efter detta, hade varit en annan sak om jag var mobbare under skolåren, då hade man nog varit van vid att ta mycket kritik för dumma saker man gjort etc.

Jag nådde även ut till en av dessa personer efter några år och försökte mig på att medla och kolla om läget mjuknat något med hjälp av tidens tand, men han blev bara arg och sade att jag spelade offer, och jag blev ännu mer förvirrad än vad jag var för 7-8 år sedan. De vill inte prata med mig så jag måste på något sätt bearbeta det här på egen hand eftersom en konversation alltså är utesluten. Jag är som sagt väldigt ovan vid den här typen av situation, det här är inga människor jag troligtvis kommer behöva snacka med någonsin igen men rent psykologiskt är det ändå något som hänger som ett grått moln nästan varje natt över mig.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-06-06 kl. 23:43.
Citera
2024-06-06, 23:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är vad svaga och missunsamma människor gärna intalar sig i alla fall.

De allra flesta människor som når någon nivå av kändisskap, får lära sig att

a/ inte ta det personligt. Det har inget med dig att göra. Som kändis representerar du saker för olika människor, som du själv inte styr över alls.

b/ inte läsa recensioner och kommentarsfält. Man mår bättre om man inte gör det. Det gör det bara ditt liv mer komplicerat, och ger dig onödigt mycket tvivel.

c/ förlita sig på en liten krets av nära vänner för bekräftelse. Ditt människorvärde hänger på hur bra vän och älskare du är, inte på hur bra din senaste film/skiva/bok är.

Människor som inte lär sig det här, får snabbt problem. Det finns typer som Katerina Janousch, Ann Heberlein Jan Guillou som ägnar 75% av sin vakna tid åt att bemöta näthat (ok, inte näthat i Guillous fall, eftersom han inte har internet) och på att ligga i fejd med andra kändisar, vars meningslösa dräpor i offentligheten, de aldrig verkar kunna sluta ta personligt.

Om du är Joe Biden så kan du rimligen inte läsa tidningen och tänka "Åh, herregud, det står är att jag är dement! Är jag så jävla virrig? Herregud, nu blir jag ledsen!". Han måste skaffa sig en distans, och tänka att det som skrivs om Joe Biden, handlar om mediefenomenet Joe Biden, och inte har något med Joe själv som person att göra.
Du måste någonstans veta att DU vet vem du är, även om hela världen påstår att du är någon annan.

Bra post, känner igen mig i mycket. Ibland tänker jag att äldre personer är bättre på att skaka av sig kritik, och det stämmer nog (har för mig att det även finns en vetenskaplig studie om detta) just Biden verkar vara väldigt immun. Men det finns ju även anomalier som du nämner, gamla kändisar som spenderar hela dagen med att bråka med folk som ger dem mothugg.

Kan bjuda på ett ännu värre exempel: William Shatner och George Takei. Jag har aldrig sett någon form utav Star Trek, men jag vet ju att dessa två herrar var med i en serie som alltså var ett mycket stort popkulturellt fenomen i början på 60-talet. De här två herrarna har spenderat en stor del av de senare åren med att bråka med varandra på Twitter/X.... om saker som hände för 60 år sedan på inspelningsplatsen! Alltså inget skönt låtsasbråk, verkligen genuint hat. Där kan man snacka om sorgligt. Det är ett mardrömsscenario för mig att på ålderns höst, att vara runt 90 år gammal och bråka med gamla fiender om saker som hände 50-60 år sedan. Det är gubbar som dessa som motbevisar tesen "tiden läker alla sår" för mig (även om jag aldrig riktigt tyckt att det talesättet speglade verkligheten speciellt bra).
Citera
2024-06-06, 23:41
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag har en fråga till er som säger att ni inte bryr er. Om det smackades upp en tråd om er i tex Brottsforumet, ett brott ni är misstänkta för, där ert namn publiceras och folk i drivor sitter och hoppas på att du ska spärras in bakom lås och bom, och ifall du inte blir dömd, så sitter de och hoppas att du ska begå självmord. Hade detta verkligen inte påverkat dig rent psykologiskt, även om de som postar är anonyma främlingar? Svara ärligt. Jag tror inte många människor klarar av livet som persona non grata på lång sikt.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-06-06 kl. 23:45.
Citera
2024-06-07, 00:17
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan jag ställer, jag sökte mellan alla forum och det här är det som kom närmast. Nåväl, en mod får väl flytta på den om den inte passar.

Funderade lite efter jag browsade förbi "Kändisskvaller" här på FB och började tänka hur man hade reagerat ifall det fanns en maratontråd om en själv där folk satt som hungriga vargar och väntade på att kändisen i fråga ska göra bort sig, hamna i fängelse, begå självmord etc (de allra flesta kändisar finns det en stark negativ konsensus kring, de som hänger där verkligen spyr galla och hoppas att dåliga saker ska hända dem).

Hur tacklar ni en situation, både i verkliga livet och på internet, där det finns ett starkt mothugg mot dig av en grupp människor? Om det fanns en sådan där tråd om mig så hade det påverkat mig psykologiskt. Hade varit inne och scannat av konsensus ofta för att se vilka "fel" man gör. Jag avundas starkt människor som "inte bryr sig om vad andra tycker" - alla säger att inte inte bryr sig, men i min erfarenhet så är det en väldigt liten procentuell andel människor som verkligen är kapabla till att koppla bort allt surr, bara totalt skärma av det hela med en axelryckning. En mycket bra egenskap om man vill vara produktiv och nå sina mål, själv är jag för emotionell för att bara skaka av mig den typen av vitriol som alla människor får rakt upp i nyllet då och då.

De flesta människor som säger att "jag bryr mig inte" säger det enbart för att signalera styrka, man har blivit lärd att visa svaghet är det värsta som finns - men i det fördolda så sitter de och mår dåligt och dövar smärtan med alkohol och andra droger. Eller spyr galla tillbaka på sina haters till sina närmaste vänner istället för att göra det i det öppna, det är min livserfarenhet.
Jag tänkte skriva i en gubbes tråd. Han verkade vara psykopat men då läser jag väl bara den så "känner" han väl ingen oro över min icke-kommentar.

Jag tycker att kommentarer bara rinner av mig eller glider som ett på ett bananskal.

Hursomhelst så kanske det blir lite av en "stalker" mentalitet kring att läsa en tråd om sig själv på Flashback. Jag vet inte exakt. Men kändisar som är lite mer korrekta har ju inga problem med det, eller? och vi är alla människor så gör man något fel så hamnar det automatisk i slutändan i skvalerblaskan eller online. Jag tror det behövs lite paparazzis som börjar springa runt en och mig veterligen skulle jag bli riktigt irriterad av idoler men mycket glad av någon som säger ett enkelt "Hej" och ger en vänskaplig nick och ögonrespons som förmedlar, "hej medmänniska" eller "jag ser dig" och jag lämnar dig ifred från alla höns du har mött idag och du slipper mig, för jag fattar. Kred.
Citera
2024-06-07, 00:30
Medlem
Blir bättre och bättre.
Citera
2024-06-07, 00:52
Avslutad
Individuella människor stör mig mer än grupper. Grupper kan tillskrivas sociologiska fenomen.

Men enskilda har personliga skäl....

Det suger att uteslutas ur grupper men värre med personliga agg.
Citera
2024-06-07, 01:31
Medlem
Känns enormt skönt så här mer än 12 år efteråt. Fick rätt på varenda punkt. Månne vad dåtidens näthatare gör idag?
Misstänker att många av dem nu är deprimerade, sjukskrivna och går på antidepressiva mediciner. Jo jag skrattar faktiskt.

Ägnar dem inte några större tankar utan njuter av att då och då iaktta vraken uppifrån. Jaha...de hade sina åsikter men ändå slutade det så här.
De var tvungna att hitta en syndabock och jag bjöd dem på det i säker vetskap om att jag var av en bättre sort än dem.

Alla är absolut inte lika mycket värda och kommer så heller aldrig att bli hur mycket de än försöker. Jag känner nog mina pappenheimare.

En bra karl reder sig själv.
Senast redigerad av Harsettdetmesta 2024-06-07 kl. 01:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in