Citat:
Ursprungligen postat av
zoraya2
Ju äldre man blir desto mindre bryr man sig. Privilegium med att åldras. Skämt och sido. Det kommer alltid finnas människor som inte tycker om dig. Varför ska jag bry mig om det? Jag känner inte dessa människor i alla fall. Och dom känner inte mig heller, egentligen.
Och om det faktiskt var någon jag kände, är det nog inte en person, som jag vill ha i mitt liv i alla fall. Men det är sant, att det är ytterst få som klarar av det. Beror nog på hur man lever, vad för människor man omger sig med. Det sorgliga är att väldigt många bryr sig för mycket. För mig, verkar det väldigt stressigt. Man måste ha vissa saker etc. För annars kanske ens umgänge inte accepterar en. Det där sjuka spelet, pågår även hos vuxna. Och jag tycker riktigt synd om dessa. Dom kommer aldrig bli fria.
Jag försöker att inte delta i det sjuka spelet men ibland så söker spelet upp mig. Jag har en annan vängrupp som myggat av mig till viss del, inte alls på ett antagonistiskt plan (jag är fortfarande med, men i periferin numera), bara att jag inte längre passar in i gruppen för att jag helt enkelt hamnat på efterkälken jämfört med deras nivå (jag klassas som en loser för har skulder hos kronofogden, ingen karriär att skryta om etc) medan de har växlat upp och har karriärer och troligtvis gott med pengar på banken.
Det blev helt enkelt så att jag blev för lågt rankad för gruppen, sakta men säkert. I och med att man blir äldre så märker jag att folk omkring är mer och mer måna om att allt ska vara på sin plats, om jag var 20 år gammal så hade de aldrig städat av mig pga min ekonomiska status och sånt, den typen av grejer bryr man sig inte om under de åren, då är det bara att festa och ha kul. Snabbspola 10-15 år senare och samma festprissar kräver nu att ens umgänge ska ha allt på plats och om man inte har det så passar man inte in i gänget.
Sen så förstår jag att det är så här det funkar, det är inget att klaga över direkt, livet har ju en del faser. Men för mig som inte har lyckats bocka av en massa saker på den obligatoriska checklistan som samhället kräver så är det skarpt läge.