• 1
  • 2
2024-06-06, 07:20
Medlem
Citat:
Det var sent på onsdagskvällen, lokal tid, som ett expresståg kolliderade med ett frakttåg i den tjeckiska staden Pardubice, omkring 100 kilometer öst om huvudstaden Prag.
– Fyra personer drabbades av skador som inte var förenliga med liv, säger Alena Kisiala.
Nio ambulanser, två helikoptrar och fler än 60 brandmän skickades till platsen.
– Räddningsarbetet var komplicerat eftersom den första vagnen var deformerad.
https://www.sydsvenskan.se/artikel/f...flera-skadade/

Hur sker något sådant? Har inte Tjeckien automatisk tågkontroll?

Sen kan man diskutera texten... fast det hör väl hemma i språkforumet.
Frakttåg?? Jag trodde det hette godståg på svenska.
Skador som inte var förenliga med liv?? Eh, dödliga skador?
Första vagnen var deformerad?? En liten buckla i sidan eller?

Nu har Sydsvenskan fått nyheten från TT så det är där språk(o)kunskapen ligger
Citera
2024-06-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesselmandiesel
https://www.sydsvenskan.se/artikel/f...flera-skadade/

Hur sker något sådant? Har inte Tjeckien automatisk tågkontroll?

Sen kan man diskutera texten... fast det hör väl hemma i språkforumet.
Frakttåg?? Jag trodde det hette godståg på svenska.
Skador som inte var förenliga med liv?? Eh, dödliga skador?
Första vagnen var deformerad?? En liten buckla i sidan eller?

Nu har Sydsvenskan fått nyheten från TT så det är där språk(o)kunskapen ligger

Antagligen bara kört genom automatisk översättning från ett pressutskick på engelska och sedan orkade ingen göra om det till svenska.

Verkligen märkligt att tågen kunnat kollidera. Min kunskap om tåg sträcker sig dock inte längre än att jag tycker om att åka dom.
Senast redigerad av Gubbfarbrorn 2024-06-06 kl. 07:40.
Citera
2024-06-06, 07:37
Medlem
grungewhores avatar
Ser ut som google translate.
Fick för mig att jag läste att ett av tågen kört mot rött. Min gissning är godståget. Men nu kan jag inte hitta den informationen.

Edit. Googlade lite om tjeckiens tågsystem. De ska ha ETCS, vilket om ett tåg kör mot rött tömmer huvudledningen, så om någon kört mot rött har de startat upp och fortsatt trots passage.

Edit 2. Efter att ha sett klippet nedan så ser det ut att vara en station, vilket kan indikera (men behöver inte vara) en driftplats vilket betyder att signalerna styrs av ställverket.

Vet man hastigheten på tågen än?
Senast redigerad av grungewhore 2024-06-06 kl. 07:48.
Citera
2024-06-06, 07:40
Medlem
https://www.idnes.cz/pardubice/zprav...ice-zpravy_mvo

Klipp från olycksplatsen i artikeln.
Citera
2024-06-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ser ut som google translate.
Fick för mig att jag läste att ett av tågen kört mot rött. Min gissning är godståget. Men nu kan jag inte hitta den informationen.

Edit. Googlade lite om tjeckiens tågsystem. De ska ha ETCS, vilket om ett tåg kör mot rött tömmer huvudledningen, så om någon kört mot rött har de startat upp och fortsatt trots passage.

Edit 2. Efter att ha sett klippet nedan så ser det ut att vara en station, vilket kan indikera (men behöver inte vara) en driftplats vilket betyder att signalerna styrs av ställverket.

Vet man hastigheten på tågen än?

ETCS är inte aktivt på sträckan ännu, väntas i drift vid årsskiftet 2024-2025, dvs gäller fortfarande det vi kallar System M i Sverige, dvs manuell tåganmälan. Gällande frågor från tidigare personer: Första vagnen är demolerad helt och hållet, verkar som att främre två tredjedelarna helt upphört att existera. Imponerande att bara 4 dött, det är en liggvagn typ Bcmz 59-70, med en kapacitet om 54 liggplatser.
Skador oförenliga med liv är en vanlig formulering på engelska, men så vitt jag vet förekomer inte på svenska. Gissningsvis stod det "Injuries incompatible with sustained life" i orginalet. Godståg är rätt term, frakt heter det till sjöss och i luften, på backen är det gods.
Citera
2024-06-06, 15:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvkatt
ETCS är inte aktivt på sträckan ännu, väntas i drift vid årsskiftet 2024-2025, dvs gäller fortfarande det vi kallar System M i Sverige, dvs manuell tåganmälan.
Ok, så antingen lokalklareraren som klantat, eller tåg som åkt utan klart?!
Citera
2024-06-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ok, så antingen lokalklareraren som klantat, eller tåg som åkt utan klart?!

Japp, lär vara det ena eller det andra. Kan också vara signalfel eller växelfel, dvs signal visat klart trots att den är ställd i stopp, eller växel som repareras felaktigt och står motsatt mot vad den visar i ställverket(a la olyckan i Lerum på 80-talet)

Edit: Tjeckiska media säger att Regiojet-tåget (den gula expressen) ignorerat stoppsignal av oklara anledningar. Föraren är vid liv men allvarligt skadad och har därför inte förhörts av polis eller utredare ännu
Senast redigerad av Korvkatt 2024-06-06 kl. 16:29.
Citera
2024-06-06, 16:54
Medlem
Citat:
Japp, lär vara det ena eller det andra. Kan också vara signalfel eller växelfel, dvs signal visat klart trots att den är ställd i stopp, eller växel som repareras felaktigt och står motsatt mot vad den visar i ställverket(a la olyckan i Lerum på 80-talet)

Edit: Tjeckiska media säger att Regiojet-tåget (den gula expressen) ignorerat stoppsignal av oklara anledningar. Föraren är vid liv men allvarligt skadad och har därför inte förhörts av polis eller utredare ännu

Otroligt ändå. Jag hade räknat in de två förarna bland de avlidna.
Citera
2024-06-06, 18:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Regiojet är passagerartåget alltså? Det ser ut att vara station, så godståget måste varit på väg in?

Antar att sträckor utan ETCS/ATC inte ger huvudbromstömning vid stoppassage?
Citera
2024-06-06, 22:49
Medlem
Här finns fler bilder och filmer tagna med drönare.
Senast redigerad av Gubbfarbrorn 2024-06-06 kl. 22:52.
Citera
2024-06-06, 22:53
Medlem
Och här har kollisonen fångats av en övervakningskamera (jag såg inget)
Citera
2024-06-07, 11:42
Medlem
Citat:
Regiojet är passagerartåget alltså? Det ser ut att vara station, så godståget måste varit på väg in?

Antar att sträckor utan ETCS/ATC inte ger huvudbromstömning vid stoppassage?

LS, det tjeckiska (egentligen gamla tjeckoslovakiska) tågskyddsystemet fungerar likt brittisk AWS, dvs efter du passerat stoppsignal tömmer den huvudbromsledningen, men finns inget sådant för fortkörning, trots att det är sth 40kph under signal med "dubbelgult" (som man får då nästa signal står i stopp pga mötande tåg, övre gult för "vänta stopp", nedre gult för "Sth 40kph"). Detta betyder att du kan blåsa genom en "dubbelgul" signal, tycka på vaksamhetsknappen, och fortsätta i 120 eller 140 hela vägen fram tills du blåst genom stopp, och då är det ofta för sent för att tåget ska hinna stanna iaf. Helkorkat system i min åsikt men det är vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in