Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Ser ut som google translate.
Fick för mig att jag läste att ett av tågen kört mot rött. Min gissning är godståget. Men nu kan jag inte hitta den informationen.
Edit. Googlade lite om tjeckiens tågsystem. De ska ha ETCS, vilket om ett tåg kör mot rött tömmer huvudledningen, så om någon kört mot rött har de startat upp och fortsatt trots passage.
Edit 2. Efter att ha sett klippet nedan så ser det ut att vara en station, vilket kan indikera (men behöver inte vara) en driftplats vilket betyder att signalerna styrs av ställverket.
Vet man hastigheten på tågen än?
ETCS är inte aktivt på sträckan ännu, väntas i drift vid årsskiftet 2024-2025, dvs gäller fortfarande det vi kallar System M i Sverige, dvs manuell tåganmälan. Gällande frågor från tidigare personer: Första vagnen är demolerad helt och hållet, verkar som att främre två tredjedelarna helt upphört att existera. Imponerande att bara 4 dött, det är en liggvagn typ Bcmz 59-70, med en kapacitet om 54 liggplatser.
Skador oförenliga med liv är en vanlig formulering på engelska, men så vitt jag vet förekomer inte på svenska. Gissningsvis stod det "Injuries incompatible with sustained life" i orginalet. Godståg är rätt term, frakt heter det till sjöss och i luften, på backen är det gods.