• 5
  • 6
2006-08-22, 23:25
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Hur ofta äter du råa köttbitar eller inälvsmat då?

Aldrig, eftersom jag tycker att det är äckligt. Men vissa äter ju råbiff.
Citera
2006-08-22, 23:37
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Livsmedelsverket - duger det? Sushi får inte serveras utan att ha varit fryst först. Kvällspressen skrev om det för inte alls länge sedan. Den största faran är just mask. Men du har kanske ingenting emot att agera maskhotell? Äter du sushi så får du garanterat i dig mask (och andra parasiter) men tanken med infrysningen är att masken i alla fall skall vara död när du äter den.

Oj då, där lärde jag mig något.
Här är artikeln (antar att du menade den)
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...838083,00.html
Men samtidigt är det väl ingen djupfrysning det handlar om? Det borde vara en lättare frysning just för att döda maskarna antar jag? Annars bode väl fisken tappa i smak och framför allt i konsistens?

Kommer ihåg att flickvännen fick en fisk full med stora vita maskar på Stallmästargårdens uteservering för några år sedan. Det var INTE kul att se
Citera
2006-08-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
ÖÖh ja just det, det gjorde dom ju också??

Kolla gärna upp medellivslängden hos naturfolk,eller stenåldersmänniskor, och ni skall finna att parasiter,dålig kost och brist på remedier mot dessa är en viktig faktor till att man...dör.

ALLA levande organismer har någon form av parasiter som lever på dom, problemet är att alla parasiter inte låter dig leva lika gott..

Quote Bottenskrap.

Hur ofta äter du råa köttbitar eller inälvsmat då?

Råbiff samt polsk soppa gjord på komage är något av det bästa jag vet!

Sen äter jag sushi varje vecka. Har aldrig blvit dålig av det och jag har ätit på många olika ställen med varierande kvalite.

Jag tror det största problemet ligger i att människor idag är så sjukt renliga att deras kroppar inte vet hur man hanterar bakterier eller annat smått som kan finnas i maten. Om man lever i en steril mijlö så är det klart man blir sjuk så fort man kommer i närheten av nått som har minsta lilla "smuts" på sig.

Sluta tvätta hängerna säger jag!
Citera
2006-08-24, 16:43
Medlem
scoremaxs avatar
Polsk komagesoppa vet jag inget om, så där skall jag inte uttala mig.
När det gäller råbiff, så är ju den mycket riktigt rå, och görs av nöt,dov,kron eller rådjurskött.

När det gäller Nötköttet, så besiktigas det ju på slakteriet (prov på lever/mjälte/lungor) så det köttet (om defekt) kommer aldrig vidare till butik är det tänkt.
Därför kommer ingen (om allt fungerar) att behöva ta ställning till om man skall äta kött från en ko som har mask i magen.
Om den har loppor & lus lär du heller aldrig få veta då skinnet är av sedan länge.

Slakteri i all ära, men det mest obehagliga produktionssteget jag har beskådat var en varm sommardag där dom gjorde fiskbullar...jag äter dom dock fortfarande, men tänker alltid tillbaka på den synen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in