Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Jag håller också på Djurgården, och det är absolut frusterande. Ska komma med de förkaringar jag tänker, det mesta är väl på ett eller annat sätt nämnt i tråden.
- Publiken: Det är svårt att förneka att både AIK och Hammarby har publik som låter lite mer än Djurgården, derbyn är nästan de enda fyra matcherna under året det är så. Alla hemmamatcher mot andra lag dominerar Djurgården läktaren totalt, och åtminstone majoriteten av bortamatcherna hörs Djurgårdens supportrar mer än motståndarnas.
- Arenan:Tre av fyra derbyn är på en arena där motståndarna är oerhört starka, mot AIK på Friends, och båda mot Hammarby på Tele2. Nu är Djurgården också iofs starka på Tele2 och svagare borta, men det är ännu tydligare för Hammarby.
Psykologi: Say no more. Att denna tråd finns, och fått ganska många inlägg, är väl något som visar att den faktorn finns.
Tillfälligheter: Det är många faktorer som avgör en fotbollsmatch. I senaste derbyt fick t.ex. DIF en av sina viktigaste spelare skadad efter tio minuter. Hade Hammarby vunnit ändå, om det inte hänt? Ja, antagligen får man ändå säga, en så tydlig förlust går inte att bortse från. Men tror ändå inte det hade blivit så tydligt som 0-3. Och skulle säga att i merparten av derbyna under dessa år har DIF haft sådana marginaler mot sig , åtminstone fler gånger än motsatsen.
Kommer det fortsätta? Både ja och nej skulle jag säga, tills DIF går in i derbyn med ett psykologiskt övertag kommer det dröja väldigt många år. Samtidigt, om slagstyrkan mellan lagen de kommande 10-15 åren kommer hålla sig till dagens, med DIF före både AIK och Hammarby de flesta åren, så kommer derbystatistiken dessa år bli en annan än det senaste deceniet, även om det fortfarande kommer vara svåra motståndare.
Jo visst. Så kan man ju se på det. Men samtidigt så spelade AIK ett derby på tele2 med ENBART Djurgårdare på plats, inte en AIKare på läktaren. Vad vart det då? 4-1 till AIK?
Självklart det är det ibland tillfälligheter och små marginalen. Men så här många matcher går inte att snacka bort. Finns ju vissa derbyn där AIK startat med typ ett juniorlag på tele2 och ändå kört över Djurgården.
Nu generaliserar jag väldigt mycket. Men en typisk djurgårdare när man var liten vad ju dom som va dryga och sen när man ska ge sig på dom i skolan så sprang som och gömde sig bakom lärarna och ville absolut inte bjuda upp. Lite den känslan känns det som det är kvar. Mange Eriksson har väl aldrig vunnit mot AIK ens? Eller kanske missat någon match.
Dunkar sig för bröstet och säger att man är Stockholms stolthet och tryckte de på matchtröjorna och reflekterar inte att det blir lite konstigt att göra det när man förlorar derbyna. Som att man inte bryr sig om derbyna utan ändå skanderar att man är Stockholms stolthet men får tittar inte på verkligheten och derbytabelllen senaste åren.
Mycket tror jag också har att göra med spelarna AIK haft. Det är spelare som ger 120% i ett derby, oavsett vad. Medans många djurgårdare vikt ner sig på ett ofattbart sätt.
Samma sak när de tog SM guld och förlorade 4 matcher på ett år. Alla fyra derbyn förlorade man. Och nu gör man ju inte ens mål på derbyna knappt. Orkar inte kolla hur fåtal mål de gjort mot AIK senaste åren. Det går liksom inte att prata bort den statistiken på ett annat sätt än att det är mentaliteten.
Sen tror jag alltid innan ett derby att nu måste Djurgården vinna men än så länge är det inte ofta. Hoppas det blir likadant nästa match men känns som AIK kan förlora med 0-4. Knappast som så att AIK spelat bra senaste 8 omgångarna med 0 skott på mål på 3 matcher 😆
Citat:
Ursprungligen postat av
poxxaq
Det har satt sig mentalt helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bubbza
DIF måste vinna mot AIK här nu i augusti. Det skulle väga upp mkt mot den annars usla säsongen.