2024-06-04, 07:07
Är höginkomsttagare, om man med det menar att ganska mycket kommer över brytpunkten för statlig skatt i mitt vanliga jobb. Nu hamnade jag hastigt o lustigt på ett extragig. Där dras det 30% i skatt. Fick tanken att det kommer att dras för lite med tanke på att mitt vanliga jobb ger hög inkomst. Men fann det här på Skatteverket

Citat:
Jag får lön från två olika arbetsgivare. Hur gör jag för att undvika kvarskatt?
När du har fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget bli för lågt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.
https://www.skatteverket.se/privat/e...800088098.html

Tycker det verkar lite konstigt. Borde det inte bli för lite skatt hos sidoarbetsgivaren när inkomsterna slås ihop och du ska deklarera? Om lönen från huvudarbetsgivaren är mycket hög?
Citera
2024-06-04, 07:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Jo, det blir restskatt. Men på totalen så vad gör det? Jag har hellre 250 000 att röra mig med och sedan betala 250 000 skatt efter ett halvår, än att låsa dessa pengar till skatteverket/staten.
Citera
2024-06-04, 07:26
Ja, det är så pass låg inkomst+ att jag definitivt får tillbaka mer på betalda räntor att det ändå inte blir nån kvarskatt. Tycker bara att svaret jag citerade från Skatteverket är lite otydlig på den punkten.
Citera
2024-06-04, 07:26
Medlem
Be extrakneget dra extra skatt. Alltså 56% skatt istället för dryga 30%. Annars kommer du få en duktig restskatt nästa år.

Över brytpunkten lönar det sig inte att jobba extra enligt mig. Om man nu absolut inte behöver pengarna, men blir liksom väldig lite pengar i fickan per 1000-lapp extra när du är över brytpunkten.

Skulle kanske vara om man skall köpa hus eller lägenhet och behöver visa bankerna att man tjänar bra för att maxa ett eventuellt lån eller få högre lånelöfte.
Citera
2024-06-04, 15:45
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Borde det inte bli för lite skatt hos sidoarbetsgivaren när inkomsterna slås ihop och du ska deklarera? Om lönen från huvudarbetsgivaren är mycket hög?

Jo det är klart. Men eftersom ingen arbetsgivare i världen kan ha koll på din ekonomi, så gör arbetsgivaren ett preliminärt skatteavdrag enligt Skatteverkets riktlinjer, och sedan får det där justeras nästa år genom att du får skatteåterbäring eller restskatt, vilket som nu blir aktuellt.

Så har det fungerat sedan början av 1900-talet.

Vill du av någon anledning undvika restskatt så går det alldeles utmärkt att själv göra extra inbetalningar på skatten. Eller så ber du din arbetsgivare att dra lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in