Jag bläddrade igenom Sverigedemokraternas sida på Facebook och såg ett inlägg som jag inte riktigt förstår tänket kring.
Förbjud export av levande djur, särskilt till islamistiska länder
Motståndet kring export av levande djur är inga konstigheter, det fattar jag. Men sen kommer bilden som jag gissar ska föreställa hur ett djur hanteras illa i Gaza. Här förstår jag inte riktigt tankegången. Har export av djur till Gaza figurerat i medier eller diskuterats mycket på nätet under senare tid? Det går lite emot de återkommande rapporterna om att livsmedelssituationen är hårt ansträngd där så genom att välja Gaza som exempel ger ju SD sig själva en extra brant backe istället för att ta vilket annat muslimskt land som helst.
Vad är bildens ursprung, är den från Gaza och är det en känd bild/film? Den är inte särskilt tydlig så det känns som om SD tänker att många ska känna till den.
Sist men inte minst är det ordvalet
islamistiska länder istället för det mer naturliga
muslimska länder som fångar min uppmärksamhet. Jag vet att skillnaden inte är självklar för alla men blir det inte mer invecklat med sättet de valt nu? Politisk kommunikation ska helst vara så rak och okonstlad som möjligt.
Förklara gärna för min värmeplågade hjärna. Tack på förhand.