• 1
  • 2
2024-06-01, 15:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag har egen brunn och därmed pump + tank. Senaste dagarna har jag märkt att jag inte får upp trycket (6 bar) vilket gör att pumpen går hela tiden. Jag kommer upp i ungefär 5,7 bar. Första misstanken var att det fanns en läcka men jag har inte hittat någon så frågan är vad som kan vara fel? Jag kan stänga av vattnet precis efter tanken och det finns inga tecken på läckor mellan pump och tank.

Kan brunnen börjat sina, men man borde väl ändå kunna få upp trycket? Kan man ställa ner hur stort trycket är och i så fall hur?

Bilder på anläggningen https://imgur.com/a/vO9SW2h
Citera
2024-06-01, 15:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag har egen brunn och därmed pump + tank. Senaste dagarna har jag märkt att jag inte får upp trycket (6 bar) vilket gör att pumpen går hela tiden. Jag kommer upp i ungefär 5,7 bar. Första misstanken var att det fanns en läcka men jag har inte hittat någon så frågan är vad som kan vara fel? Jag kan stänga av vattnet precis efter tanken och det finns inga tecken på läckor mellan pump och tank.

Kan brunnen börjat sina, men man borde väl ändå kunna få upp trycket? Kan man ställa ner hur stort trycket är och i så fall hur?

Förmodligen en liten spricka i ett membran.
Citera
2024-06-01, 15:53
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Låter som att blåsan kan vara trasig. Googla lite på hydropress, blåsa, membran eller liknande så finns det lite olika sätt att felsöka. Denna tråd ex: byggahus.se
Citera
2024-06-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Förmodligen en liten spricka i ett membran.

Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Låter som att blåsan kan vara trasig. Googla lite på hydropress, blåsa, membran eller liknande så finns det lite olika sätt att felsöka. Denna tråd ex: byggahus.se
I en sån där gammal hydrofor finns det väl inget membran? Det är väl bara en stor luftbubbla i överdelen av tanken?
Citera
2024-06-01, 15:57
Medlem
Citat:

Om du har en kompressor kan du fylla på luft i tanken tills du uppnår rätt tryck. Det brukar finnas en ventil som ser ut som en däckventil på en personbil på de där tankarna.
Citera
2024-06-01, 15:59
Medlem
Hydrofor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor
Citera
2024-06-01, 16:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
I en sån där gammal hydrofor finns det väl inget membran? Det är väl bara en stor luftbubbla i överdelen av tanken?

Hmm... kan mycket väl vara så. Finns det ingen VVS:are i tråden?
Citera
2024-06-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Hmm... kan mycket väl vara så. Finns det ingen VVS:are i tråden?
Det skulle väl närmast vara jag då. Jag jobbade som hantlangare åt en rörmokare på 1970-talet ett år.

Det enda vi gjorde när symtom som de TS beskriver fyllde vi bara upp lufttryck till det nominella vattentrycket.

Något membran hörde jag aldrig nåt om. (Däremot kunde ju själva tanken eller anslutningsrör spricka men det verkar ju inte TS ha problem med.)

Men som sagt, jag är bara nån sorts låtsas-VVSare med myyycket daterade kunskaper.
Citera
2024-06-01, 17:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
6 bar låter mycket, det brukar vara maxtrycket där säkerhetsventilen löser ut.

Har du rätt vattennivå i hydroforen, 2/3 ska den ligga på?
Citera
2024-06-01, 18:05
Medlem
Finns ingen blåsa i den gamla hydroforen...
Stäng av kran ut från hydroforen, Stäng av pumpen..
Töm hydroforen genom bottenpluggen.
När du fyller på igen så får du automatiskt rätt luftmängd i tanken..
Du kan justera ner maxtrycket i tryckregulatorn.. (Du får skruva bort det
genomskinliga plastlocket först)
Citera
2024-06-01, 18:18
.
Senast redigerad av Lundamannen 2024-06-01 kl. 18:25.
Citera
2024-06-01, 18:30
Medlem
Det där brukar vara symptomet när brunnen sinar. Klart pumpen inte kan pumpa upp tryck i hydroforen om den inte får något vatten!

Men däremot är det konstigt om du har sinande brunn nu, det är alldeles för tidigt på sommaren för att brunnen ska sina om du inte har en historik och att det är en känt dålig brunn.

Till sist tycker jag som de andra ovan: 6 bar är galet högt. Det kan inte vara normalt tryck? Jag har ett liknande system som du fast något nyare och här stänger pumpen av vid 4 bar.

Hur ofta pumpen går har inte med max-trycket att göra utan hur stor luftkudde du har. Med för lite luft så ändras trycket i tanken snabbt när du tappar av vatten och pumpen startar. Med större luftkudde så tar det längre tid. Men med för stor luftkudde så kommer du riskera suga in luft i systemet. Det ska vara ca 1/3 luft och 2/3 vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in