• 1
  • 2
2024-05-31, 20:23
Jag har ett grundrecept på kycklingsallad som är jävligt gott åt det nyss men vill göra en ny portion ännu bättre funderar på vilka ingredienser jag bör ha i ni får komma med tips för att förädla rätten.

Som det ser ut nu jag steker 500g saltad och pepprad kycklinglårfile i smör för att sedan skiva upp efter allt har stekts. Kokar upp 500g skruvad pasta. Hackar en rödlök, skivar en eller två röda paprikor, delar och hackar en halv gurka, delar små tomater, kastar i oliver, skär upp ett paket fetaost i små kuber och har ner. Kryddar upp allt med salt, peppar, paprikapulver, oregano, timjan, olivolja.

Gör en sås bestående av grekisk yogurt 3-4 st vitlök, salt, peppar, oregano, vitvinsvinäger.

Sen äter jag allt detta smakar mycket bra när det har fått gotta till sig i kylen men undrar vad kan man ha i mer för för goda saker den är 4 av 5 nu jag vill göra den 5 av 5 så att säga vad säger ni?
Citera
2024-05-31, 20:44
Medlem
StonedMonkeys avatar
Jag har börjat slänga ner ett paket bacon i min kycklingsallad, rekommenderas starkt
Citera
2024-05-31, 20:53
Medlem
elmhedens avatar
Skölj kycklingen i kallt vatten för att tvätta av den, gör större skillnad än man tror.

Bacon som tipset ovan stödjer jag till fullo. Kapris är också gott. Och en liten droppe flytande honung skulle kunna finna sin väg ner i den där såsen också. Sen skulle jag personligen bytt vinägern mot citron (zest och lite juice) men det är kanske en smaksak. Rödlöken skulle jag snabbt förvälla när den är hackad, tycker rå lök tar över för mycket.
Citera
2024-05-31, 21:09
Medlem
Jag skulle ta bort oliverna. Men förstår att det inte är den ändringen du vill ha. Rödlök skulle kunna bytas mot hackad gräslök. Sen skulle jag tillsätta champinjoner.
Citera
2024-05-31, 21:20
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Skippa pastan, pastasallad är vidrigt.
Fetaost är alldeles för salt och smakfyllt att använda i större mängder, 2-3 små tärningar max per sallad, men byt hellre ut mot en riktig ost.
Dressing är helt onödigt, det som ska ge smak i sallad är proteinet, eventuella inlagda grönsaker och möjligen ett stänk peppar.

Du behöver mer grönsaker ex. rädisor/rättika, någon form av strimlade salladsblad eller kål, möjligen någon mer inlagd grönsak (eller majs om du är lagd åt det hållet.)
Frukt fungerar också bra med kyckling, typ ananas eller vindruvor, balansera sötman med en blåmögelost eller nått.
Citera
2024-05-31, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Jag har börjat slänga ner ett paket bacon i min kycklingsallad, rekommenderas starkt
Även om den serveras kall sen? Jag gillar att äta den kylskåpskall.

Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Skölj kycklingen i kallt vatten för att tvätta av den, gör större skillnad än man tror.

Bacon som tipset ovan stödjer jag till fullo. Kapris är också gott. Och en liten droppe flytande honung skulle kunna finna sin väg ner i den där såsen också. Sen skulle jag personligen bytt vinägern mot citron (zest och lite juice) men det är kanske en smaksak. Rödlöken skulle jag snabbt förvälla när den är hackad, tycker rå lök tar över för mycket.
Varför ska jag skölja kycklingen och vad för det för skillnad?

Säkert gott att ha i honung antar inte den som flyter utan äkta vara?

En hackad rödlök är ingenting i denna rätt gällande resten av sakerna som ska i har funderat på om jag borde steka med skivad gul lök tillsammans med kycklingen senaste gången för att få mer löksmak.

Vitvinsvinger är mumma för skälen och hjärtat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Skippa pastan, pastasallad är vidrigt.
Fetaost är alldeles för salt och smakfyllt att använda i större mängder, 2-3 små tärningar max per sallad, men byt hellre ut mot en riktig ost.
Dressing är helt onödigt, det som ska ge smak i sallad är proteinet, eventuella inlagda grönsaker och möjligen ett stänk peppar.

Du behöver mer grönsaker ex. rädisor/rättika, någon form av strimlade salladsblad eller kål, möjligen någon mer inlagd grönsak (eller majs om du är lagd åt det hållet.)
Frukt fungerar också bra med kyckling, typ ananas eller vindruvor, balansera sötman med en blåmögelost eller nått.
Skruvad pasta är billigt och gott och passar varför ska jag kasta den?

Det måste va en smaksak älskar fetaost den är inte alldeles för salt utan lyfter rätten perfekt.

Mm någon form av sallad kanske jag borde kasta i funderar på vilken bara?
Citera
2024-05-31, 21:37
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Även om den serveras kall sen? Jag gillar att äta den kylskåpskall.

Absolut, jag brukar göra flera portioner och ställa i kylen.
Citera
2024-05-31, 21:41
Jag tycker det är gott med lite havregryn.

Men det tycker nog inte alla om
Citera
2024-05-31, 22:55
Medlem
Onanikrems avatar
Bacon och oliver om man gillar det
Citera
2024-06-01, 00:32
Medlem
Glostrups avatar
Jag skulle lägga till:
Knaperstekt bacon
Majs
En skivad avokado
Ett medelhårt kokt ägg

Själv skulle jag nog ibland skippa yoghurtsåsen och istället göra en dressing med ädelost i. Och skippa pastan för det mesta.
Citera
2024-06-01, 00:38
Medlem
Någon typ av sås/dressing? Reducerad balsamico, eller en vinegrätt, eller varför inte någon färdigjord salladsdressing.

Ost. Det är en bra början med fetaost, däremot så kan man lyxa till det med en schweizisk ost.
Citera
2024-06-01, 00:40
Medlem
psykoshippiens avatar
Brukar ha i svamp och öl i min pastasallad.q
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto