2024-05-31, 17:56
Något av det första min tjej gjorde innan vi gifte oss var att run*a av mig i en mugg och tittade på mina spermier i över 1000 gångers förstoring liknande detta för 250 kr fast att man kan koppla det till IP-teven: https://www.pricerunner.se/pl/72-525...SB-500x-priser
Det kan höras fel, men inget med det, att även våra barn som kom ut och växte upp la lite från en tandpetare på en tunn genomskinlig plastskiva, tittade några gånger och tyckte det var intressant.

Varför börjar inte fler par/familjer/flickvänner/pojkvänner/makar/fruar att titta på spermier under mikroskop för att veta och ta reda på hur och när det är blir bäst att skaffa barn?
Lämpligast kanske före man gifter sig... Hur många är ni som själva sett levande spermier simma i t.ex. 1000 gångers förstoring?
Citera
2024-05-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoldsoul
Varför börjar inte fler par/familjer/flickvänner/pojkvänner/makar/fruar att titta på spermier under mikroskop för att veta och ta reda på hur och när det är blir bäst att skaffa barn?

Vad finns det för kriterier för hur och när? Och vad tittar man efter med avseende på det, och hur avgör man NOK från OK?
Citera
2024-05-31, 18:12
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoldsoul
Något av det första min tjej gjorde innan vi gifte oss var att run*a av mig i en mugg och tittade på mina spermier i över 1000 gångers förstoring liknande detta för 250 kr fast att man kan koppla det till IP-teven: https://www.pricerunner.se/pl/72-525...SB-500x-priser
Det kan höras fel, men inget med det, att även våra barn som kom ut och växte upp la lite från en tandpetare på en tunn genomskinlig plastskiva, tittade några gånger och tyckte det var intressant.

Lämpligast kanske före man gifter sig... Hur många är ni som själva sett levande spermier simma i t.ex. 1000 gångers förstoring?
För att bli bra på något krävs det teoretiska kunskaper och repetition, något lekmän inte besitter gällande mikroskopisk analys av spermier. Visst du kan säkert se spermier med ett mikroskop men att bedöma antal och rörlighet på spermierna på ett korrekt vis är inte en självklarhet så risken för feltolkning/onödig oro är enorm. Då är det vettigare att söka fertilitetsvård om man faktiskt är i behov av det så att rätt undersökningar görs och man slipper onödig oro.
Citera
2024-05-31, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad finns det för kriterier för hur och när? Och vad tittar man efter med avseende på det, och hur avgör man NOK från OK?
Man får ha en referens att jämföra med från tex Youtube första gången. Därefter kan nåt sånär uppskatta antalet om man vet hur snabba och hur många det från Youtube innehöll. Sedan kan man följa utvecklingen en gång i månaden i takt med att man tränar, slutar röka mm.
Det finns en viss vits med att se resultaten förbättras med tex avhållsamhet, olika kosttillskott och livsstilsvanor.
Citera
2024-05-31, 18:18
Medlem
Om man är intresserad av biologi/medicin och har ett mikroskop så kan det nog hända att man gör det.
Jag var 20 år och läste till biolog när jag träffade min man, och när jag köpt ett mikroskop så letade jag efter saker att kolla på, och hans sädesvätska blev självklart en av dem. Jag minns inte vilken förstoring, men de syntes tydligt och såg pigga men lite förvirrade ut.
Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om det hade visat sig att hans spermier hade två svansar och såg allmänt halvdöda ut. Nu var det inte så, och vi har blivit gravida på första eller andra försöket varje gång, så hans spermier är nog precis så pigga som de såg ut.
Senast redigerad av ViolinaX 2024-05-31 kl. 18:20.
Citera
2024-06-01, 21:13
Moderator
Maviels avatar
Barn och familj --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem