• 3
  • 4
2024-06-07, 06:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Min lägenhet blir mindre och mindre bebolig för varje år som går.
Men aldrig har det vart så hemskt så tidigt som i år.
Antagligen är det makter som vi inte kan påverka som gör det men de inför massa skit bara för att lugna oss.
Eller så är det vi som gör det och ingen kommer kunna stoppa oss.

När jag jag var ung klagade alla på det hemska och kalla svenska klimatet,
och att man var tvungen att åka lite då och då för att stå ut.
Den här uppvärmningen på 0,3 grader har verkligen gjort skillnad.
Citera
2024-06-07, 07:41
Medlem
Vad är Mp egentligen? Har de någon politik eller har de bara blivit en plattform för skatteparasiterande opportunister som vill slippa att arbeta. Normalt sätt brukar kassa partier som inte bidrar eller håller sig organiserade åka ur, ta t.ex. Junilistan eller Ny Demokrati.

Men, Mp överlever som en kackerlacka under pågående kärnvapenkrig tack vare kamrat 4% med stödröster från S och V.

Mp har inte gett uttryckt för en enda politisk fråga som de vill driva och som har nått igenom MSM. Vad vill de egentligen i Bryssel? Visst Alice Bah Kånka sa klimatet X antal gånger, men det låter inte helt seriöst. Sedan så har ett antal Kpml(r) are från lokal nivå bytt till Mp sedan 90-talets början och murens fall.

Ironiskt att ett parti startad av en liberal blir sluthållplats för Kpml(r) människor. Sedan så har ju Smärta Stenevi med sin vänsterlutning fått lämna till "förmån" för Amanda Lind med sitt negerkrull.
Citera
2024-06-07, 08:04
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Naiviten ligger i att i det här fallet så är det MP som menar att politiken kan göra något mot klimatförändringarna. Detta innebär i praktiken att göra avkall på friheten och därmed välståndet som kapitalismen innebär.

Precis som med SD och deras kärnfråga som verkar ha glidit över till att vara mot all invandring. Politiken ska lösa detta genom kraftigt minskad frihet.

Det politiken kan göra i dessa två exempel är att hålla sig undan. Klimatförändringarna åtgärdas med msrknadslösningar, vinstdrivande sådana. Att då hindra innovation och incitament för att man ideologiskt står nära kommunism gör att klimatförändringarna inte minskas.

Invandringsfrågan är likadan. Jimmie och de andra tycker att förbudspolitik är att föredra. Andra politiker vill ha invandring därför att SD inte vill ha det. Folk tycks tro att invandring är något som endast kan skötas genom en storslagen invandringspolitik där det råder en form av planekonomi. SD vill ersätta den med ingenting, snarare än att marknaden hanterar invandringen; ingen företagare anställer fler än som behövs för tillfället, så det är helt en fråga om utbud och efterfrågan då.
Citera
2024-06-07, 09:03
Medlem
Sveriges utsläpp är 0,2%av världens totala utsläpp, skulle inte märkas om alla i Sverige slutade köra bil
Citera
2024-06-07, 09:17
Medlem
ariberts avatar
MP har helt fel. Ingen människa pratar om klimatet, dom har fått allt om bakfoten. Det är vädret som folk pratar om vilket är något helt annat än klimatet.
Jag har aldrig hört någon människa nämna ordet klimat i vardagliga sammanhang.
Citera
2024-06-07, 11:07
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Trodde först att det var någon parodi när MPs Alica Bah Kuhnke repeterade klimatet, klimatet, klimatet gång på gång på tv reklamen. MP verkar på allvar tro att Sverige och EU ska kunna påverka det. Även om man fick bort all koldioxid skulle klimatet bara påverkas marginellt och fattigdomen skulle bli massiv.

Är det inte läskigt hur hjärntvättade somliga enfrågepartier är?

Inser inte potentiella MP väljare att man kommer att sabba hela världsekonomin och vårat samhällssystem om man låter MP få bestämma mer? Ta bara nedläggningen av 2 funktionella kärnreaktorer i Sverige.

Vad är det som får folk att fastna i hjärnspöken som klimatet när vi har verkliga problem att ta itu med som gängbrottslighet, dyra bostäder, hög pensionsålder, miljögifter osv? Klimatet har ju alltid förändrats och ganska så dramatiskt om man tänker på tex istiden men också missväxt med svält på 1860-talet.
Istiden ja…. När den tog slut dog även neandertalarna ut.
Klimatet är faktiskt en viktig fråga även om ointelligenta människor bara klarar att tänka på ett fåtal problem åt gången. Men jag kan ge dig rätt. Går klimatet åt helvete och mänskligheten dör ut så slipper du oroa dig över ekonomin och gängen.
Jag har sett ditt resonemang förr och då har det tjafsats om att Sverige med sin enorma import av koldioxidskapande produktion inte kan rädda klimatet. Sant, Sveriges egna bidrag äts upp av vår fauna men inte all skit vi köper. Faktum är att vi tillhör eliten inom koldioxidframställan per capita. Men lilla Sverige kan inte rädda klimatet men du har jävligt fel när det kommer till EU.
Vi i EU är de som göder länder som Kina och USA och vi kan gemensamt ställa krav.
Citera
2024-06-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Istiden ja…. När den tog slut dog även neandertalarna ut.
Klimatet är faktiskt en viktig fråga även om ointelligenta människor bara klarar att tänka på ett fåtal problem åt gången. Men jag kan ge dig rätt. Går klimatet åt helvete och mänskligheten dör ut så slipper du oroa dig över ekonomin och gängen.
Jag har sett ditt resonemang förr och då har det tjafsats om att Sverige med sin enorma import av koldioxidskapande produktion inte kan rädda klimatet. Sant, Sveriges egna bidrag äts upp av vår fauna men inte all skit vi köper. Faktum är att vi tillhör eliten inom koldioxidframställan per capita. Men lilla Sverige kan inte rädda klimatet men du har jävligt fel när det kommer till EU.
Vi i EU är de som göder länder som Kina och USA och vi kan gemensamt ställa krav.

Falsk marknadsföring från MP att påstå att man ska kunna kontrollera klimatet mer än marginellt. Klimatet har alltid ändrats på jorden och det rätt så dramatiskt också. Nu håller vi på att offra vår välfärd och ekonomi på dyra sk "klimatprojekt" som inte alls är speciellt miljövänliga. EU kan inte heller rädda klimatet utan går kräftgång pga alla kostnadsökningar och ökande regelverk på vår produktion.

Koldioxid i sig är inte heller farligt utan är livets gas och ökar växtproduktionen på jorden och gör planeten grönare.

Förresten så dog inte neandertalarna ut pga klimatet, utan den konkurrerades ut av den moderna människan som var bättre att anpassa sig till ett föränderligt klimat. Neandertalarna lever dock delvis kvar i den moderna människan.
Citera
2024-06-07, 14:06
Citat:
Falsk marknadsföring från MP att påstå att man ska kunna kontrollera klimatet mer än marginellt. Klimatet har alltid ändrats på jorden och det rätt så dramatiskt också. Nu håller vi på att offra vår välfärd och ekonomi på dyra sk "klimatprojekt" som inte alls är speciellt miljövänliga. EU kan inte heller rädda klimatet utan går kräftgång pga alla kostnadsökningar och ökande regelverk på vår produktion.

Koldioxid i sig är inte heller farligt utan är livets gas och ökar växtproduktionen på jorden och gör planeten grönare.

Förresten så dog inte neandertalarna ut pga klimatet, utan den konkurrerades ut av den moderna människan som var bättre att anpassa sig till ett föränderligt klimat. Neandertalarna lever dock delvis kvar i den moderna människan.
Då tycker jag att du ska testa att andas in ren koldioxid i en timme och återkomma ang livets gas.
Citera
2024-06-07, 18:07
Medlem
Citat:
Då tycker jag att du ska testa att andas in ren koldioxid i en timme och återkomma ang livets gas.

Ja fast nu är ju koldioxiden runt 0,0415% av luften vi andas in och alltså långt ifrån några farliga nivåer.
Citera
2024-06-07, 19:48
Citat:
Ja fast nu är ju koldioxiden runt 0,0415% av luften vi andas in och alltså långt ifrån några farliga nivåer.
Jaha. Men du sa själv Livets gas. Jag betvivlar att vår planet är skapad för att vi ska skövla regnskogen (planetens lunga) samtidigt som vi själv skapar för mkt koldioxid.
Det finns en gräns vad människan tål som art och det är dumt att testa.
Citera
2024-06-08, 00:17
Medlem
Citat:
Jaha. Men du sa själv Livets gas. Jag betvivlar att vår planet är skapad för att vi ska skövla regnskogen (planetens lunga) samtidigt som vi själv skapar för mkt koldioxid.
Det finns en gräns vad människan tål som art och det är dumt att testa.

Ja för utan koldioxid i luften så skulle livet på jorden stanna av, vi skulle heller inte klara av 100% syre.

Man ska inte heller blanda ihop regnskogen med koldioxidfrågan då regnskogen i sig fyller en massa viktiga roller med biologisk mångfald, upphållande av olika ekosystem osv.

För växter är en tredubbling av dagens koldioxidnivåer optimal, 4 ggr anses dock skadligt. https://www.yara.se/vaxtnaring/vaxth...ng/fotosyntes/
Senast redigerad av Favoritgame 2024-06-08 kl. 00:44.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in