• 1
  • 2
2024-05-31, 11:28
Medlem
Jag tänker på politiker och finansiörer och alla sorters makthavare som kan ljuga utan att blinka. Jag tror inte att de är psykopater, men de lånar psykopatens drag, eftersom det verkar fungera. Psykopater kan ljuga, och kommer att ljuga direkt när du möter dem, och de fortsätter göra det tills folk börjar ana ugglor i mossen.

Vad befolkningen borde leta efter är makthavare som inte klarar ljuga hela tiden, utan att de bli nervösa och fladdrar med blicken, och liknande. Men då blir vi inte imponerade och övertygade att det här är någon som kan leda oss. Detta verkar vara någon kognitiv bias hos oss till förmån för psykopatiska uttryck.

Återigen, jag tror inte att de är psykopater egentligen, men de lånar deras drag. Men det är ju också så att beteenden som upprepas tillräckligt ofta blir del av ens person, och till slut förändrar värderingar som de kanske inte haft från början. Jag antar att vi är medskyldiga då vi selekterar positivt psykopatiska drag från detta urval.

Jag är medveten om att det finns något sådant som kallas för medieträning! Men det är bara en bråkdel av problemet med detta.

Har jag fattat psykopati helt fel?

Om jag har gjort det så rätta mig, men om jag är något på spåren så kanske andra skulle kunna fyllla in mer om parallellerna annat än bara förmågan att ljuga.
Citera
2024-05-31, 11:39
Medlem
Eponumoss avatar
Jag anser att du fått saker om bakfoten.

Politiken är en skyddad verkstad där halvdana personer får strålande karriärer som sedan genererar andra toppjobb som dessa mediokra människor aldrig skulle fått utan just arbetet inom den skyddade verkstaden.

I den skyddade verkstaden från ungdomsförbund och andra interna organisationer premieras annat än i verkliga livet och även om de inte är fullblodspsykopater delar de många av de attribut som dessa bär och det är dessa som förs vidare i den interna plantskolan.

Vi behöver rediga personer som politiker, men makt korrumperar och i princip ingen av dem kan stå emot detta faktum.

De politiker vi har är just den typ av personer du söker. Det är i de politiska partiernas plantskolor de lär sig att ljuga och manipulera, men vi normala människor kan fortfarande se att de ljuger, men det hjälper inte eftersom de vet att inte backa ens om de är överbevisade.

Derad inlärda filosofi, psykologi och moral skiljer sig inte markant mot den som förevisas i Shaggys slagdänga ”It wasn’t me”;

https://youtu.be/T_x6QmuJdms?si=I3JkyG-EWSWrlNEK
Citera
2024-05-31, 12:16
Som vanligt förlorar politiker sin mänskliga sida. Den blir en skugga som försvann.

Jag hade nog också blivit psykopat om jag var politiker.
Citera
2024-05-31, 12:19
Medlem
Tror snarare lögnare, psykopater och annat värdelöst maktgalet folk dras till makten,, och det är lättare att manipulera sig dit om man är sådan.
Citera
2024-05-31, 12:39
Medlem
Hur vet du att dessa inte är psykopater?
Psykopater finns lite överallt. Psykopater älskar uppmärksamhet, kaos och makt.
Men det är bara de med makt. Som kan ställa till det för oss andra
Redan på skolgården kan man peka ut dessa
De är ofta väldigt charmiga och roliga. De lovar allt, kan allt och ingenting.
De är geniala på att manipulera, hota, ljuga, hävda sig, skylla ifrån sig och är outtröttligt envisa.
De lovar ofta abstrakta saker. Som blir mycket svåra att genomföra, nära på omöjliga
När de sen misslyckas. Så skyller de på motståndarna, sabotage
Citera
2024-05-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Tror snarare lögnare, psykopater och annat värdelöst maktgalet folk dras till makten,, och det är lättare att manipulera sig dit om man är sådan.

Har tänkt att om psykopater gärna dras tlll chefspositioner på företag , varför skulle dem inte dras till en ledarpost i ett land?

Är komiskt när jag ibland säger detta till folk då man pratar om sånt här så är det precis som att det är en omöjlighet för dem att tex en statsminister skulle kunna vara psykopat samtidigt som dem anser att en chef mycket väl kan vara det
Citera
2024-05-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Har tänkt att om psykopater gärna dras tlll chefspositioner på företag , varför skulle dem inte dras till en ledarpost i ett land?

Är komiskt när jag ibland säger detta till folk då man pratar om sånt här så är det precis som att det är en omöjlighet för dem att tex en statsminister skulle kunna vara psykopat samtidigt som dem anser att en chef mycket väl kan vara det

Jag har en viss statsminister i tankarna direkt. Det är nog samma person som direkt dyker upp i de flestas tankar. Denna person är nog just precis en psykopat som inte behövde tränas till att bli det.

Och jag håller med de andra inläggen i tråden om att det visst kan vara så att makthavarna är psykopater. Åtminstone en del av dem. Jag antar att jag försökte vara för snäll.
Citera
2024-05-31, 13:33
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har en viss statsminister i tankarna direkt. Det är nog samma person som direkt dyker upp i de flestas tankar. Denna person är nog just precis en psykopat som inte behövde tränas till att bli det.

Och jag håller med de andra inläggen i tråden om att det visst kan vara så att makthavarna är psykopater. Åtminstone en del av dem. Jag antar att jag försökte vara för snäll.

Det är väl undantag att de INTE är störda på något sätt. Hur kan någon ens komma på tanken att de har rätt att bestämma över andra vuxna människor som är vid sina sinnens fulla bruk. Staten är påhittad just av sjuka as som ser sig själva som Gud.
Citera
2024-05-31, 13:57
Här kommer han igen, anarkistfilosofen utan nyanser.

Det handlar inte om staten i sig utan om statens beskaffenhet. Det är mycket bättre att organisera en stat som man vill ha än att inte ha någon stat alls.

Om man utgår från ditt anarkistiska scenario där ingen kan bestämma över någon annan, hur gör du när en främmande makt ser din uppenbara svaghet och ser chansen att förslava ditt anarkistiska samhälle med dess människor och ta områdets resurser? Hur organiserar du ett försvar? Vem ska tillverka vapen och ammunition?

Hela din filosofi är så full av hål och jag har aldrig sett dig göra ett intelligent försvar av din ståndpunkt. Vi får väl se om du klarar av att svara den här gången eller om du är en fegis som vanligt och väljer tystnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är väl undantag att de INTE är störda på något sätt. Hur kan någon ens komma på tanken att de har rätt att bestämma över andra vuxna människor som är vid sina sinnens fulla bruk. Staten är påhittad just av sjuka as som ser sig själva som Gud.
Citera
2024-05-31, 14:01
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Här kommer han igen, anarkistfilosofen utan nyanser.

Det handlar inte om staten i sig utan om statens beskaffenhet. Det är mycket bättre att organisera en stat som man vill ha än att inte ha någon stat alls.

Om man utgår från ditt anarkistiska scenario där ingen kan bestämma över någon annan, hur gör du när en främmande makt ser din uppenbara svaghet och ser chansen att förslava ditt anarkistiska samhälle med dess människor och ta områdets resurser? Hur organiserar du ett försvar? Vem ska tillverka vapen och ammunition?

Hela din filosofi är så full av hål och jag har aldrig sett dig göra ett intelligent försvar av din ståndpunkt. Vi får väl se om du klarar av att svara den här gången eller om du är en fegis som vanligt och väljer tystnad.

Om alla människor vägrar att acceptera stater, så finns det ingen yttre fiende heller. Aset i Ryssland skulle t.ex. i ett anarkistiskt samhälle för längesedan ha blivit ihjälslagen. Detta är inte något jag hittar på. Historiker och arkeologer är ganska eniga om att mänskligheten levde så i 200000 år.
Citera
2024-05-31, 15:18
Medlem
Alla som söker sig till ledarroller har psykopat drag - det läste jag en gång för ett bra tag sedan i någon nyhetstidning
Citera
2024-05-31, 15:33
"Om alla människor vägrar att acceptera stater, så finns det ingen yttre fiende heller".

Om alla kriminella bestämmer sig för att sluta vara kriminella så skulle kriminaliteten upphöra.

Är du 3 år gammal eller?

Du begriper väl att även OM denna tramsiga teoretiska utopi skulle infinna sig så finns fortfarande interna fiender, utveckling och förändring som ställer NYA KRAV på DIG!

Om livet handlar om att fiska och plocka bär och skydda sig mot kyla som det var för 200.000 år sedan, tro fan att ingen attackerar någon annan för det finns inte tid eller resurser för det.

Du skriver ofta om Schopenhauer i dina patetiska försök till tjusiga intellektuella referenser men du klarar ju inte ens av att passera det som dina egna känslor sätter stopp för. VAD DINA KÄNSLOR säger dig om hierarkier och hur verkligheten FUNKTIONELLT och RATIONELLT BÄST uttrycker sig är HELT OLIKA SAKER.

Så länge du inte fattar detta så kommer du alltid att vara en patetiskt kognitivt och emotionellt låst anarkist.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om alla människor vägrar att acceptera stater, så finns det ingen yttre fiende heller. Aset i Ryssland skulle t.ex. i ett anarkistiskt samhälle för längesedan ha blivit ihjälslagen. Detta är inte något jag hittar på. Historiker och arkeologer är ganska eniga om att mänskligheten levde så i 200000 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in