2024-06-04, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blingeling
Oj
Orkade inte läsa alla sidor.Hur långt som helst ju.Men vet du att man inte får stänga av el om man har barn?
Ja fick hjälp av soc fast hade lite mindre skuld.Ja e ny så jag vet inte om ja skriver på rätt ställe men hoppas de löser sej o du får hjälp ju.
O så vet jag att man kan få låna pengar av soc o betala tillbaka varje månad.Ja har småbarn alltså.
Hoppas du får hjälp ändå tycker jag.
Tyvärr måste man nog i de flesta kommuner betala sin elavgift för att ha den påslagen.
Citera
2024-06-04, 23:53
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Oj
Orkade inte läsa alla sidor.Hur långt som helst ju.Men vet du att man inte får stänga av el om man har barn?
Ja fick hjälp av soc fast hade lite mindre skuld.Ja e ny så jag vet inte om ja skriver på rätt ställe men hoppas de löser sej o du får hjälp ju.
O så vet jag att man kan få låna pengar av soc o betala tillbaka varje månad.Ja har småbarn alltså.
Hoppas du får hjälp ändå tycker jag.

Nä man får inte låna pengar av soc. Man kan lägga mot återkrav men sällan dom gör det då personen i fråga inte kan betala tillbaka!
Citera
2024-06-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Nä man får inte låna pengar av soc. Man kan lägga mot återkrav men sällan dom gör det då personen i fråga inte kan betala tillbaka!
Eh,jo det kan man få där jag bor! Kanske är olika i olika städer.
Citera
2024-06-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Trodde jag svarat men det gick nog inte iväg. Bostadsbidrag kommer väl inom några veckor iaf så då gäller det 12 månader framåt. Sen träffar jag läkaren nästa vecka och då blir det sjukskrivning från allt. Igen. Han har ju stenkoll på mig(tyvärr inte min ekonomi).

Jag kan inte jobba. Jag har försökt.

Varför kan du inte jobba?

Sedan oavsett det så finns ingen anledning att klaga över elräkningarna. Hur stora elräkningar har du per månad egentligen?

Bor du i en hyresrätt så kan de inte vara speciellt höga då du bara behöver betala din egna elkonsumtion för bara din lägenhet.
Citera
2024-06-05, 00:55
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Eh,jo det kan man få där jag bor! Kanske är olika i olika städer.
Soc är ingen bank! Enligt 9 kap 2 § SoL kan socialtjänsten bevilja ekonomiskt bistånd mot återkrav i väntan på ersättning/förmån (gäller alla ersättningar),hyres-och elskuld, om det är så att klient skriver på överenskommelse om återbetalning. Alltså det ska finnas skäl till att bevilja med villkor om återbetalning.

Allt handlar om en individuell bedömning i varje enskild fall och måste göras av vad som är skäligt för personen som söker.

Ta och fråga din handläggare får du höra själv
Citera
2024-06-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Soc är ingen bank! Enligt 9 kap 2 § SoL kan socialtjänsten bevilja ekonomiskt bistånd mot återkrav i väntan på ersättning/förmån (gäller alla ersättningar),hyres-och elskuld, om det är så att klient skriver på överenskommelse om återbetalning. Alltså det ska finnas skäl till att bevilja med villkor om återbetalning.

Allt handlar om en individuell bedömning i varje enskild fall och måste göras av vad som är skäligt för personen som söker.

Ta och fråga din handläggare får du höra själv
Tråden handlar vä om el?
Jag behöver inte fråga ngt för jag vet svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in