2024-05-31, 05:52
Medlem
RedXs avatar
Jag är lite tveksam till om order ”hen” ens har använts i någon verklig mening. Alltså utan att personen som uttalat ordet gjort det antingen ironiskt eller genom att medvetet plantera ordet i en mening. Det kommer nog inte naturligt ens för ordets starkaste förespråkare.

Jag gissar exempelvis att det inte finns ett enda fall där en chockad/stressad person ringt in till 112 och i det tillståndet använt ”hen” för att rapportera om en olyckshändelse, skada eller sjukdomsfall där könet på personen är oklar. Eller där gärningsmannens kön är okänt (om den akuta situationen avser en brottshandling).

Den primära funktionen hos ”hen” är inte att överföra information till åhörarna utan att signalera ideologisk hemvist. Det är motsvarigheten till vad som brukar benämnas ”hundvissla” om det kommer från det motsatta politiska lägret.
Senast redigerad av RedX 2024-05-31 kl. 05:55.
Citera
2024-05-31, 05:53
Medlem
packmalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Helt korrekt!
Finskan har inte personliga pronomen!
"Hän" är "hen", och det är från finskan vi stulit hen! Inte Engelska eller Amerikanersom många tror.

Finskan har självklart personliga pronomen. Det du menar är att finskan saknar grammatiskt genus och att dess personliga pronomen därför inte är könade.
Citera
2024-05-31, 06:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Varför skulle det vara nån skillnad? Jag kan ju skriva hön, hin, hån eller h*n
Skulle något av det vara bättre menar du?
Min poäng är att man skrev h*n akademiskt innan nån fick för sig att ljuda det, och plötsligt blev det ett begrepp med en politisk underton.
H*n är back to basics.

Du gör naturligtvis som du vill. För många av oss sänder det ett budskap om att du förmodligen också skriver dina pronomen på linkedin och går i Prideparad
Citera
2024-05-31, 06:39
Medlem
Lord.Hells avatar
Aldrig!.lär mina barn att de aldrig ska svänga höna ordet heller. Synd att man inte kom på något bättre än "hen"ne
Citera
2024-05-31, 06:59
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Ska vi låtsas som vi inte har kön så kan vi slänga allt vi lärt oss över årtusenden i papperskorgen. Fakta före skitsnack. För i helvete vad är en hen? Det heter den dom ni han eller hon. Finns säkert fler pronomen men fimpa hen i skolorna för det skadar våra barn. Psykisk ohälsa är svaret på våran onaturliga väg att gå.
Citera
2024-05-31, 07:02
Medlem
Mindbreaths avatar
Det kommer komma tillbaka för det används mycket av pedagoger i skolan. I förskoleklass pratar de mycket om sånt. Dagens barn växer upp med ordet.
Citera
2024-05-31, 07:12
Medlem
Enda gången jag och någon i min närhet använder ”hen” är för att förlöjliga någon.
Men ja för alla oss finns bara ”han” och ”hon”.

”Hen” är en social konstruktion för folk som vägrar inse verkligheten.
Citera
2024-05-31, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Arkiverat under utdöda
Nej, jag tror faktiskt inte det, finns ett flertal ord som i stort sett endast används inom universitetsvärlden.
Här en rolig lista från Umeå universitet https://www.umu.se/om-umea-universitet/fakta-och-historik/akademisk-ordlista/
Citera
2024-05-31, 07:30
Medlem
Gridiots avatar
Jag tycker hen är smidigt när jag behöver anonymisera någon jag pratar om, viket jag ganska ofta jag behöver göra i jobbet. Framför allt om jag vill nämna någon intresseväckande för en helt utomstående
Citera
2024-05-31, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Enda gången jag och någon i min närhet använder ”hen” är för att förlöjliga någon.
Men ja för alla oss finns bara ”han” och ”hon”.

”Hen” är en social konstruktion för folk som vägrar inse verkligheten.

+1 på den
Citera
2024-05-31, 07:37
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Jag tycker hen är smidigt när jag behöver anonymisera någon jag pratar om, viket jag ganska ofta jag behöver göra i jobbet. Framför allt om jag vill nämna någon intresseväckande för en helt utomstående

Yes. Eller om man citerar en användare här på forumet men allt som oftast inte vet om det är en kille eller tjej personen är.

Hen behöver ju inte handla om det "tredje könet".
Citera
2024-05-31, 07:41
Medlem
Galejans avatar
Inte märkligt eftersom hen är ett ord som inte utvecklats naturligt i språket utan istället tvingats på oss uppifrån. Det har aldrig funnits något behov av ordet, svenskan är ett rikt språk som innehåller flera likvärdiga eller till och med bättre alternativ. Hen var en politisk markör, ett buzzword som markerade tillhörighet snarare än något annat.

Själv använder jag ibland hen för att det retar folk. Jag tycker inte att det är ett bra ord och jag har inget behov av att markera tillhörighet, det handlar uteslutande om att provocera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in