2024-07-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpasambo
Tyvärr är det inga uttag från kontot som talar för ngt planerat försvinnande.
Varken att det har tagits ut pengar dagligen, för att få ihop kontanter, eller någon större summa på en gång.

Ja det finns det som talar för att han inte lever, vilket jag får tårarna att rinna vid bara tanken.

Det finns också det som talar för att han hunnit därifrån, genom att lifta med ngn, direkt från Hammerdal.
Senaste iakttagelse som bearbetas är från Västerås.
Han är också efterlyst I andra länder.

Frågan är ännu inte besvarad, om han är vid liv eller inte.

Den här situationen är fruktansvärd, önskar att ingen behöver gå igenom detta!!!!!
Varför skulle han lifta til andra orter utan att ha pengar med sig?
Det est troliga är att han dött i skogen nära Hammerdal. Han kanske har dödats av en björn, för såna finns det gott om i Jämtland.
Citera
2024-07-05, 12:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
Han har ingen anknytning dit.
Missing people har tagit bort det tipset igen. Även det i Göteborgs.

Det har också kommit tips/ rykte att han kan röra sig längre norrut på Vildmarksvägen, I riktning norr med utgångspunkt i Strömsund.

Det har också kommit tips från Orsa/ Mora och Borlänge.

Stockholm och Skellefteå är också tips som har bearbetats.

Även om det är fel person, är jag ändå glad att folk är observanta och gör iakttagelser.

Tack för svar! Lider verkligen med dig och hans övriga anhöriga.
Citera
2024-07-06, 15:48
Medlem
Jag fick höra om att det ska finnas ett avskedsbrev från E. Vad vet man om det? Någon som kan bekräfta?
Citera
2024-07-06, 22:03
Medlem
Var har ni hört ngt om avskedsbrev?
Vem har hittat det och var har det hittats?
Citera
2024-07-06, 22:05
Medlem
Vem är källan till dom uppgifterna?
Var har brevet hittats?
Vet man Var Elias är geografiskt nu?
Citera
2024-07-06, 22:30
Medlem
Angående att Elias skulle ha blivit dödad av en björn , är det inte troligt.

Enligt rovdjur.se har det hänt 2 ggr på 125 år! Bägge i nutid, under jakt med hund.
Citera
2024-07-07, 01:11
Medlem
Citat:
Var har ni hört ngt om avskedsbrev?
Vem har hittat det och var har det hittats?

Jag frågade mer om någon kunde bekräfta om uppgifterna är sanna. Jag hörde, när E försvann, att det skulle ha funnits ett sånt, men ingen kunde bekräfta det. Nu har det pratats om samma sak i H-dal igen och att någon då skulle ha sett med egna ögon. Jag vet inte om något är sant, men hur ska man kunna få reda på det? Han var väl hos farbrorn innan han försvann? Borde inte då han veta om det stämmer? Det kommer mycket som man inte vet stämmer eller ej, men värt att kolla upp.
Citera
2024-07-07, 02:06
Medlem
Då kan jag gå in och bekräfta att det INTE har funnits, eller finns något avskedsbrev. Detta är spekulationer/ rykten som har spridits.

Det har också spridits rykten om, att Elias farbror ligger bakom försvinnandet.
Det är också ett rykte, utan grund.

Elias är INTE kriminell och har inget kriminellt förflutet.

Han är inte med I några gäng. Det är nog ett ömsesidigt OINTRESSE från både Elias och personer med med gängtillhörighet

Det finns iINTE någon misstanke om att det det föreligger brott I samband med försvinnandet.

Allt tyder på att det handlar om ett frivilligt försvinnande. Den stora frågan är varför ?..
Var det en impulshandling, som inte var menat att bli ett så stort? Gick han en promenad och har skadat sig? Har han gått vilse? Eller kände han att han har han varit i Hammerdal länge nog och tänkte kolla läget i andra byar/ samhällen?
Det vet INGEN, mer än Elias själv. I värsta tänkbara fall får ingen heller veta det.

Oavsett I vilket skick han än är, vill vi anhöriga hitta honom..

Hjälp oss att dela ALLA Facebookinlägg. Har ni redan delat, Dela en gång till!!!

DET HÄR ÄR SÅDAN FRUKTANSVÄRD situation att befinna sig i, så vi vädjar verkligen om hjälp att hitta Elias!!!!

Dela detta inlägg!!!!!

https://www.facebook.com/share/p/Tttuf2dRC1K2ppz8/
Citera
2024-07-07, 11:03
Medlem
Citat:
Angående att Elias skulle ha blivit dödad av en björn , är det inte troligt.

Enligt rovdjur.se har det hänt 2 ggr på 125 år! Bägge i nutid, under jakt med hund.

2010-2014 där någon gång dödades en man i Valsjöbyn av en björn och det var inte under pågående jakt.
Citera
2024-07-07, 14:45
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
2010-2014 där någon gång dödades en man i Valsjöbyn av en björn och det var inte under pågående jakt.

Det var inte under pågående jakt men han hade en hund som också dödandes. De gånger björnar attackerat har det i princip alltid varit hundar inblandade.
Citera
2024-07-07, 17:39
Medlem
Som van fjällvandrare är man inte i behov av vare sig mobil eller plånbok.
Vet man att han inte tog med sig någonting alls eller har man bara tagit fasta på att han lämnat plånbok och telefon?

Runt hammerdal och i övrigt i området finns det både ödehus och oanvända sommarstugor, närmare fjällen finns renvaktarstugor som används sparsamt.

Hotagsfjällen är inte långt borta, har man sökt där? Nedan ligger också skäckerfjällen och uppemot gäddede är också ett alternativ. Även området mellan hotagsfjällen och borgafjällen är ett alternativ. Jag har själv vandrat en del i dessa området och vill inte påstå att det är speciellt högt turisttryck på lederna förrän man närmar sig stekenjokk.

intressant att fler personer försvunnit från området, ev samband bör utredas om inte redan gjort.

Förmodligen har han mer än ett par skor med sig men verkar detta tillfälle valt vandringskängorna. normalt väljer man inte dessa då de är klumpiga till vardags. Skulle kunna peka på att han planerat att vandra. Eventuellt kan han förberett och lämnat packning på annan plats i anslutning till hammerdal tidigare.

Sök i fjällen, går ni förbi en tillsynes övergivna oanvända byggnader sök undersök dessa och omgivningen.

Inget brev eller annan indikation på självmord. Jag tror inte på det.
Citera
2024-07-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelmutKreller
Som van fjällvandrare är man inte i behov av vare sig mobil eller plånbok.
Vet man att han inte tog med sig någonting alls eller har man bara tagit fasta på att han lämnat plånbok och telefon?

Runt hammerdal och i övrigt i området finns det både ödehus och oanvända sommarstugor, närmare fjällen finns renvaktarstugor som används sparsamt.

Hotagsfjällen är inte långt borta, har man sökt där? Nedan ligger också skäckerfjällen och uppemot gäddede är också ett alternativ. Även området mellan hotagsfjällen och borgafjällen är ett alternativ. Jag har själv vandrat en del i dessa området och vill inte påstå att det är speciellt högt turisttryck på lederna förrän man närmar sig stekenjokk.

intressant att fler personer försvunnit från området, ev samband bör utredas om inte redan gjort.

Förmodligen har han mer än ett par skor med sig men verkar detta tillfälle valt vandringskängorna. normalt väljer man inte dessa då de är klumpiga till vardags. Skulle kunna peka på att han planerat att vandra. Eventuellt kan han förberett och lämnat packning på annan plats i anslutning till hammerdal tidigare.

Sök i fjällen, går ni förbi en tillsynes övergivna oanvända byggnader sök undersök dessa och omgivningen.

Inget brev eller annan indikation på självmord. Jag tror inte på det.
.

Av egen erfarenhet, så skulle jag säga att många som har diagnoser oftast har favorit skor, så att han har just dom, betyder egentligen ingenting. Kan vara dom han trivs bäst i. Jag känner dom barn som går i träskor året runt, eller vinterskor, stövlar bara för att det känns bäst för fötterna och är enklast för dom att hantera. Så jag själv hade inte lagt någon fokus på skorna.

Sen det här med självmordsbrevet, så är det inget som går att kolla upp då polisen självklart inte får prata om något. Personen som påstår ha sett brevet, bor i Hammerdal själv. Svårt att veta vad man kan tro på och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in